[ویکی فقه] تهدید عمر به آتش زدن خانه فاطمه (روایت ابن ابی شیبه). در روایتی از کتاب المصنف ابن ابی شیبه، قصه آتش زدن خانه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توسط خلیفه دوم، بیان شده است، اما نویسنده معاصر وهابی عبدالرحمن دمشقیه، بر سند این روایت خدشه وارده نموده و دلالت روایت درباره اعتقاد شیعیان مبنی بر آتش زدن خانه فاطمه (سلام الله علیها) را باطل دانسته است. برای اثبات یا نفی این مطلب، سند و دلالت این روایت را مورد بررسی قرار می دهیم تا مشخص شود چنین ادعایی قابل اثبات است یا نه؟
عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهابی، در مقاله قصة حرق عمر لبیت فاطمة (رضی الله عنها)، درباره روایت ابن ابی شیبه می نویسد: علی ان ابن ابی شیبة قد اورد روایة اخری من طریق محمد بن بشر نا عبید الله بن عمر حدثنا زید بن اسلم عن ابیه اسلم انه حین بویع لابی بکر....قلت: وهذه روایة منقطعة لان زید بن اسلم کان یرسل و احادیثه عن عمر منقطعة کما صرح به الحافظ ابن حجر (
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، تقریب التهذیب، رقم۲۱۱۷.
صحت و سقم این روایت را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
← اصل روایت
این روایت از نظر سندی هیچ مشکلی ندارد، از نظر دلالی نیز حداقل تهدید به آتش زدن، بیعت گرفتن اجباری و... ثابت می کند که مساوی است با عدم مشروعیت خلافت ابوبکر.
عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهابی، در مقاله قصة حرق عمر لبیت فاطمة (رضی الله عنها)، درباره روایت ابن ابی شیبه می نویسد: علی ان ابن ابی شیبة قد اورد روایة اخری من طریق محمد بن بشر نا عبید الله بن عمر حدثنا زید بن اسلم عن ابیه اسلم انه حین بویع لابی بکر....قلت: وهذه روایة منقطعة لان زید بن اسلم کان یرسل و احادیثه عن عمر منقطعة کما صرح به الحافظ ابن حجر (
ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، تقریب التهذیب، رقم۲۱۱۷.
صحت و سقم این روایت را مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.
← اصل روایت
این روایت از نظر سندی هیچ مشکلی ندارد، از نظر دلالی نیز حداقل تهدید به آتش زدن، بیعت گرفتن اجباری و... ثابت می کند که مساوی است با عدم مشروعیت خلافت ابوبکر.
[ویکی فقه] تهدید عمر به آتش زدن خانه فاطمه (روایت بلاذری). در روایتی از کتاب انساب الاشراف بلاذری، قصه آتش زدن خانه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توسط خلیفه دوم، بیان شده است، اما نویسنده معاصر وهابی عبدالرحمن دمشقیه، بر سند این روایت خدشه وارده نموده و دلالت روایت درباره اعتقاد شیعیان مبنی بر آتش زدن خانه فاطمه (سلام الله علیها) را باطل دانسته است. برای اثبات یا نفی این مطلب، سند و دلالت این روایت را مورد بررسی قرار می دهیم تا مشخص شود چنین ادعایی قابل اثبات است یا نه؟
عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقاله اش با عنوان «قصة حرق عمر لبیت فاطمة (رضی الله عنها)» درباره روایت احمد بن یحیی بلاذری می نویسد:۳. احمد بن یحیی البغدادی، المعروف بالبلاذری، وهو من کبار محدثیکم، المتوفی سنة ۲۷۹، روی فی کتابه انساب الاشراف
بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۱، ص۵۸۶.
برای بررسی شبهه، اصل روایت را ذکر می کنیم.
← اصل روایت
مسلمة بن محارب، مجهول نیست، چرا که ابن حبان او را توثیق کرده است، ارسال ابن عون و سلیمان تیمی، ضرری به حجیت روایت نمی زند، چرا که اولاً: مرسل تابعی در نزد عالمان اهل سنت و ائمه اربعه آن ها حجت است، ثانیاً: اعتراف بزرگانی از اهل سنت در قرن اول هجری، همچون ابن عون که شک او از یقین بالاتر است، و سلیمان تیمی، برای اثبات نظر شیعه کفایت می کند.
عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقاله اش با عنوان «قصة حرق عمر لبیت فاطمة (رضی الله عنها)» درباره روایت احمد بن یحیی بلاذری می نویسد:۳. احمد بن یحیی البغدادی، المعروف بالبلاذری، وهو من کبار محدثیکم، المتوفی سنة ۲۷۹، روی فی کتابه انساب الاشراف
بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، ج۱، ص۵۸۶.
برای بررسی شبهه، اصل روایت را ذکر می کنیم.
