[ویکی فقه] تقوا و روابط خانوادگی (قرآن). از جلوه های تقواپیشگی استحکام روابط خانوادگی می باشد.
تقوا، باعث تحکیم پیوند خانوادگی می شود:ولن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء ولو حرصتم فلا تمیلوا کل المیل فتذروها کالمعلقة وان تصلحوا وتتقوا فان الله کان غفورا رحیمـا.شما هرگز نمی توانید (از نظر محبت قلبی) در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هر چند کوشش نمایید! ولی تمایل خود را بکلی متوجه یک طرف نسازید که دیگری را بصورت زنی که شوهرش را از دست داده درآورید! و اگر راه صلاح و پرهیزگاری پیش گیرید، خداوند آمرزنده و مهربان است. واذ تقول للذی انعم الله علیه وانعمت علیه امسک علیک زوجک واتق الله...(به خاطر بیاور) زمانی را که به آن کس که خداوند به او نعمت داده بود و تو نیز به او نعمت داده بودی (به فرزند خوانده ات «زید») می گفتی: «همسرت را نگاه دار و از خدا بپرهیز!»... .
دیدگاه مفسرین
در آیه اول به کسانی که پیش از نزول این حکم(ازدواج مجدد)، در رعایت عدالت میان همسران خود کوتاهی کرده اند هشدار می دهد که، اگر راه اصلاح و تقوا پیش گیرند و گذشته را جبران کنند خداوند آنها را مشمول رحمت و بخشش خود قرار خواهد داد. (و ان تصلحوا و تتقوا فان الله کان غفورا رحیما).در روایات اسلامی مطالبی درباره رعایت عدالت در میان همسران نقل شده که عظمت این قانون را مشخص می سازد، از جمله اینکه: در حدیثی می خوانیم علی علیه السلام در آن روزی که متعلق به یکی از دو همسرش بود، حتی وضوی خود را در خانه دیگری نمی گرفت، و درباره پیامبر صلی الله علیه وآله می خوانیم که حتی به هنگام بیماری در خانه یکی از همسران خود، توقف نمی کرد، و درباره معاذ بن جبل نقل شده که دو همسر داشت و هر دو در بیماری طاعون با هم از دنیا رفتند، او حتی برای مقدم داشتن دفن یکی بر دیگری از قرعه استفاده کرد، تا کاری بر خلاف عدالت انجام نداده باشد. خدای تعالی بعد از دستورات و نصایحی که در امر معاشرت با زنان داشت با جمله: و ان تصلحوا و تتقوا فان الله کان غفورا رحیما، مردان را تشویق و ترغیب کرده به اینکه هر گاه امارات و نشانه های ناسازگاری را دیدند، بلا درنگ در صدد اصلاح برآیند و بیان فرموده که این اصلاح کردن خود یکی از مصادیق تقوا است و تقوا هم به دنبال خود مغفرت و رحمت را می آورد و این جمله بعد از جمله: و الصلح خیر و بعد از جمله: و ان تحسنوا و تتقوا...، در حقیقت تاکیدی است بعد از تاکیدی دیگر.
تقوا، باعث تحکیم پیوند خانوادگی می شود:ولن تستطیعوا ان تعدلوا بین النساء ولو حرصتم فلا تمیلوا کل المیل فتذروها کالمعلقة وان تصلحوا وتتقوا فان الله کان غفورا رحیمـا.شما هرگز نمی توانید (از نظر محبت قلبی) در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هر چند کوشش نمایید! ولی تمایل خود را بکلی متوجه یک طرف نسازید که دیگری را بصورت زنی که شوهرش را از دست داده درآورید! و اگر راه صلاح و پرهیزگاری پیش گیرید، خداوند آمرزنده و مهربان است. واذ تقول للذی انعم الله علیه وانعمت علیه امسک علیک زوجک واتق الله...(به خاطر بیاور) زمانی را که به آن کس که خداوند به او نعمت داده بود و تو نیز به او نعمت داده بودی (به فرزند خوانده ات «زید») می گفتی: «همسرت را نگاه دار و از خدا بپرهیز!»... .
دیدگاه مفسرین
در آیه اول به کسانی که پیش از نزول این حکم(ازدواج مجدد)، در رعایت عدالت میان همسران خود کوتاهی کرده اند هشدار می دهد که، اگر راه اصلاح و تقوا پیش گیرند و گذشته را جبران کنند خداوند آنها را مشمول رحمت و بخشش خود قرار خواهد داد. (و ان تصلحوا و تتقوا فان الله کان غفورا رحیما).در روایات اسلامی مطالبی درباره رعایت عدالت در میان همسران نقل شده که عظمت این قانون را مشخص می سازد، از جمله اینکه: در حدیثی می خوانیم علی علیه السلام در آن روزی که متعلق به یکی از دو همسرش بود، حتی وضوی خود را در خانه دیگری نمی گرفت، و درباره پیامبر صلی الله علیه وآله می خوانیم که حتی به هنگام بیماری در خانه یکی از همسران خود، توقف نمی کرد، و درباره معاذ بن جبل نقل شده که دو همسر داشت و هر دو در بیماری طاعون با هم از دنیا رفتند، او حتی برای مقدم داشتن دفن یکی بر دیگری از قرعه استفاده کرد، تا کاری بر خلاف عدالت انجام نداده باشد. خدای تعالی بعد از دستورات و نصایحی که در امر معاشرت با زنان داشت با جمله: و ان تصلحوا و تتقوا فان الله کان غفورا رحیما، مردان را تشویق و ترغیب کرده به اینکه هر گاه امارات و نشانه های ناسازگاری را دیدند، بلا درنگ در صدد اصلاح برآیند و بیان فرموده که این اصلاح کردن خود یکی از مصادیق تقوا است و تقوا هم به دنبال خود مغفرت و رحمت را می آورد و این جمله بعد از جمله: و الصلح خیر و بعد از جمله: و ان تحسنوا و تتقوا...، در حقیقت تاکیدی است بعد از تاکیدی دیگر.
wikifeqh: تقوا_و_روابط_خانوادگی_(قرآن)