تنزیل قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تنزیل قرآن. نزول قرآن از محورهای مهم علوم قرآنی است که مسائل متعددی را در بر می گیرد. علاوه بر اعجاز و پرسش های اساسی مرتبط با آن، نازل کننده قرآن، منزل علیه آن، آن چه نازل می شود، چگونگی نزول، کیفیت دریافت پیامبر و زمان، انواع و مراتب نزول نیز موضوع های دیگری است که در این بحث می تواند مورد برسی قرار گیرد.از سوی دیگر هر یک از مسائل یاد شده می تواند از دیدگاه های مختلف قرآنی، روائی، فلسفی و حتی تاریخی بررسی شود و چه بسا، نتائج متفاوت و حتی ناسازگار با یکدیگری هم بدست آید که خود زمینه ساز مسئله یا معضله دیگر شود و آن چگونگی وفق دادن و حل تعارض و ناسازگاری این دستاوردهای مختلف است.بررسی این مسائل مختلف به ویژه با در نظر داشتن دیدگاه های فوق فرصتی بیش تر می طلبد که از حوصله این نوشتار کوتاه بیرون است. از این رو از مسئله اعجاز قرآن که بحثی طولانی را ایجاب می کند صرف نظر کرده و موضوعات دیگر را تنها از دیدگاه قرآنی به بحث می گذاریم.
آیات شریف قرآن مجید را که از نزول قرآن سخن می گویند از این دیدگاه می توان در سه دسته قرار داد:
← آیات دسته اول
قرآن بر چه کسی نازل شده است؟
← آیات ساکت
آیات اخیر بیان گر این حقیقت است که آن چه بر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) نازل می شود صوتی مادی یا لوحه ای قابل حس با حواس ظاهری نیست، بلکه، با چشم دل و گوش جان دریافت می شود. ظاهر مجموع آیات گذشته آنست که همه از یک حقیقت سخن می گوید و اگر صوت مادی و لوحه ای محسوس بود نزول آن بر قلب معنی نداشت.به علاوه در جای خود به اثبات رسیده است که نزول قرآن نزول مادی یا اعتباری نیست بلکه نزول معنوی است، شاید به توان آیه شریفه (و کذلک اوحینا الیک روحا من امر ربنا) را نیز گواه بر این مدعا آورد، و بر همین اساس است که هنگام نزول وحی دیگران نه صوتی می شنیده و نه لوحه ای را می دیده اند.(آنچه در برخی از روایات آمده است مبنی بر این که آن چه را که پیامبر می دیده و می شنیده امیرالمومنین (علیه السلام) نیز می دیده و می شنیده است با این مطلب منافات ندارد زیرا، علی (علیه السلام) نفس پیامبر است و در مرتبه ای از کمال قرار دارد که می تواند فرشته وحی را ببیند و سخن اش را بشنود).از آن چه گذشت کیفیت تلقی و دریافت پیامبر نیز تا حدی روشن می شود. آیات شریفه دلالت بر آن دارد که وحی الهی تمام مشاعر و قوای نفسانی پیامبر را فرا می گرفته، پیامبر با تمام وجود وحی را دریافت می نموده، بلکه از مراتب بالای علم حضوری بوده است.با توجه به آن چه گذشت بطلان این پندار روشن می شود که، پیامبر خود نیز نیاز به دلیلی دیگر داشته تا یقین کند آن چه نازل شده سخن خداوند است و نیز بطلان این گفتار روشن می شود که، پیامبر بدین معنا نیست که پاره ای آیات به صورت لوحه نازل شده است و پاره دیگر به شکل قرائت بر پیامبر و هم به نزول بر قلب و تقیید نوع خاصی از نزول به بخشی ویژه از قرآن دلیل می خواهد و صرف تفاوت تعابیر و بیانات به وجود وجه جمع معقولی که ذکر شد دلیل حمل بر بعض نمی شود.(آن چه در روایات آمده است مبنی بر این که حالت مدهوشی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در هنگام وحی، ویژه آن دسته از وحی هائی است که بین آن حضرت و خداوند حجابی وجود نداشته و مستقیما وحی را دریافت می فرموده، با آن چه در متن آمده است تعارض ندارد و هر قابل جمع در برخی از موارد نزول وحی می باشد).
نزول
...

[ویکی فقه] تنزیل قرآن (علوم قرآنی). تنزیل قرآن، مورد نزول، معانی و مصادیق آشکار هر آیه هنگام نزول است.
در روایات زیادی که علامه مجلسی در جلد ۸۹ بحارالانوار، باب «ان للقرآن ظهرا وبطنا» آن ها را جمع آوری کرده، داشتن بطن (و بلکه بطون متعددی) برای قرآن بیان شده است؛ همچنان که دارای ظهر (ظاهر) است.
← روایت اول
تاویل قرآن؛ ظاهر قرآن.

پیشنهاد کاربران

بسیاری از مفسران و قرآن پژوهان عقیده دارند که انزال به معنای نزول دفعی قرآن است و تنزیل به معنای نزول تدریجی آن بنابراین دو گونه نزول برای قرآن قائل شده اند: نزول یکباره در شب قدر، و نزول تدریجی در طول دوره رسالت.
...
[مشاهده متن کامل]

اما برای یادسپاری آسان تر چه باید کرد؟
پاسخ: برای یادسپاری آسان تر می توان با کلمات بازی کرد. در این جا هم برای یادسپاری آسانتر معنی تنزیل که به معنای نزول تدریجی قرآن است می توان اینگونه فرض کرد که حرف اول کلمه ی تنزیل یعنی ت از تدریجی بودن آن حکایت می کند چراکه در ابتدای کلمه ی تدریجی، حرف ت وجود دارد.

بپرس