توپولف تو ۱۴۴

دانشنامه عمومی

توپولف تو - ۱۴۴ ( به انگلیسی: Tupolev Tu - 144 ) ( به روسی: Ty - ۱۴۴ ) نخستین[ ۱] و یکی از دو هواپیمای ترابری فراصوت جهان در کنار هواپیمای انگلیسی - فرانسوی کنکورد بود. این هواپیما توسط شرکت توپولف شوروی به مدیریت الکسی توپولف ساخته شد. شرکت های بوئینگ، مک دانل داگلاس و لاکهید مارتین از شرکت هایی بودند که برای ساخت خطوط فرا صوت ترابری برای آمریکا در طول دهه ۱۹۶۰ میلادی تلاش کردند، اما ناکام ماندند. [ ۲] هر دو هواپیمای توپولف - ۱۴۴ و کنکورد عملکرد رضایت بخشی نداشتند و در نهایت، هر دو از فعالیت خارج شدند.
پس از جنگ جهانی دوم و اوج گیری جنگ سرد، جهان غرب و بلوک شرق در هر زمینه ای به رقابت با یکدیگر از جمله رقابت فضایی پرداختند. همچنین رشد صنعتی سریع شوروی در دهه ۱۹۵۰ باعث ایجاد علاقه ای سیری ناپذیر در برنامه ریزان این کشور به آغاز و پیشبرد پروژه های چشمگیر ( حتی فراتر از توان اقتصادی و فنی شوروی ) از جمله فناوری هوافضا شد. در سال ۱۹۶۰ نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی با اطلاع از اینکه کشورهای غربی به ساخت هواپیمای مسافربری مافوق صوت روی آورده اند، دستور اجرای پروژه مشابهی را صادر کرد. ایده شوروی این بود که سرعت بیشتر هواپیما به معنی موفقیت بیشتر است. موفقیت در ساخت توپولف - ۱۰۴ و جنگنده هایی مانند میگ - ۲۱ و لاکهید اف - ۱۰۴ استارفایتر شواهدی بر امکان ساخت هواپیمایی با دو برابر سرعت صوت بودند. [ ۱]
در آن زمان فرانسه و بریتانیا برای احیای صنایع هوایی خود به ساخت هواپیمای مسافربری فرا صوت روی آورده بودند. این دو کشور قصد داشتند تا زمان پرواز از اروپا به آمریکا را به تنها چند ساعت کاهش دهند. در ۱۹۶۲ قرارداد رسمی طراحی و ساخت این هواپیما بین دو کشور امضا شد. در همان زمان، دو شرکت بوئینگ و لاکهید هم پروژه های مشابهی را آغاز کردند اما به دلیل هزینه بالای پروژه، اجرای آن متوقف شد. [ ۱]
همچنین برای طراحی Tu - 144 از طرح آمریکایی شرکت نورث امریکن اوییشن که در سال ۱۹۵۵ قصد طراحی و ساخت یک بمب افکن راهبردی فرا صوت را برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا داشت که نتیجه آن بمب افکن ایکس بی - ۷۰ بود و اولین پروازش را در سال ۱۹۶۴ انجام داد و در رده جاسوسی جای گرفت. [ ۳]
در آن زمان چون بخش بزرگی از منابع فنی شوروی به رقابت فضایی اختصاص یافته بود اجرای این پروژه، ساده نبود. زیرا شوروی برای پیشبرد مسابقه فضایی، روی موشک های دوربرد و بلندپرواز تمرکز کرده و کمتر بر بمب افکن های زبرصوت تمرکز کرده بود. به همین دلیل، طراحان مجبور شدند تا یک هواپیمای زبرصوت پیچیده با بازدهی بالا و صرفه اقتصادی را از صفر طراحی کنند. [ ۱]
عکس توپولف تو ۱۴۴عکس توپولف تو ۱۴۴عکس توپولف تو ۱۴۴عکس توپولف تو ۱۴۴عکس توپولف تو ۱۴۴عکس توپولف تو ۱۴۴
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس