تونل جورج مسی ( انگلیسی: George Massey Tunnel ) که اغلب از آن به عنوان تونل مَسی یاد می شود، یک تونل ترافیکی بزرگراه در منطقه مترو ونکوور در جنوب غربی بریتیش کلمبیا است. این تونل تقریباً به فاصلهٔ ۲۰ کیلومتر ( ۱۲٫۴ مایل ) از جنوب مرکز شهر ونکوور، بریتیش کلمبیا، و تقریباً ۳۰ کیلومتر ( ۱۸٫۶ مایل ) از شمال مرز کانادا و ایالات متحده در بلاین، واشینگتن واقع شده است.
این تونل با هزینه تقریبی ۱۶٫۶ میلیون دلار در سال ۱۹۵۹ ( معادل ۱۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷[ ۲] ) ساخته شد. ساخت تونل از مارس ۱۹۵۷ آغاز شد و در ۲۳ مه ۱۹۵۹[ ۳] با نام تونل جزیره دیاز برای تردد افتتاح شد. ملکه الیزابت دوم در مراسم افتتاح رسمی تونل در ۱۵ ژوئیه ۱۹۵۹ شرکت کرد. این تونل یک بزرگراه چهار لاینی را در زیر بازوی جنوبی مصب رودخانه فریزر تقسیم می کند و شهر ریچموند از شمال را با شهر دلتا در جنوب پیوند می دهد. این تنها تونل جاده ای کانادا در زیر سطح دریا است که مسیر جاده ای خود را به پایین ترین سطح جاده در کانادا تبدیل کرده است. تونل مسی اولین سازه ای بود که از فناوری لوله غوطه وری در آمریکای شمالی استفاده کرد. [ ۴]
تونل بخشی از بزرگراه ۹۹ را تشکیل می دهد. نام آن از نیه مایا جورج مسی ( Nehamiah "George" Massey ) ، عضو سابق مجلس قانونگذاری بریتانیا کلمبیا گرفته شده است. وی بین سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ نماینده دلتا بود و مدتی طولانی طرفدار گذرگاه دائمی برای جایگزینی کشتی لادنر بود که از بازوی جنوبی رودخانه فریزر عبور می کرد. این تونل در سال ۱۹۶۷، سه سال پس از درگذشت مسی، به تونل جورج مسی تغییر نام داد. هنوز هم گاهی با نام قبلی آن یعنی تونل جزیره دیاز از آن یاد می شود. [ ۳] [ ۵] کالاهای خطرناک اجازه عبور از تونل را ندارند.
تونل جورج مَسی که از ۱۹۵۹ میلادی به روی عموم باز شده است، توان تحمل زلزله های سنگین را ندارد و همچنین عمر آن رو به پایان است. از این رو تونل باید با یک مسیر تازه جایگزین شود یا اینکه به شکل کامل بازسازی شود. شورای شهردارهای مترو ونکوور گزینه های متعدد از جمله پروژه گرانقیمت ساخت یک پل گرانقیمت را به عنوان جایگزین بررسی می کند. [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین تونل با هزینه تقریبی ۱۶٫۶ میلیون دلار در سال ۱۹۵۹ ( معادل ۱۴۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷[ ۲] ) ساخته شد. ساخت تونل از مارس ۱۹۵۷ آغاز شد و در ۲۳ مه ۱۹۵۹[ ۳] با نام تونل جزیره دیاز برای تردد افتتاح شد. ملکه الیزابت دوم در مراسم افتتاح رسمی تونل در ۱۵ ژوئیه ۱۹۵۹ شرکت کرد. این تونل یک بزرگراه چهار لاینی را در زیر بازوی جنوبی مصب رودخانه فریزر تقسیم می کند و شهر ریچموند از شمال را با شهر دلتا در جنوب پیوند می دهد. این تنها تونل جاده ای کانادا در زیر سطح دریا است که مسیر جاده ای خود را به پایین ترین سطح جاده در کانادا تبدیل کرده است. تونل مسی اولین سازه ای بود که از فناوری لوله غوطه وری در آمریکای شمالی استفاده کرد. [ ۴]
تونل بخشی از بزرگراه ۹۹ را تشکیل می دهد. نام آن از نیه مایا جورج مسی ( Nehamiah "George" Massey ) ، عضو سابق مجلس قانونگذاری بریتانیا کلمبیا گرفته شده است. وی بین سالهای ۱۹۵۶ و ۱۹۶۰ نماینده دلتا بود و مدتی طولانی طرفدار گذرگاه دائمی برای جایگزینی کشتی لادنر بود که از بازوی جنوبی رودخانه فریزر عبور می کرد. این تونل در سال ۱۹۶۷، سه سال پس از درگذشت مسی، به تونل جورج مسی تغییر نام داد. هنوز هم گاهی با نام قبلی آن یعنی تونل جزیره دیاز از آن یاد می شود. [ ۳] [ ۵] کالاهای خطرناک اجازه عبور از تونل را ندارند.
تونل جورج مَسی که از ۱۹۵۹ میلادی به روی عموم باز شده است، توان تحمل زلزله های سنگین را ندارد و همچنین عمر آن رو به پایان است. از این رو تونل باید با یک مسیر تازه جایگزین شود یا اینکه به شکل کامل بازسازی شود. شورای شهردارهای مترو ونکوور گزینه های متعدد از جمله پروژه گرانقیمت ساخت یک پل گرانقیمت را به عنوان جایگزین بررسی می کند. [ ۶]
wiki: تونل جورج مسی