[ویکی فقه] تفسیر رمانی اثـر علی بن عیسی رمانی از نحویین و اعاظم متکلمان و مفسران شیعه می باشد.
تفسیر رمانی اثـر ابوالحسن علی (بغداد ۲۷۶ - ۳۸۴ ق) فرزند عیسی رمانی وراق اخشیدی از نحویین و اعاظم متکلمان و مفسران شیعه.ابن حجر در لسان المیزان مفسر را رافضی می خواند سپس به جامعیت او در علوم عربی اشاره کرده است.و شرح حال نویسان سنی و شیعه تصریح به تشیع او نموده و مقام علمی وی را ستوده و تبحر او را در فنون ادب و ابواب علم و لغت و منطق بازگو نموده اند و مؤلفات او را بیش از یکصد عنوان یاد کرده اند.
معرفی تفسیر
تفسیر مورد بحث در یک جلد به زبان عربی است.نـسـخـه ای از ایـن تـفـسیر نزد شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) بوده و از آن بهره گرفته است و نیز درمقدمه اش بر تفسیر التبیان آن را ستایش نموده است.و نـسخه ای نزد سید ابن طاووس (م ۶۶۴ ق) بوده است که در کتاب خود سعد السعود از آن نقل می نماید. همچنین طی کتب تفسیرهای عامه و خاصه از آن نقل گردیده است. تفسیرهای دیگری به وراق اخشیدی نسبت داده اند که عبارتند از: اعراب القرآن. تفسیر اللغات فی القرآن. النکت فی مجازالقرآن. الجامع که از دو کتاب اخیر نسخه هائی وجود دارد و تفسیر النکت نیز در دهلی با تحقیق دکتر عبدالعلیم چاپ شده است.
تفسیر رمانی اثـر ابوالحسن علی (بغداد ۲۷۶ - ۳۸۴ ق) فرزند عیسی رمانی وراق اخشیدی از نحویین و اعاظم متکلمان و مفسران شیعه.ابن حجر در لسان المیزان مفسر را رافضی می خواند سپس به جامعیت او در علوم عربی اشاره کرده است.و شرح حال نویسان سنی و شیعه تصریح به تشیع او نموده و مقام علمی وی را ستوده و تبحر او را در فنون ادب و ابواب علم و لغت و منطق بازگو نموده اند و مؤلفات او را بیش از یکصد عنوان یاد کرده اند.
معرفی تفسیر
تفسیر مورد بحث در یک جلد به زبان عربی است.نـسـخـه ای از ایـن تـفـسیر نزد شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) بوده و از آن بهره گرفته است و نیز درمقدمه اش بر تفسیر التبیان آن را ستایش نموده است.و نـسخه ای نزد سید ابن طاووس (م ۶۶۴ ق) بوده است که در کتاب خود سعد السعود از آن نقل می نماید. همچنین طی کتب تفسیرهای عامه و خاصه از آن نقل گردیده است. تفسیرهای دیگری به وراق اخشیدی نسبت داده اند که عبارتند از: اعراب القرآن. تفسیر اللغات فی القرآن. النکت فی مجازالقرآن. الجامع که از دو کتاب اخیر نسخه هائی وجود دارد و تفسیر النکت نیز در دهلی با تحقیق دکتر عبدالعلیم چاپ شده است.
wikifeqh: تفسیر_رمانی