[ویکی فقه] تمسک به عام قبل از فحص به استناد به عموم عام قبل از جستوجو از مخصِّص اطلاق می شود.
تمسک به عام قبل از فحص، به معنای عمل به ظهور عام و اجرای حکم عام بر تمامی افراد و مصادیق آن قبل از جستوجو از مخصص منفصل می باشد، البته در جاهایی ( آیات و روایات ) که شخص نسبت به وجود مخصص در آنها ظن دارد. بیشتر عالمان اصولی، تمسک به عام را قبل از جستوجو از مخصص، جایز نمی دانند، زیرا ظهور مخصص از عام قوی تر بوده و توانایی از بین بردن ظهور عام را دارد و نشان دهنده مراد جدی متکلم است.
بررسی موضوع
آیا به مجرد مشاهده یک حکم عام میتوان با کمک گرفتن از اصل عدم تخصیص به آن تمسک و عمل کرد یا به عبارت دیگر آیا اصاله العموم مطلقا حجت است و یا حجیت و عمل به آن مشروط به تفحص از وجود مخصص احتمالی و حصول یاس از دستیابی به آن است؟شکی نیست که اگر عام ی وارد شده باشد بدون فحص از مخصص نمی توانیم به آن عام عمل کنیم و کسی در این ادعا تردید ندارد غایة ما فی الباب در دلیل وجوب فحص بحث هائی مطرح شده است.
← دلایل منع کنندگان از تمسک
بحث در این است که آیا باید بگوئیم که عام حجیت ش تمام است و هنگامی که از خاص بحث می کنیم در حقیقت در جستجوی چیزی هستیم که مزاحم با حجیت عام است و یا اینکه می گوئیم که عام حجیت ش کامل نیست زیرا این احتمال هست که خاصی هم وجود داشته باشد و ما با نظر داشتن آن خاص باید عام را تفسیر کنیم از این رو خاص متمم حجیت عام است و بدون آن عام به تنهائی حجیتش کامل نیست.
← دیدگاه استاد سبحانی
...
تمسک به عام قبل از فحص، به معنای عمل به ظهور عام و اجرای حکم عام بر تمامی افراد و مصادیق آن قبل از جستوجو از مخصص منفصل می باشد، البته در جاهایی ( آیات و روایات ) که شخص نسبت به وجود مخصص در آنها ظن دارد. بیشتر عالمان اصولی، تمسک به عام را قبل از جستوجو از مخصص، جایز نمی دانند، زیرا ظهور مخصص از عام قوی تر بوده و توانایی از بین بردن ظهور عام را دارد و نشان دهنده مراد جدی متکلم است.
بررسی موضوع
آیا به مجرد مشاهده یک حکم عام میتوان با کمک گرفتن از اصل عدم تخصیص به آن تمسک و عمل کرد یا به عبارت دیگر آیا اصاله العموم مطلقا حجت است و یا حجیت و عمل به آن مشروط به تفحص از وجود مخصص احتمالی و حصول یاس از دستیابی به آن است؟شکی نیست که اگر عام ی وارد شده باشد بدون فحص از مخصص نمی توانیم به آن عام عمل کنیم و کسی در این ادعا تردید ندارد غایة ما فی الباب در دلیل وجوب فحص بحث هائی مطرح شده است.
← دلایل منع کنندگان از تمسک
بحث در این است که آیا باید بگوئیم که عام حجیت ش تمام است و هنگامی که از خاص بحث می کنیم در حقیقت در جستجوی چیزی هستیم که مزاحم با حجیت عام است و یا اینکه می گوئیم که عام حجیت ش کامل نیست زیرا این احتمال هست که خاصی هم وجود داشته باشد و ما با نظر داشتن آن خاص باید عام را تفسیر کنیم از این رو خاص متمم حجیت عام است و بدون آن عام به تنهائی حجیتش کامل نیست.
← دیدگاه استاد سبحانی
...
wikifeqh: عمل_به_عام_قبل_از_فحص