تقلید از آثار نظامی گنجوی. نظامی گنجه ای، به دلیل سبک سخن سرایی و زبان شعر مخصوص به خودش، مورد تقلید بسیاری از شاعران قرار گرفته است. از جمله شاعرانی که از آثار نظامی تقلید کرده اند به این نام ها می توان اشاره کرد: امیر خسرو دهلوی، خواجوی کرمانی، جامی، هاتفی، قاسمی، وحشی، عرفی شیرازی، مکتبی، فیضی فیاضی، اشرف مراغی، آذر بیگدلی، هلالی جغتایی، مولانا هاشمی کرمانی، مولانا نویدی شیرازی و سلمان ساوجی و قهرمانی کشتی پهلوانی
گل و نوروز داستان عشق شاهزاده ای به نام «نوروز» با «گل»، دختر پادشاه روم است که خواجوی کرمانی این مثنوی را در ماه صفر ۷۴۲ هجری و در ۵۳۰۶ بیت سروده است. [ ۱] این منظومه داستانی عاشقانه است، مربوط به نوروز شاهزادۀ ایرانی، با گُل دختر پادشاه روم. خواجوی کرمانی آن را به پیروی از خسرو و شیرین نظامی گنجه ای سروده است و خواجو خود نیز به شاگردی نظامی اقرار کرده است. [ ۲]
خمسه اش از خمسه های تمام مقلدان نظامی نسبتاً بهتر و برتر است، [ ۳] [ ۴] و او در اشعارش نظامی را به عنوان استادی مسلط به فن ستوده است:
وحشی دو منظومهٔ عاشقانه دارد. یکی ناظر و منظور که عشق همجنس گرایانهٔ پسران شاه و وزیری را بر یکدیگر روایت می کند، و دیگری فرهاد و شیرین یا شیرین و فرهاد به استقبال از خسرو و شیرین نظامی گنجه ای. مثنوی نخستین به سال ۹۶۶ به پایان رسید و ۱۵۶۹ بیت است و امّا مثنوی دوم، وحشی بیش از ۱۰۷۰ بیت از آن را نساخت و باقی آن را وصال شیرازی شاعر مشهور سده سیزدهم هجری ( م ۱۲۶۲ ) سروده و با افزودن ۱۲۵۱ بیت آن را به پایان رسانیده است. شاعری دیگر به نام صابر شیرازی بعد از وصال ۳۰۴ بیت بر این منظومه افزود. مثنوی معروف دیگری که وحشی به پیروی از نظامی سرود، خلد برین است که بر وزن مخزن الاسرار نظامی گنجه ای می باشد.
ابیات از خلد برین به تقلید از مخزن الاسرار و در بحر سریع:
در شعرسرایی دنباله رو نظامی گنجوی بود.
• منظومه ها ( خمسهٔ ناتمام ) :
لیلی و مجنون،
هفت منظر ( مانند هفت پیکر نظامی حدود ۲۰۰۰ بیت ) ، در بحر خفیف سالم مخبون مقطوع
خسرو و شیرین
تیمورنامه یا تَمُرنامه یا ظفرنامه
از آثار او منظومه لیلی و مجنون که در سال ۸۹۵ هجری قمری به تقلید از نظامی سروده شده است شهرت دارد.
او به تقلید از نظامی مثنوی هایی بنام «سلیمان و بلقیس» و «نل و دمن» و «هفت کشور» و «مرکز ادوار» و نیز داستان «گیتا» را به نظم کشیده است. این اشعار از اوست:[ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفگل و نوروز داستان عشق شاهزاده ای به نام «نوروز» با «گل»، دختر پادشاه روم است که خواجوی کرمانی این مثنوی را در ماه صفر ۷۴۲ هجری و در ۵۳۰۶ بیت سروده است. [ ۱] این منظومه داستانی عاشقانه است، مربوط به نوروز شاهزادۀ ایرانی، با گُل دختر پادشاه روم. خواجوی کرمانی آن را به پیروی از خسرو و شیرین نظامی گنجه ای سروده است و خواجو خود نیز به شاگردی نظامی اقرار کرده است. [ ۲]
خمسه اش از خمسه های تمام مقلدان نظامی نسبتاً بهتر و برتر است، [ ۳] [ ۴] و او در اشعارش نظامی را به عنوان استادی مسلط به فن ستوده است:
وحشی دو منظومهٔ عاشقانه دارد. یکی ناظر و منظور که عشق همجنس گرایانهٔ پسران شاه و وزیری را بر یکدیگر روایت می کند، و دیگری فرهاد و شیرین یا شیرین و فرهاد به استقبال از خسرو و شیرین نظامی گنجه ای. مثنوی نخستین به سال ۹۶۶ به پایان رسید و ۱۵۶۹ بیت است و امّا مثنوی دوم، وحشی بیش از ۱۰۷۰ بیت از آن را نساخت و باقی آن را وصال شیرازی شاعر مشهور سده سیزدهم هجری ( م ۱۲۶۲ ) سروده و با افزودن ۱۲۵۱ بیت آن را به پایان رسانیده است. شاعری دیگر به نام صابر شیرازی بعد از وصال ۳۰۴ بیت بر این منظومه افزود. مثنوی معروف دیگری که وحشی به پیروی از نظامی سرود، خلد برین است که بر وزن مخزن الاسرار نظامی گنجه ای می باشد.
ابیات از خلد برین به تقلید از مخزن الاسرار و در بحر سریع:
در شعرسرایی دنباله رو نظامی گنجوی بود.
• منظومه ها ( خمسهٔ ناتمام ) :
لیلی و مجنون،
هفت منظر ( مانند هفت پیکر نظامی حدود ۲۰۰۰ بیت ) ، در بحر خفیف سالم مخبون مقطوع
خسرو و شیرین
تیمورنامه یا تَمُرنامه یا ظفرنامه
از آثار او منظومه لیلی و مجنون که در سال ۸۹۵ هجری قمری به تقلید از نظامی سروده شده است شهرت دارد.
او به تقلید از نظامی مثنوی هایی بنام «سلیمان و بلقیس» و «نل و دمن» و «هفت کشور» و «مرکز ادوار» و نیز داستان «گیتا» را به نظم کشیده است. این اشعار از اوست:[ ۵]