توسعه دهنده بازی ویدئویی یک توسعه دهنده نرم افزار است که در توسعه بازی های ویدئویی و فرایند و رشته های مربوط به آن تخصص دارد. [ ۱] [ ۲] یک توسعه دهنده بازی می تواند کسی باشد که تمام وظایف را به تنهایی بر عهده می گیرد[ ۳] یا یک شرکت بزرگ باشد که مسئولیت ها را میان کارکنان خود در رشته هایی مانند برنامه نویسی، طراحی، هنر، آزمایش و غیره تقسیم می کند. بیشتر شرکت های توسعه بازی دارای پشتیبانی مالی ناشر بازی ها ویدئویی و بازاریابی هستند. [ ۴] توسعه دهندگانی که به تنهایی کار می کنند به عنوان توسعه دهندگان مستقل شناخته می شوند و معمولاً بازی های Indie می سازند. [ ۵]
یک توسعه دهنده بازی ممکن است در یک کنسول بازی ویدئویی ( مانند نینتندو سوییج نینتندو، ایکس باکس یک مایکروسافت، پلی استیشن ۴ سونی ) تخصص پیدا کند، یا ممکن است تعدادی از سیستم ها را توسعه دهد ( از جمله رایانه های شخصی و دستگاه های تلفن همراه ) . [ نیازمند منبع] توسعه دهندگان بازی های ویدئویی در گونه های خاصی از بازی ها مهارت پیدا می کنند ( مانند بازی های ویدیویی نقش آفرینی یا بازی های تک تیرانداز ) . برخی روی سازگار کردن بازی ها روی سیستم های مختلف یا ترجمه بازی ها از یک زبان به دیگر تمرکز می کنند. به طور غیر معمول، بعضی از آن ها علاوه بر توسعه بازی های کامپیوتری توسعه نرم افزار نیز انجام می دهند.
بیشتر ناشران بازی های ویدئویی برای استودیوهای توسعه دهنده بازی کار می کنند ( مانند Electronic Arts، EA کانادا، استودیو Square Enix Activision رادیکال سرگرمی، Nintendo EAD و Polyphony Digital و Naughty Dog سونی ) . با این حال، از آنجا که انتشار بازی فعالیت عمده آن ها است، معمولاً به عنوان «ناشران» به جای «توسعه دهندگان» شناخته می شوند. توسعه دهندگان نیز ممکن است خصوصی باشند ( مانند Bungie، شرکتی که مجموعه سری Halo را به طور جداگانه برای Xbox مایکروسافت توسعه داد ) .
در صنعت بازی های ویدئویی، یک توسعه دهنده اول شخص عضوی از شرکت است که یک کنسول بازی ویدیویی تولید می کند و صرفاً آن کنسول را توسعه می دهد. توسعه دهندگان اول شخص ممکن است از نام خود شرکت استفاده کنند ( مانند نینتندو ) ، نام یک بخش خاص از شرکت را داشته باشند ( مانند پلی فونیک دیجیتال سونی ) یا قبل از رسیدن به درجه تولیدکننده کنسول، یک استودیو مستقل بوده اند ( از قبیل نادر یا ناتی داگ ) . [ ۶] کسب یک توسعه دهنده اول شخص در بخش تولیدکننده کنسول نیاز به سرمایه گذاری مالی بزرگی دارد. چه بخواهد برای تشکیل یک تیم جدید یا خرید یک استودیو مستقل باشد و اگر آن توسعه دهنده یک بازی موفق را در زمان معین تولید نکند، همهٔ آن سرمایه گذاری ها هدر می رود[ ۷] با این حال، استخدام توسعه دهندگان اول شخص سبب صرفه جویی در هزینه پرداخت حق امتیاز در سود یک بازی می شود. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیک توسعه دهنده بازی ممکن است در یک کنسول بازی ویدئویی ( مانند نینتندو سوییج نینتندو، ایکس باکس یک مایکروسافت، پلی استیشن ۴ سونی ) تخصص پیدا کند، یا ممکن است تعدادی از سیستم ها را توسعه دهد ( از جمله رایانه های شخصی و دستگاه های تلفن همراه ) . [ نیازمند منبع] توسعه دهندگان بازی های ویدئویی در گونه های خاصی از بازی ها مهارت پیدا می کنند ( مانند بازی های ویدیویی نقش آفرینی یا بازی های تک تیرانداز ) . برخی روی سازگار کردن بازی ها روی سیستم های مختلف یا ترجمه بازی ها از یک زبان به دیگر تمرکز می کنند. به طور غیر معمول، بعضی از آن ها علاوه بر توسعه بازی های کامپیوتری توسعه نرم افزار نیز انجام می دهند.
بیشتر ناشران بازی های ویدئویی برای استودیوهای توسعه دهنده بازی کار می کنند ( مانند Electronic Arts، EA کانادا، استودیو Square Enix Activision رادیکال سرگرمی، Nintendo EAD و Polyphony Digital و Naughty Dog سونی ) . با این حال، از آنجا که انتشار بازی فعالیت عمده آن ها است، معمولاً به عنوان «ناشران» به جای «توسعه دهندگان» شناخته می شوند. توسعه دهندگان نیز ممکن است خصوصی باشند ( مانند Bungie، شرکتی که مجموعه سری Halo را به طور جداگانه برای Xbox مایکروسافت توسعه داد ) .
در صنعت بازی های ویدئویی، یک توسعه دهنده اول شخص عضوی از شرکت است که یک کنسول بازی ویدیویی تولید می کند و صرفاً آن کنسول را توسعه می دهد. توسعه دهندگان اول شخص ممکن است از نام خود شرکت استفاده کنند ( مانند نینتندو ) ، نام یک بخش خاص از شرکت را داشته باشند ( مانند پلی فونیک دیجیتال سونی ) یا قبل از رسیدن به درجه تولیدکننده کنسول، یک استودیو مستقل بوده اند ( از قبیل نادر یا ناتی داگ ) . [ ۶] کسب یک توسعه دهنده اول شخص در بخش تولیدکننده کنسول نیاز به سرمایه گذاری مالی بزرگی دارد. چه بخواهد برای تشکیل یک تیم جدید یا خرید یک استودیو مستقل باشد و اگر آن توسعه دهنده یک بازی موفق را در زمان معین تولید نکند، همهٔ آن سرمایه گذاری ها هدر می رود[ ۷] با این حال، استخدام توسعه دهندگان اول شخص سبب صرفه جویی در هزینه پرداخت حق امتیاز در سود یک بازی می شود. [ ۷]
wiki: توسعه دهنده بازی ویدئویی