← اصل روایت
مسلمة بن محارب، مجهول نیست، چرا که ابن حبان او را توثیق کرده است، ارسال ابن عون و سلیمان تیمی، ضرری به حجیت روایت نمی زند، چرا که اولاً: مرسل تابعی در نزد عالمان اهل سنت و ائمه اربعه آن ها حجت است، ثانیاً: اعتراف بزرگانی از اهل سنت در قرن اول هجری، همچون ابن عون که شک او از یقین بالاتر است، و سلیمان تیمی، برای اثبات نظر شیعه کفایت می کند.
[ویکی فقه] تهدید عمر به آتش زدن خانه فاطمه (روایت طبری). در روایتی محمد بن جریر طبری نقل می کند که عمر تهدید به آتش زدن خانه فاطمه (سلام الله علیها) کرده است. عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقاله ای به این روایت اشکالاتی وارد می کند که در این مقاله به بررسی این اشکالات می پردازیم. در این بررسی مشخص شد سند روایت کاملاً صحیح است و اشکالات عبدالرحمن دمشقیه همگی بی اساس و نشان دهنده عدم توجه و دقت او است.
عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقاله اش با عنوان «قصة حرق عمر رضی الله عنه لبیت فاطمة رضی الله عنها» که در سایت «فیصل نور» آمده، درباره روایت محمد بن جریر طبری و تهدید عمر برای آتش زدن خانه فاطمه (سلام الله علیها) می نویسد:۲ - «حدثنا ابن حمید قال حدثنا جریر عن مغیرة عن زیاد بن کلیب قال اتی عمر منزل علی وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال والله لاحرقن علیکم او لتخرجن الی البیعة فخرج علیه الزبیر مصلتا بالسیف فعثر فسقط السیف من یده فوثبوا علیه فاخذوه»
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۲، ص ۲۳۳، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت.
حدثنا ابن حُمَیْدٍ قال حدثنا جریر عن مغیرة عن زِیَادِ بن کُلَیْبٍ قال اتی عمر بن الخطاب منزل علی وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال والله لاحرقن علیکم او لتخرجن الی البیعة فخرج علیه الزبیر مصلتا بالسیف فعثر فسقط السیف من یده فوثبوا علیه فاخذوه.عمر بن خطاب به خانه علی آمد در حالی که گروهی از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. به آنان گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش می کشم؛ مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید. زبیر از خانه بیرون آمد درحالی که شمشیر کشیده بود، ناگهان پای او لغزید و شمشیر از دستش افتاد، در این موقع دیگران هجوم آوردند و شمشیر را از دست او گرفتند.
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۲، ص۲۳۳، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت.
در سند روایت افراد متعددی هستند که در ادامه به بررسی وثاقت آنها می پردازیم.
← محمد بن حمید
...
عبدالرحمن دمشقیه، نویسنده معاصر وهّابی، در مقاله اش با عنوان «قصة حرق عمر رضی الله عنه لبیت فاطمة رضی الله عنها» که در سایت «فیصل نور» آمده، درباره روایت محمد بن جریر طبری و تهدید عمر برای آتش زدن خانه فاطمه (سلام الله علیها) می نویسد:۲ - «حدثنا ابن حمید قال حدثنا جریر عن مغیرة عن زیاد بن کلیب قال اتی عمر منزل علی وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال والله لاحرقن علیکم او لتخرجن الی البیعة فخرج علیه الزبیر مصلتا بالسیف فعثر فسقط السیف من یده فوثبوا علیه فاخذوه»
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۲، ص ۲۳۳، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت.
حدثنا ابن حُمَیْدٍ قال حدثنا جریر عن مغیرة عن زِیَادِ بن کُلَیْبٍ قال اتی عمر بن الخطاب منزل علی وفیه طلحة والزبیر ورجال من المهاجرین فقال والله لاحرقن علیکم او لتخرجن الی البیعة فخرج علیه الزبیر مصلتا بالسیف فعثر فسقط السیف من یده فوثبوا علیه فاخذوه.عمر بن خطاب به خانه علی آمد در حالی که گروهی از مهاجران در آنجا گرد آمده بودند. به آنان گفت: به خدا سوگند خانه را به آتش می کشم؛ مگر اینکه برای بیعت بیرون بیایید. زبیر از خانه بیرون آمد درحالی که شمشیر کشیده بود، ناگهان پای او لغزید و شمشیر از دستش افتاد، در این موقع دیگران هجوم آوردند و شمشیر را از دست او گرفتند.
طبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ج۲، ص۲۳۳، ناشر:دار الکتب العلمیة - بیروت.
در سند روایت افراد متعددی هستند که در ادامه به بررسی وثاقت آنها می پردازیم.
← محمد بن حمید
...