توربین تسلا یک توربین بدون پره است که از جریان سیال به عنوان محرک استفاده می کند و توسط نیکولا تسلا در ۲۱ اکتبر ۱۹۱۳ به ثبت رسید. [ ۱]
توربین تسلا مانند توربین های معمولی پره ندارد، چندین دیسک با هم ترکیب شده و از اثر لایه مرزی استفاده می کنند. نازل ها یک سیال متحرک را روی دیسک ها اعمال می کنند. موتور از دیسک هایی که به وسیله سیال می چرخند، برای ایجاد دوران برای تبادل تکانه بین سیال و دیسک ها استفاده می کنند. [ ۲] سرعت چرخش این توربین ابتدا آنقدر زیاد بود که پره ها را خم می کرد و موجب شد تا این اختراع نیمه کاره باشد، اما اختراع موادی نظیر کولار، کامپوزیت کربن و پلاستیک اشباع شده با تیتانیوم یا کامپوزیت تیتانیوم، باعث شد تا برخی از مهندسان، کار نیمه تمام تسلا را به اتمام رسانند. [ ۳] این اختراع صدمین اختراع تسلا بود. [ ۴]
توربین شکل تیغه ای ( دایره ای ) ندارد، از این جهت دوام آن عالی، و نگهداری آن ساده تر است. با این حال بازده درصدی آن نسبت توربین های معمولی کمتر است. با این حال تسلا در توضیحات مربوط به اختراعش گفته است که به دلیل استفاده از سیال ( مایع ) پیشران و نبود پره و عدم اختلال و مقاومت کمتر در مسیر طبیعی خطوط جریان، سرعت آن به صورت نامحسوسی تغییر می کند. این انتقال مایع نیز به شیوه ای کامل تر و مقرون به صرفه تر است. نمونه های استفاده علمی از این توربین نادر است. یکی از کاربردهایی که تسلا برای این توربین در نظر گرفته بود، تولید نیروی زمین گرمایی است که در کتاب نیروی محرکه آینده ما، کتاب خودش مفصل در موردش توضیح داده است. [ ۵] [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتوربین تسلا مانند توربین های معمولی پره ندارد، چندین دیسک با هم ترکیب شده و از اثر لایه مرزی استفاده می کنند. نازل ها یک سیال متحرک را روی دیسک ها اعمال می کنند. موتور از دیسک هایی که به وسیله سیال می چرخند، برای ایجاد دوران برای تبادل تکانه بین سیال و دیسک ها استفاده می کنند. [ ۲] سرعت چرخش این توربین ابتدا آنقدر زیاد بود که پره ها را خم می کرد و موجب شد تا این اختراع نیمه کاره باشد، اما اختراع موادی نظیر کولار، کامپوزیت کربن و پلاستیک اشباع شده با تیتانیوم یا کامپوزیت تیتانیوم، باعث شد تا برخی از مهندسان، کار نیمه تمام تسلا را به اتمام رسانند. [ ۳] این اختراع صدمین اختراع تسلا بود. [ ۴]
توربین شکل تیغه ای ( دایره ای ) ندارد، از این جهت دوام آن عالی، و نگهداری آن ساده تر است. با این حال بازده درصدی آن نسبت توربین های معمولی کمتر است. با این حال تسلا در توضیحات مربوط به اختراعش گفته است که به دلیل استفاده از سیال ( مایع ) پیشران و نبود پره و عدم اختلال و مقاومت کمتر در مسیر طبیعی خطوط جریان، سرعت آن به صورت نامحسوسی تغییر می کند. این انتقال مایع نیز به شیوه ای کامل تر و مقرون به صرفه تر است. نمونه های استفاده علمی از این توربین نادر است. یکی از کاربردهایی که تسلا برای این توربین در نظر گرفته بود، تولید نیروی زمین گرمایی است که در کتاب نیروی محرکه آینده ما، کتاب خودش مفصل در موردش توضیح داده است. [ ۵] [ ۶]
wiki: توربین تسلا