تقابل در قضایا

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تقابل در قضایا، یکی از اصطلاحات علم منطق و به معنای اختلاف دو قضیه در سلب و ایجاب، با وحدت موضوع و محمول است.
تقابل عبارت است از امتناع اجتماع دو امر در یک موضوع، یا امتناع صدق دو قضیّه با هم. بنابراین تقابل بر دو گونه است: یکی تقابل در مفردات، و دیگر تقابل در قضایا.تقابل دو قضیّه عبارت است از اختلاف آن دو در سلب و ایجاب، با وحدت موضوع و محمول و وحدت لواحق آنها (از شرط و اضافه و جزء و کلّ و قوّه و فعل و زمان و مکان). دو قضیه دارای این نسبت را «متقابلان» می نامند. بنابراین دو قضیه متقابل، دو قضیّه ای است که موضوع و محمول شان یکی باشد و تنها کیف (سلب و ایجاب) در آنها مختلف باشد. مانند: (هر قارچی سمّی است- هیچ قارچی سمّی نیست). پس هرگاه کیف قضیّه ای را تغییر دهیم بدون تغییر موضوع و محمول، قضیّه ای که به دست می آید، متقابل قضیه نخستین است.
اقسام تقابل قضایا
تقابل در قضایا بر سه قسم است: ۱. تناقض ۲. تضادّ ۳. داخل در تحت تضادّ بودن.اگر دو قضیه متقابل در کمّ و کیف اختلاف داشته باشند، آن دو را «متناقضان» و نسبت بین آن دو را تناقض می نامند، ولی اگر فقط در کیف اختلاف داشته باشند، در صورتی که هر دو کلیه باشند آنها را «متضادان» و نسبت بین آن دو را «تضاد» می نامند و اگر هر دو جزئیه باشند، آنها را «داخلان تحت تضاد» و نسبت بین آنها را «دخول تحت تضاد» می گویند.قضیّه از لحاظ کمّ و کیف بر چهار قسم است (محصورات اربع). حال باید دید اگر موضوع و محمول یک قضیّه را به صورت محصورات اربع درآوریم، چه نسبتی بین آنها برقرار خواهد بود؟ • اگر دو قضیّه هم در کیف مختلف باشند و هم در کمّ متناقض اند، مانند: (هر فلزّی اکسیده می شود- بعضی فلزّها اکسیده نمی شوند و هیچ پرنده ای حلال گوشت نیست- بعضی پرندگان حلال گوشت اند).• اگر دو قضیّه در کمّ متفق باشند، و تنها در کیف اختلاف داشته باشند، در این صورت متضاد هستند یا داخل در تحت تضادّ.متضاد مانند: (هر فلزّی اکسیده می شود- هیچ فلزی هر گوسفندی علفخوار است- هیچ گوسفندی علفخوار نیست). داخل در تحت تضادّ مانند: (بعضی فلزات اکسیده می شوند- بعضی فلزات اکسیده نمی شوند و بعضی حیوانات علفخوارند- بعضی حیوانات علفخوار نیستند). • اگر دو قضیّه در کیف متفق باشند، و در کمّ مختلف متداخل اند، مانند: (هر چوبی قابل احتراق است- بعضی چوبها قابل احتراق اند و هیچ آهنی عایق نیست- بعضی آهن ها عایق نیستند). بین دو قضیّه متداخل تقابلی نیست چون اختلاف در کیف ندارند.
← تضاد
۱. ↑ خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس، ص۹۷.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس