[ویکی فقه] مقتبس الانوار من الائمة الاطهار فی تفسیر القرآن اثر شیخ محمد مؤمن (م ۱۰۷۷ ق) فرزند شاه قاسم سبزواری خراسانی، از علمای حدیث و مفسران عصر خویش اخباری متتبع می باشد.
ایـن تـفـسیر به زبان عربی و بر اساس مشرب اخباری تدوین شده و در شرح و بیان آیات از تفسیر مجمع البیان از کلام بهره گرفته شده است.
محتوای کتاب
تـفسیر مزبور دارای دیباچه و مقدمه در چند فصل می باشد: فصل اول، در عدم تواتر قرآن و اینکه قرآن منزل بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بوده است.فـصـل دوم: در عـدم جـواز تـفـسیر قرآن بجز از طریق احادیث و روایات وارده از طریق خاندان عصمت و نبوت و ائمه اطهار (علیهم السّلام). فصل سوم: در بیان وجوب عمل به اخبار بدان شکل که علمای اخباریون بیان می کنند.و خاتمه: در بیان جواز اراده معانی متعدده حقیقی و مجازی از الفاظ قرآن کریم می باشد و بعد به تفسیر سوره الفاتحه پرداخته و بعد سوره بقره را تفسیر نموده است.و پـایان مجلد اول سوره اعراف است سپس آغاز مجلد دوم از سوره انفال می باشد و هنگامی که به آیه ۲۴ رسیده اجل به او مهلت تکمیل نداده است.
نسخه موجود تفسیر
نسخه ای به خط نسخ سید علی استرآبادی که به امر مفسر پاک نویس می کرده در ۱۰۷۷ ق از برای مفسر طلب مغفرت نموده و این نسخه که دارای حواشی به خط مفسر و به امضاء (منه عفی عنه) دارد از مخطوطات کتابخانه مدرسه سپهسالار می باشد.
ایـن تـفـسیر به زبان عربی و بر اساس مشرب اخباری تدوین شده و در شرح و بیان آیات از تفسیر مجمع البیان از کلام بهره گرفته شده است.
محتوای کتاب
تـفسیر مزبور دارای دیباچه و مقدمه در چند فصل می باشد: فصل اول، در عدم تواتر قرآن و اینکه قرآن منزل بر پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بوده است.فـصـل دوم: در عـدم جـواز تـفـسیر قرآن بجز از طریق احادیث و روایات وارده از طریق خاندان عصمت و نبوت و ائمه اطهار (علیهم السّلام). فصل سوم: در بیان وجوب عمل به اخبار بدان شکل که علمای اخباریون بیان می کنند.و خاتمه: در بیان جواز اراده معانی متعدده حقیقی و مجازی از الفاظ قرآن کریم می باشد و بعد به تفسیر سوره الفاتحه پرداخته و بعد سوره بقره را تفسیر نموده است.و پـایان مجلد اول سوره اعراف است سپس آغاز مجلد دوم از سوره انفال می باشد و هنگامی که به آیه ۲۴ رسیده اجل به او مهلت تکمیل نداده است.
نسخه موجود تفسیر
نسخه ای به خط نسخ سید علی استرآبادی که به امر مفسر پاک نویس می کرده در ۱۰۷۷ ق از برای مفسر طلب مغفرت نموده و این نسخه که دارای حواشی به خط مفسر و به امضاء (منه عفی عنه) دارد از مخطوطات کتابخانه مدرسه سپهسالار می باشد.