تلخیص الخلاف و خلاصه الاختلاف

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تلخیص الخلاف و خلاصة الاختلاف (کتاب). تلخیص الخلاف نام های دیگر خلاصة الاختلاف- منتخب الخلاف مؤلف شیخ مفلح بن حسین صیمری (متوفی حدود ۹۰۰ ق).
این کتاب خلاصه کتاب الخلاف فی الاحکام یا مسائل الخلاف شیخ طوسی قده (م ۴۶۰ ق) است.تلخیص الخلاف در دو مجلد چاپ شده است. جلد اول از کتاب الطهارة تا کتاب الطهارة و جلد دوم از کتاب الفرائض تا کتاب قضاء و شهادات را در بردارد در پایان نیز کتاب العتق و توابع آن ذکر شده است.وی در ابتدای هر مسئله که اجماع فرقه امامیة بوده است علامت (ج) گذاشته است و می نویسد: ثم رایت ان اعلم علی رؤوس المسائل التی اجمع علیها الفرقة علامة (ج) استظهارا فی التنبیه علیه و الاشارة الیه، هذا بعد ان فکرت و دبرت و قدمت و اخرت

[ویکی نور] خلاصة الاختلاف - منتخب الخلاف
شیخ مفلح بن حسن صیمری(متوفی حدود 900 ق)
این کتاب خلاصه کتاب الخلاف فی الاحکام یا مسائل الخلاف شیخ طوسی قده (م 460 ق) است.
تلخیص الخلاف در دو مجلد چاپ شده است. جلد اوّل از کتاب الطهارة تا کتاب الطهارة و جلد دوّم از کتاب الفرائض تا کتاب قضاء و شهادات را در بردارد در پایان نیز کتاب العتق و توابع آن ذکر شده است.
وی در ابتدای هر مسئله که اجماع فرقه امامیّة بوده است علامت(ج)گذاشته است و می نویسد:ثم رأیت ان اعلم علی رؤوس المسائل التی اجمع علیها الفرقة علامة(ج) استظهارا فی التنبیه علیه و الاشارة الیه، هذا بعد ان فکرت و دبرت و قدمت و اخرت

[ویکی فقه] تلخیص الخلاف و خلاصه الاختلاف (کتاب). تلخیص الخلاف نام های دیگر خلاصة الاختلاف- منتخب الخلاف مؤلف شیخ مفلح بن حسین صیمری (متوفی حدود ۹۰۰ ق).
این کتاب خلاصه کتاب الخلاف فی الاحکام یا مسائل الخلاف شیخ طوسی قده (م ۴۶۰ ق) است.تلخیص الخلاف در دو مجلد چاپ شده است. جلد اول از کتاب الطهارة تا کتاب الطهارة و جلد دوم از کتاب الفرائض تا کتاب قضاء و شهادات را در بردارد در پایان نیز کتاب العتق و توابع آن ذکر شده است.وی در ابتدای هر مسئله که اجماع فرقه امامیة بوده است علامت (ج) گذاشته است و می نویسد: ثم رایت ان اعلم علی رؤوس المسائل التی اجمع علیها الفرقة علامة (ج) استظهارا فی التنبیه علیه و الاشارة الیه، هذا بعد ان فکرت و دبرت و قدمت و اخرت
سبک نگارش
مؤلف در پایان کتاب در صفحه ۶۰۹ در مورد حذف بعضی از روایات می نویسد: و ترکت ما اورده فی کتاب الصلاة من الاخبار الواردة من طرق الخاصة لانه لم یجر فی باقی الکتب الی آخر الکتاب علی تلک العادة، و هی مذکورة مشهورة فی مواضعها من الکتب المختصة بالاخبار مثل تهذیب الاحکام، و الاستبصار، و اسقطت من مودعات کتبه المسائل المعادة، و من اثناء مسائله زیادات تعد من باب التطویل و الاسهاب، اذ تستعنی عن ذکرها افهام ذوی الالباب لتناسب جمیع ابواب الکتاب.
نقایص
اگر چه در موارد زیادی مؤلف به مسائل فقهی نظم بخشیده و جایگاه مدونی را برای آنان انتخاب نموده است اما به علت اختصار و ایجازی که در مطالب کتاب ایجاد کرده است نقایصی را نیز بوجود آورده که به بعضی اشاره می شود.در موارد زیادی بسیاری از روایات و ادله و مستندات و براهین امامیه در فتاوای فقهی آنان و همینطور ادله اصول فقه و نظائر آن حذف شده و مؤلف صرفا به ذکر نظر امامیه پرداخته است که موجب ضعیف نشان دادن ادله و براهین آنان شده است.از طرف دیگر وی گاهی به تغییر محل مسائل فقهی اکتفا نکرده است بلکه در همان حال دلائلی از آیات قرآن کریم و روایات را حذف نموده است که این موجب سردرگمی خواننده برای انطباق مسائل کتاب با کتاب الخلاف شیخ می شود.بر خلاف آنچه در مقدمه کتاب آمده است که، فکل مسالة عول فیها علی اجماع الفرقة لم اذکر استدلاله الا اذا اقترن بذلک الاجماع فی سواه مما ارید ذکراه فاذکره و ایاه، در بسیاری از مسائل که شیخ طوسی ادله ای را علاوه بر اجماع ذکر کرده حذف شده است.
چاپ
...

پیشنهاد کاربران

بپرس