[ویکی فقه] تهدید تفاخرکنندگان (قرآن). خداوند در قرآن فخر فروشان را تهدید نموده است.
تلاش برای افزون تر قلمداد کردن ثروت و تفاخر بر دیگران، درپی دارنده تهدید الهی:الهـکم التکاثر• حتی زرتم المقابر• کلا سوف تعلمون• ثم کلا سوف تعلمون. افزون طلبی (و تفاخر) شما را به خود مشغول داشته (و از خدا غافل نموده) است. • تا آنجا که به دیدار قبر ها رفتید (و قبور مردگان خود را برشمردید و به آن افتخار کردید)! • چنین نیست که می پندارید، (آری) بزودی خواهید دانست! • باز چنان نیست که شما می پندارید بزودی خواهید دانست•سوف تعلمون» در آیه برای تهدید است.
وعده عذاب
جمعی از مفسران این دو آیه را تکرار و تاکید یک مطلب دانسته اند و هر دو به صورت سربسته از عذابهایی که در انتظار این مستکبران متفاخر است خبر می دهد.در حالی که بعضی دیگر اولی را اشاره به عذاب قبر و برزخ که انسان بعد از مرگ، با آن روبرو می شود دانسته اند، و دومی را اشاره به عذاب قیامت .در حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده است که فرمود: "ما زلنا نشک فی عذاب القبر حتی نزلت الهاکم التکاثر، الی قوله کلا سوف تعلمون، یرید فی القبر، ثم کلا سوف تعلمون، بعد البعث": گروهی از ما پیوسته در باره عذاب قبر در شک بودند تا اینکه سوره" الهاکم التکاثر" نازل شد تا آنجا که فرمود: کلا سوف تعلمون منظور از آن عذاب قبر است، سپس می فرماید: ثم کلا سوف تعلمون منظور عذاب قیامت است" در تفسیر کبیر فخر رازی این مطلب از یکی از یاران علی ع بنام" زر بن جیش" نقل شده که می گوید: ما از عذاب قبر در شک بودیم تا از علی ع شنیدیم که می فرمود: " این آیه دلیل بر عذاب قبر است" سپس می افزاید: " اینچنین نیست که شما تفاخر کنندگان می پندارید اگر شما به آخرت ایمان داشتید و با علم الیقین آن را می دانستید هرگز به سراغ این امور نمی رفتید و تفاخر و مباهات به این مسائل باطل نمی کردید" (کلا لو تعلمون علم الیقین).باز برای تاکید و انذار بیشتر می افزاید: " شما قطعا جهنم را خواهید دید" (لترون الجحیم).
تلاش برای افزون تر قلمداد کردن ثروت و تفاخر بر دیگران، درپی دارنده تهدید الهی:الهـکم التکاثر• حتی زرتم المقابر• کلا سوف تعلمون• ثم کلا سوف تعلمون. افزون طلبی (و تفاخر) شما را به خود مشغول داشته (و از خدا غافل نموده) است. • تا آنجا که به دیدار قبر ها رفتید (و قبور مردگان خود را برشمردید و به آن افتخار کردید)! • چنین نیست که می پندارید، (آری) بزودی خواهید دانست! • باز چنان نیست که شما می پندارید بزودی خواهید دانست•سوف تعلمون» در آیه برای تهدید است.
وعده عذاب
جمعی از مفسران این دو آیه را تکرار و تاکید یک مطلب دانسته اند و هر دو به صورت سربسته از عذابهایی که در انتظار این مستکبران متفاخر است خبر می دهد.در حالی که بعضی دیگر اولی را اشاره به عذاب قبر و برزخ که انسان بعد از مرگ، با آن روبرو می شود دانسته اند، و دومی را اشاره به عذاب قیامت .در حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده است که فرمود: "ما زلنا نشک فی عذاب القبر حتی نزلت الهاکم التکاثر، الی قوله کلا سوف تعلمون، یرید فی القبر، ثم کلا سوف تعلمون، بعد البعث": گروهی از ما پیوسته در باره عذاب قبر در شک بودند تا اینکه سوره" الهاکم التکاثر" نازل شد تا آنجا که فرمود: کلا سوف تعلمون منظور از آن عذاب قبر است، سپس می فرماید: ثم کلا سوف تعلمون منظور عذاب قیامت است" در تفسیر کبیر فخر رازی این مطلب از یکی از یاران علی ع بنام" زر بن جیش" نقل شده که می گوید: ما از عذاب قبر در شک بودیم تا از علی ع شنیدیم که می فرمود: " این آیه دلیل بر عذاب قبر است" سپس می افزاید: " اینچنین نیست که شما تفاخر کنندگان می پندارید اگر شما به آخرت ایمان داشتید و با علم الیقین آن را می دانستید هرگز به سراغ این امور نمی رفتید و تفاخر و مباهات به این مسائل باطل نمی کردید" (کلا لو تعلمون علم الیقین).باز برای تاکید و انذار بیشتر می افزاید: " شما قطعا جهنم را خواهید دید" (لترون الجحیم).
wikifeqh: تهدید_تفاخرکنندگان_(قرآن)