[ویکی فقه] تقوای اهل کتاب (قرآن). یکی دیگر گرو هایی که جز مصادیق متقین در قرآن از آنها نام برده شده است اهل کتاب می باشند.
طبق آیات قرآن در میان اهل کتاب هم انسانهای تقواپیشه ای هستند.ومن اهل الکتـب... • بلی من اوفی بعهده واتقی فان الله یحب المتقین.(و در میان اهل کتاب، کسانی هستند که اگر ثروت زیادی به رسم امانت به آنها بسپاری، به تو باز می گردانند و کسانی هستند که اگر یک دینار هم به آنان بسپاری، به تو باز نمی گردانند، مگر تا زمانی که بالای سر آنها ایستاده و بر آنها مسلّط باشی! این بخاطر آن است که می گویند: «ما در برابر امّیّین (غیر یهود)، مسؤول نیستیم.» و بر خدا دروغ می بندند؛ در حالی که می دانند (این سخن دروغ است). •آری، کسی که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید، ( خدا او را دوست می دارد؛ زیرا) خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.
شان نزول آیات مذکور
این آیه درباره دو نفر از یهود نازل گردیده که یکی امین و درستکار و دیگری خائن و پست بود نفر اول (عبد الله بن سلام) بود که مرد ثروتمندی ۱۲۰۰ اوقیه طلا نزد او به امانت گذارد عبد الله همه آن را به موقع به صاحبش رد کرد و به واسطه امانت داری خداوند او را در آیه فوق میستاید نفر دوم (فنحاص بن عازورا) است که مردی از قریش یک دینار به او امانت سپرد (فنحاص) در آن خیانت کرد. لیسوا سواء من اهل الکتـب... • وما یفعلوا من... والله علیم بالمتقین.آنها همه یکسان نیستند؛ از اهل کتاب، جمعیّتی هستند که (به حق و ایمان) قیام می کنند؛ و پیوسته در اوقات شب، آیات خدا را می خوانند؛ در حالی که سجده می نمایند. •و آنچه از اعمال نیک انجام دهند، هرگز کفران نخواهد شد! (و پاداش شایسته آن را می بینند.) و خدا از پرهیزکاران، آگاه است. و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه این آیه در حقیقت مکمل آیات قبل است، و می فرماید: این دسته از اهل کتاب در برابر اعمال نیکی که انجام می دهند پاداش شایسته خواهند داشت، یعنی هر چند در گذشته مرتکب خلاف هایی شده باشند اکنون که در روش خود تجدید نظر به عمل آورده اند و در صف متقین و پرهیزگاران قرار گرفته اند، نتیجه اعمال نیک خود را خواهند دید و هرگز از خدا، ناسپاسی نمی بینند!
طبق آیات قرآن در میان اهل کتاب هم انسانهای تقواپیشه ای هستند.ومن اهل الکتـب... • بلی من اوفی بعهده واتقی فان الله یحب المتقین.(و در میان اهل کتاب، کسانی هستند که اگر ثروت زیادی به رسم امانت به آنها بسپاری، به تو باز می گردانند و کسانی هستند که اگر یک دینار هم به آنان بسپاری، به تو باز نمی گردانند، مگر تا زمانی که بالای سر آنها ایستاده و بر آنها مسلّط باشی! این بخاطر آن است که می گویند: «ما در برابر امّیّین (غیر یهود)، مسؤول نیستیم.» و بر خدا دروغ می بندند؛ در حالی که می دانند (این سخن دروغ است). •آری، کسی که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری پیشه نماید، ( خدا او را دوست می دارد؛ زیرا) خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.
شان نزول آیات مذکور
این آیه درباره دو نفر از یهود نازل گردیده که یکی امین و درستکار و دیگری خائن و پست بود نفر اول (عبد الله بن سلام) بود که مرد ثروتمندی ۱۲۰۰ اوقیه طلا نزد او به امانت گذارد عبد الله همه آن را به موقع به صاحبش رد کرد و به واسطه امانت داری خداوند او را در آیه فوق میستاید نفر دوم (فنحاص بن عازورا) است که مردی از قریش یک دینار به او امانت سپرد (فنحاص) در آن خیانت کرد. لیسوا سواء من اهل الکتـب... • وما یفعلوا من... والله علیم بالمتقین.آنها همه یکسان نیستند؛ از اهل کتاب، جمعیّتی هستند که (به حق و ایمان) قیام می کنند؛ و پیوسته در اوقات شب، آیات خدا را می خوانند؛ در حالی که سجده می نمایند. •و آنچه از اعمال نیک انجام دهند، هرگز کفران نخواهد شد! (و پاداش شایسته آن را می بینند.) و خدا از پرهیزکاران، آگاه است. و ما یفعلوا من خیر فلن یکفروه این آیه در حقیقت مکمل آیات قبل است، و می فرماید: این دسته از اهل کتاب در برابر اعمال نیکی که انجام می دهند پاداش شایسته خواهند داشت، یعنی هر چند در گذشته مرتکب خلاف هایی شده باشند اکنون که در روش خود تجدید نظر به عمل آورده اند و در صف متقین و پرهیزگاران قرار گرفته اند، نتیجه اعمال نیک خود را خواهند دید و هرگز از خدا، ناسپاسی نمی بینند!
wikifeqh: تقوای_اهل_کتاب_(قرآن)