[ویکی فقه] برای تنجیز امتیازاتی ذکر شذه است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.
← مهم ترین امتیاز فقهی
در فقه اهل سنت ، گروهی از فقهای سنی، به شرط تنجیز در برخی از عقود و ایقاعات اشاره کرده اند؛ تعلیق در عقود و ایقاعات را موجب بطلان عقد و ایقاع دانسته اند. آنان، هرچند آشکارا، تنجیز را از شروط عقد و ایقاع ذکر نکرده اند، از محتوای کلام شان فهمیده می شود که تنجیز را یکی از شرایط عقد و ایقاع برشمرده اند و بدین جهت، برخی از صورت های عقد یا ایقاع معلّق بر شرط یا وصف را باطل دانسته اند. تعلیق در فقه حنفی ، در برخی موارد پذیرفته نیست و در بعضی عقود و ایقاعات، چون: وکالت ، طلاق ، عتق و ظهار ، جایز است.
تعلیق از نظر فقهای مالکی
به نظر فقهای مالکی ، تعلیق عقد بر صفتی که ناگزیر تحقق می یابد، در حکم عقد منجّز است و تحقق عقد، برخلاف فقهای شافعی و حنفی ، متوقف بر وقوع شرط نیست، حتی بنابر دیدگاه امام مالک، در تعلیق طلاق بر مشیت، تعلیق و استثناء باطل بوده، اما طلاق لازم و صحیح است.
← مهم ترین امتیاز فقهی
در فقه اهل سنت ، گروهی از فقهای سنی، به شرط تنجیز در برخی از عقود و ایقاعات اشاره کرده اند؛ تعلیق در عقود و ایقاعات را موجب بطلان عقد و ایقاع دانسته اند. آنان، هرچند آشکارا، تنجیز را از شروط عقد و ایقاع ذکر نکرده اند، از محتوای کلام شان فهمیده می شود که تنجیز را یکی از شرایط عقد و ایقاع برشمرده اند و بدین جهت، برخی از صورت های عقد یا ایقاع معلّق بر شرط یا وصف را باطل دانسته اند. تعلیق در فقه حنفی ، در برخی موارد پذیرفته نیست و در بعضی عقود و ایقاعات، چون: وکالت ، طلاق ، عتق و ظهار ، جایز است.
تعلیق از نظر فقهای مالکی
به نظر فقهای مالکی ، تعلیق عقد بر صفتی که ناگزیر تحقق می یابد، در حکم عقد منجّز است و تحقق عقد، برخلاف فقهای شافعی و حنفی ، متوقف بر وقوع شرط نیست، حتی بنابر دیدگاه امام مالک، در تعلیق طلاق بر مشیت، تعلیق و استثناء باطل بوده، اما طلاق لازم و صحیح است.
wikifeqh: تنجیز_در_دوره_معاصر