[ویکی فقه] تفسیر صحابه (علوم قرآنی). آنچه از صحابه پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در باره آیات الهی نقل شده است با عنوان تفسیر صحابه از آن یاد می شود. به تعبیر دیگر، آرای تفسیری صحابه را تفسیر صحابه گویند.
ده تن از صحابیان مشهور، در عداد مفسران قرآن ذکر شده اند که عبارت اند از: خلفای چهارگانه ، عبداللّه بن مسعود ، عبداللّه بن عباس ، اُبیّ بن کعب ، زیدبن ثابت ، أبوموسی أشعری و عبداللّه بن زبیر .
عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن ، ج ۴، ص ۲۳۳، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم ،) قاهره ۱۹۶۷، چاپ افست قم ۱۳۶۳ ش .
تفسیر قرآن کریم در عصر صحابه و برداشت آنان از قرآن، مبتنی بر روایات و احادیث و تقریر نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم بود؛ لذا به شکلی ساده بیان می شد و در حقیقت جزئی از علم الحدیث بود که از نیمه دوم قرن اول هجری بیشتر قوت گرفت.
← روش تفسیری ابن عباس
برخی دیگر مانند نووی (م ۶۷۶ ق) و استادش ابن صلاح شهرزوری (م ۶۴۳ ق) تفسیر صحابه را درباره اسباب نزول معتبر می دانند؛ زیرا در آن، مجالی برای ارائه رای نبوده است.
نظریه امامیه در مورد صحابه
...
ده تن از صحابیان مشهور، در عداد مفسران قرآن ذکر شده اند که عبارت اند از: خلفای چهارگانه ، عبداللّه بن مسعود ، عبداللّه بن عباس ، اُبیّ بن کعب ، زیدبن ثابت ، أبوموسی أشعری و عبداللّه بن زبیر .
عبدالرحمان بن ابی بکر سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن ، ج ۴، ص ۲۳۳، چاپ محمدابوالفضل ابراهیم ،) قاهره ۱۹۶۷، چاپ افست قم ۱۳۶۳ ش .
تفسیر قرآن کریم در عصر صحابه و برداشت آنان از قرآن، مبتنی بر روایات و احادیث و تقریر نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم بود؛ لذا به شکلی ساده بیان می شد و در حقیقت جزئی از علم الحدیث بود که از نیمه دوم قرن اول هجری بیشتر قوت گرفت.
← روش تفسیری ابن عباس
برخی دیگر مانند نووی (م ۶۷۶ ق) و استادش ابن صلاح شهرزوری (م ۶۴۳ ق) تفسیر صحابه را درباره اسباب نزول معتبر می دانند؛ زیرا در آن، مجالی برای ارائه رای نبوده است.
نظریه امامیه در مورد صحابه
...
wikifeqh: آرای_تفسیری_صحابه