توپولف تو ۱۶۰

دانشنامه عمومی

توپولف تو - ۱۶۰ ( به روسی: Туполев Ту - 160 ) ملقب به «قوی سپید» ( نام ناتو: بلک جک Blackjack ) بمب افکن استراتژیک مافوق صوت بال متحرک ساخت شرکت توپولف در کشور روسیه ( شوروی ) است. این بمب افکن تا حدی از خصوصیات پنهان کاری شامل کاهش نیمرخ راداری و بازتاب گرمایی برخوردار است و به طور کلی قابل مقایسه با بمب افکن آمریکایی بی - ۱ لنسر است در حالی که ابعاد آن بزرگتر است و ظرفیت حمل مهمات بیشتری دارد. قیمت این بمب افکن نامعلوم است. این بمب افکن دارای قابلیت حمل بمب هسته ای و متعارف می باشد و آخرین بمب افکن استراتژیک ساخت شوروی است که بزرگترین هواپیمای جنگی، بزرگترین هواپیمای مافوق صوت و بزرگترین هواپیما با قابلیت بال متغیری است که تاکنون ساخته شده است. تاکنون ۳۵ عدد از این بمب افکن ساخته شده و تولید این بمب افکن که در دوران شوروی آغاز شد هنوز در روسیه ادامه دارد. نیروی هوایی روسیه هم اکنون ۱۶ فروند توپولف - ۱۶۰ را در خدمت رسمی خود دارد.
هواپیمای بمب افکن سوپرسونیک استراتژیک توپولف ۱۶۰ طی سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۲ توسط مجتمع پژوهشی و مهندسی هواپیمایی توپولف در مسکو و در مجموعه هواپیماسازی «گاربونف» کازان مستقر در تاتارستان در دست تولید بود. اما یک فروند نیز در ماه مه سال ۲۰۰۰ میلادی به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شد. البته نیروی هوایی اوکراین این هواپیما را در سال ۲۰۰۱ از خدمت خارج کرد. توپولف - ۱۶۰ توانایی انجام مأموریت های محوله در تمامی شرایط آب و هوایی و روز و شب را برخوردار می باشد.
توپولف - ۱۶۰ در دوران جنگ سرد به عنوان پاسخی به پروژه بمب افکن بی - ۱ لنسر آمریکا و با مأموریت اصلی شلیک موشک های کروز هواپایه طراحی و تولید شد. توپولف تی یو ۱۶۰ بلک جک امروزه سنگین وزن ترین و از نظر توان حمل مهمات قدرتمندترین بمب افکن حال حاضر دنیاست. این هواپیما به علت توانایی مانور بالا و رنگ سفید آن به درنای سفید معروف است.
دو فروند از توپولف - ۱۶۰ برای انجام پرواز آزمایشی ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۸ وارد ونزوئلا شد. از این بمب افکن ها تحت عنوان میراث های جنگ سرد نام برده شده است.
سازه بدنه بر مبنای یک تیر تیتانیومی است که به طور کل همه اعضای اصلی این پرنده به این تیر تیتانیومی متصل می باشند. توپولف - ۱۶۰ آخرین هواپیمای دارای سیستم بال متغیر است که تاکنون ساخته شده است و این ویژگی برای پرواز بهتر در سرعت های مختلف در آن به کار رفته است. سیستم کامپیوتری هواپیما بنابر سرعت موجود میزان به عقب رفتگی بال را تنظیم می نماید. بال های متغیر این هواپیما کلاً می تواند در سه حالت ۲۰ درجه برای فرود، ۳۵ درجه برای پرواز کروز یا گشت زنی عادی در آسمان و ۶۵ درجه برای پرواز در سرعت های مافوق صوت قرار گیرد.
عکس توپولف تو ۱۶۰عکس توپولف تو ۱۶۰عکس توپولف تو ۱۶۰عکس توپولف تو ۱۶۰عکس توپولف تو ۱۶۰عکس توپولف تو ۱۶۰
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس