[ویکی فقه] تفسیر فضیل بصری اثـر فضیل بن یسار (م ح ۱۴۵ ق) از مفسران و محدثین شیعه و اصحاب می باشد.
تفسیر فضیل بصری اثـر ابوالقاسم فضیل (م ح ۱۴۵ ق) فرزند یسار نهدی عربی بصری از مفسران و محدثین شیعه و اصحاب امام پنجم و امام ششم (علیهماالسلام). علوم قرآن و حدیث را از حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) و حضرت امام جعفر صادق (علیه السّلام) اخذ کرد. ابوالعباس نجاشی پس از توثیق وی می نویسد در حیات حضرت صادق (علیه السّلام) وفات یافت.
معرفی اجمالی کتاب
ابن حجر عسقلائی در کتاب خود لسان المیزان او را رافضی کذاب و لا یعتمد علیه می خواند. اما در کتب رجالی امامیه اتفاق کلمه در توثیق اوست. تفسیر مورد بحث به زبان عربی و به شیوه روایی است. و در کتب حدیث و تفسیرهای شیعی منقول است.ابـی الـحسن علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود معروف به تفسیر القمی در بحث از آیه ۷۱ سوره بنی اسرائیل «یوم ندعو کل اناس بامامهم» از فضیل بن یسار به نقل از حضرت ابی جعفر محمد الباقر (علیه السّلام) نقل می کند که: رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) و حضرت علی و امام حسن و امام حسین (علیهم السّلام) هریک با فرقه ای می آیند و همه شیعیان همراه ایشان هستند.شیخ مفید در رساله عددیه خود او را از فقهای اعلام و صاحبان فتوا می خواند و طریق روایت وی را صحیح دانسته است.
تفسیر فضیل بصری اثـر ابوالقاسم فضیل (م ح ۱۴۵ ق) فرزند یسار نهدی عربی بصری از مفسران و محدثین شیعه و اصحاب امام پنجم و امام ششم (علیهماالسلام). علوم قرآن و حدیث را از حضرت امام محمدباقر (علیه السّلام) و حضرت امام جعفر صادق (علیه السّلام) اخذ کرد. ابوالعباس نجاشی پس از توثیق وی می نویسد در حیات حضرت صادق (علیه السّلام) وفات یافت.
معرفی اجمالی کتاب
ابن حجر عسقلائی در کتاب خود لسان المیزان او را رافضی کذاب و لا یعتمد علیه می خواند. اما در کتب رجالی امامیه اتفاق کلمه در توثیق اوست. تفسیر مورد بحث به زبان عربی و به شیوه روایی است. و در کتب حدیث و تفسیرهای شیعی منقول است.ابـی الـحسن علی بن ابراهیم قمی در تفسیر خود معروف به تفسیر القمی در بحث از آیه ۷۱ سوره بنی اسرائیل «یوم ندعو کل اناس بامامهم» از فضیل بن یسار به نقل از حضرت ابی جعفر محمد الباقر (علیه السّلام) نقل می کند که: رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) و حضرت علی و امام حسن و امام حسین (علیهم السّلام) هریک با فرقه ای می آیند و همه شیعیان همراه ایشان هستند.شیخ مفید در رساله عددیه خود او را از فقهای اعلام و صاحبان فتوا می خواند و طریق روایت وی را صحیح دانسته است.
wikifeqh: تفسیر_فضیل_بن_یسار