[ویکی فقه] پس از اذعان به اصل وجود اسما و صفات برای خداوند متعالی و به کار رفتن آن در متون دینی از وحی و سنت، همواره این بحث در میان متکلمان، فقیهان و مفسران مطرح بوده و هست که آیا می توان خداوند را به هر اسمی نامید، یا به هر وصفی موصوف کرد؟ یا اینکه در اسما و صفات الهی باید به آنچه در قرآن و سنت آمده و از سوی شارع مجاز شمرده شده بسنده کرد؟
البتّه توقیفیت در نزد همگان به یک معنا نیست، چنان که اسم و صفت نیز در نظر آنان مفهوم واحدی ندارد. اهل معرفت که قائل به توقیفیت اسما و صفات هستند مرادشان از اسم همان ذات به همراه تعینات و از صفت همان تعینات است.
← منظور اهل معرفت از توقیفیت
۱. ↑ التوحید، ص ۱۹۴.
دائرةالمعارف قرآن کریم برگرفته از مقاله اسماء و صفات الهی.
...
البتّه توقیفیت در نزد همگان به یک معنا نیست، چنان که اسم و صفت نیز در نظر آنان مفهوم واحدی ندارد. اهل معرفت که قائل به توقیفیت اسما و صفات هستند مرادشان از اسم همان ذات به همراه تعینات و از صفت همان تعینات است.
← منظور اهل معرفت از توقیفیت
۱. ↑ التوحید، ص ۱۹۴.
دائرةالمعارف قرآن کریم برگرفته از مقاله اسماء و صفات الهی.
...
wikifeqh: توقیفیت_اسماء_و_صفات_الهی