[ویکی فقه] پیشینه عقیدتی یونیان ریشه در مذاهب بدوی و توتم پرستی بود. و در دین عمومی یونان آثار و بقایای آئین توتم وجود داشت از جمله؛ گیاه مقدس در آن دیده می شد.
آثار به دست آمده از ادوار کهن یونان باستان حکایت از روحیه مذهبی مردم این سامان دارد. پیشینه عقیدتی یونیان ریشه در مذاهب بدوی دارد در دین عمومی یونان آثار و بقایای آئین توتم وجود داشت و گیاه مقدس در آن دیده می شد. نوعی درخت بلوط جنبه تقدس داشت و به عنوان هاتف و غیب گو به کار می رفت. حیوانات مقدس مانند گاوز مینوتور یعنی غیب گو، از جانب خدا در کریت قرار داشت. در افسانه های یونان هر یک از حیوانات مقدس غالبا جهت قربانی برای خدایان بکار می رفت. مانند سوسمار که قربانی معبد آپولون سوروکتون بود. مرگ برخی از حیوانات با خدایان همراه بود؛ عقاب با زئوس بود و جغد در کنار آتته قرار داشت. تغییر شکل خدایان به شکل حیوانات غالبا در تاریخ دین به تکرار آمده است. زئوس به شکل قو درامد تا لدا را که در جهان تخم می گذارد فریب دهد.قو مربوط به توتمی است که سپس در مقام خدائی شناخته شد و به عنوان پدر برای فرزندان انسان بکار رفت. قربانی حیوان مقدس یکی از مراسم بشمار می رفت در آتن قربانی سالیانه گاو ملکوتی تحت تشریفاتی به نام بوفونیا انجام می شد. در آتن دختران جوان لباس پوست خرس در بر می کردند و نام حیوان را بر خود نهاده و به رقص مشغول می گشتند. اقوام اژه و آکئوس از نظر اصول به یک نیروی الهی بدون شخصیت عقیده داشتند که با مانای بدوی قابل تطبیق است. این نیرو بطور خصوصی در بعضی از سنگ های مقدس که گمان داشتند از آسمان افتاده است بر قرار بود. زنان روحانی جهت تازه وارد در دین تشریفاتی انجام می دادند تا او را از گناه رهائی بخشیده و در دین نیروی مانا داخل نمایند. مردم یونان به ارواح بسیاری عقیده داشتند که در طبیعت ساکن بودند و می توانستند به صورت انسان یا حیوان در آیند. ممکن بود روحی که در چشمه قرار داشت به صورت اسب نمایان گردد. ارواح مردگان به شکل مار و پرندگان، مخصوصا پروانه ظاهر می شد، در زبان یونانی کلمه پروانه و روح یک معنی دارد.
جان پرستی
جان پرستی در یونان اثرات عادی و جادوئی داشت:۱. حقیقت معادل تصویر بود. تصویر یک خدا نقش قدرت او را داشت.۲. برای خواب دیدن ارزش فراوان در نظر داشتند.۳. عمل جادوئی، یعنی زخم زدن به تصویر و مجسمه به نیت دیگری وجود داشت.۴. نیروی کلمات؛ زئوس برای انجام دادن سخن می گفت: در نتیجه همین گفتن، هر کاری می خواست انجام می گردید.۵. نیروی نفرین و لعنت در آرگوس رواج بسزا داشت.۶. قدرت سوگند؛ هومر می نویسد: کسی که سوگند خود را نقض نماید مغزش مایع گشته در زمین جاری می گردد.
فهرست منـابـع
آثار به دست آمده از ادوار کهن یونان باستان حکایت از روحیه مذهبی مردم این سامان دارد. پیشینه عقیدتی یونیان ریشه در مذاهب بدوی دارد در دین عمومی یونان آثار و بقایای آئین توتم وجود داشت و گیاه مقدس در آن دیده می شد. نوعی درخت بلوط جنبه تقدس داشت و به عنوان هاتف و غیب گو به کار می رفت. حیوانات مقدس مانند گاوز مینوتور یعنی غیب گو، از جانب خدا در کریت قرار داشت. در افسانه های یونان هر یک از حیوانات مقدس غالبا جهت قربانی برای خدایان بکار می رفت. مانند سوسمار که قربانی معبد آپولون سوروکتون بود. مرگ برخی از حیوانات با خدایان همراه بود؛ عقاب با زئوس بود و جغد در کنار آتته قرار داشت. تغییر شکل خدایان به شکل حیوانات غالبا در تاریخ دین به تکرار آمده است. زئوس به شکل قو درامد تا لدا را که در جهان تخم می گذارد فریب دهد.قو مربوط به توتمی است که سپس در مقام خدائی شناخته شد و به عنوان پدر برای فرزندان انسان بکار رفت. قربانی حیوان مقدس یکی از مراسم بشمار می رفت در آتن قربانی سالیانه گاو ملکوتی تحت تشریفاتی به نام بوفونیا انجام می شد. در آتن دختران جوان لباس پوست خرس در بر می کردند و نام حیوان را بر خود نهاده و به رقص مشغول می گشتند. اقوام اژه و آکئوس از نظر اصول به یک نیروی الهی بدون شخصیت عقیده داشتند که با مانای بدوی قابل تطبیق است. این نیرو بطور خصوصی در بعضی از سنگ های مقدس که گمان داشتند از آسمان افتاده است بر قرار بود. زنان روحانی جهت تازه وارد در دین تشریفاتی انجام می دادند تا او را از گناه رهائی بخشیده و در دین نیروی مانا داخل نمایند. مردم یونان به ارواح بسیاری عقیده داشتند که در طبیعت ساکن بودند و می توانستند به صورت انسان یا حیوان در آیند. ممکن بود روحی که در چشمه قرار داشت به صورت اسب نمایان گردد. ارواح مردگان به شکل مار و پرندگان، مخصوصا پروانه ظاهر می شد، در زبان یونانی کلمه پروانه و روح یک معنی دارد.
جان پرستی
جان پرستی در یونان اثرات عادی و جادوئی داشت:۱. حقیقت معادل تصویر بود. تصویر یک خدا نقش قدرت او را داشت.۲. برای خواب دیدن ارزش فراوان در نظر داشتند.۳. عمل جادوئی، یعنی زخم زدن به تصویر و مجسمه به نیت دیگری وجود داشت.۴. نیروی کلمات؛ زئوس برای انجام دادن سخن می گفت: در نتیجه همین گفتن، هر کاری می خواست انجام می گردید.۵. نیروی نفرین و لعنت در آرگوس رواج بسزا داشت.۶. قدرت سوگند؛ هومر می نویسد: کسی که سوگند خود را نقض نماید مغزش مایع گشته در زمین جاری می گردد.
فهرست منـابـع
wikifeqh: آئین_توتم پرستی