[ویکی فقه] اشعه های خورشید دوازدهمین حجت خداوند در سحرگاه نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری قمری در خانه امام حسن عسکری (سلام الله علیه) بر تارک دنیا تابید و مژده دوازدهمین حجت حق را نوید داد. نام مادر گرامی اش نرجس خاتون (سلام الله علیها) می باشد. ولادت آخرین ذخیره الهی امری مسلم و قطعی بوده و هیج شکی و شبهه ای در این مورد راه ندارد. روایات اهل بیت (علیهم السّلام) بر این امر مهم گواه بوده و بر یقین انسان می افزاید. نه تنها روایات و تصریحات علمای امامیه نسبت به ولادت آن حضرت به مقداری کافی وجود دارد، بلکه عالمان اهل تسنن در قرون متمادی نیز نسبت به ولادت آن حضرت تصریحات فراوانی داشته اند که در این نوشته به نظرات پنجاه تن از اندیشمندان و بزرگان اهل تسنن پیرامون ولادت امام زمان (سلام الله علیه) اشاره می شود:
علی بن الحسین بن علی المسعودی الشافعی (متوفای ۳۴۶هـ) از دانشمندان پر آوازه شافعی مذهب پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد: الامام الثانی عشر وفی سنة ستین ومائتین قبض ابو محمد الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (علیهم السّلام) فی خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرین سنة، وهو ابو المهدی المنتظر....
مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب، ج۴، ص۱۶۰.
ابوالفضل یحیی بن سلامة بن الحسین الشافعی الحصکفی (متوفای ۵۵۳ هـ) یکی از بزرگان اهل سنت است که وجود حضرت مهدی (علیه السّلام) را مفروغ عنه گرفته و درباره آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت (علیهم السّلام) شعر سروده است.ابن کثیر دمشقی سلفی پس از نقل غزل طولانی از او می نویسد: ثم خرج من هذا التغزل الی مدح اهل البیت والائمة الاثنی عشر رحمهم اللهوسائلی عن حب اهل البیت ••••• هل اقر اعلانا به ام اجحدهیهات ممزوج بلحمی ودمی ••••• حبهم هو الهدی والرشدحیدرة والحسنان بعده ••••• ثم علی وابنه محمدوجعفر الصادق وابن جعفر ••••• موسی ویتلوه علی السیداعنی الرضی ثم ابنه محمد ••••• ثم علی وابنه المسددوالحسن الثانی ویتلو تلوه ••••• محمد بن الحسن المفتقد...فلا یظن رافضی اننی ••••• وافقته او خارجی مفسد...والشافعی مذهبی مذهبه ••••• لانه فی قوله مؤیداتبعته فی الاصل والفرع معا ••••• فلیتبعنی الطالب المرشدانی باذن الله تاج سابق ••••• اذا ونی الظالم ثم المفسد
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۱۲، ص۲۹۸.
ابن ازرق فارقی (متوفای ۵۷۱ هـ) از علمای برجسته ی اهل سنت در کتاب تاریخ خود، زمان ولادت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ذکر کرده چنانچه می نویسد: ان الحجة المذکور ولد تاسع شهر ربیع الاول سنة ثمان وخمسین ومائتین، وقیل ثامن شعبان سنة ست وخمسین، وهو الاصح.
فارقی، احمد بن یوسف، تاریخ الفارقی، ص۲۶.
...
علی بن الحسین بن علی المسعودی الشافعی (متوفای ۳۴۶هـ) از دانشمندان پر آوازه شافعی مذهب پیرامون ولادت آن حضرت چنین می نویسد: الامام الثانی عشر وفی سنة ستین ومائتین قبض ابو محمد الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب (علیهم السّلام) فی خلافة المعتمد، وهو ابن تسع وعشرین سنة، وهو ابو المهدی المنتظر....
مسعودی، علی بن حسین، مروج الذهب، ج۴، ص۱۶۰.
ابوالفضل یحیی بن سلامة بن الحسین الشافعی الحصکفی (متوفای ۵۵۳ هـ) یکی از بزرگان اهل سنت است که وجود حضرت مهدی (علیه السّلام) را مفروغ عنه گرفته و درباره آن حضرت و سایر ائمه اهل بیت (علیهم السّلام) شعر سروده است.ابن کثیر دمشقی سلفی پس از نقل غزل طولانی از او می نویسد: ثم خرج من هذا التغزل الی مدح اهل البیت والائمة الاثنی عشر رحمهم اللهوسائلی عن حب اهل البیت ••••• هل اقر اعلانا به ام اجحدهیهات ممزوج بلحمی ودمی ••••• حبهم هو الهدی والرشدحیدرة والحسنان بعده ••••• ثم علی وابنه محمدوجعفر الصادق وابن جعفر ••••• موسی ویتلوه علی السیداعنی الرضی ثم ابنه محمد ••••• ثم علی وابنه المسددوالحسن الثانی ویتلو تلوه ••••• محمد بن الحسن المفتقد...فلا یظن رافضی اننی ••••• وافقته او خارجی مفسد...والشافعی مذهبی مذهبه ••••• لانه فی قوله مؤیداتبعته فی الاصل والفرع معا ••••• فلیتبعنی الطالب المرشدانی باذن الله تاج سابق ••••• اذا ونی الظالم ثم المفسد
ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایة و النهایة، ج۱۲، ص۲۹۸.
ابن ازرق فارقی (متوفای ۵۷۱ هـ) از علمای برجسته ی اهل سنت در کتاب تاریخ خود، زمان ولادت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ذکر کرده چنانچه می نویسد: ان الحجة المذکور ولد تاسع شهر ربیع الاول سنة ثمان وخمسین ومائتین، وقیل ثامن شعبان سنة ست وخمسین، وهو الاصح.
فارقی، احمد بن یوسف، تاریخ الفارقی، ص۲۶.
...
wikifeqh: تولد_امام_زمان_از_منظر_علمای_اهل سنت