[ویکی اهل البیت] علیرضا میرزا خسروانی متولد 1310 ق / 1270 ش و متوفای 1386 ق / 1345 ش از شاهزادگان قاجار و نویسندگان مذهبی قرن چهاردهم هجری بوده است.
مؤلف در انگیزه تألیف تفسیر در مقدمه می نویسد: عشق به تلاوت قرآن و انس به قرائت آن سبب شد تا در مقام فهم و ادراک مبانی کتاب و معانی قرآن به تفاسیر فریقین مراجعه کنم و برای فهم نسبی آیات در آنها دقت نمایم، بر آن شدم تا نتیجه تحقیقات را به فارسی ساده و قابل فهم برای مردم هم عصر خود بنویسم، از 1318 تا 1339 ش، ظرف 22 سال با وجود گرفتاری به خدمات دولتی، این تفسیر را در 8 مجلد تنظیم کردم.
تفسیر خسروی، تفسیری است ساده و روان به زبان فارسی و در 8 مجلد که برای عموم مردم نوشته شده و خالی از بحثهای کسل کننده و زاید است. به همین دلیل به نقل قولها و وجوه تفسیری که توده مردم به آنها رغبتی ندارند نیامده است، در مقابل به پیام قرآن و تبیین کلمات وحی متناسب با خواننده فارسی کاملا عنایت شده است.
مفسر در ابتدای مقدمه اذعان می دارد که تفسیر مجمع البیان در بین تفاسیر موقعیت ویژه ای دارد به همین جهت مقدمه آن را ترجمه و مبنای مقدمه خود قرار داده است، بنابر این مطالب مطرح شده در مقدمه عبارتند از:
1- فضیلت طلب دانش و علم قرآن( با استفاده از روایات)
2- شماره آیات قرآن و فایده شناختن آن( شماره منقول از اهل مدینه، مکیان، کوفیان، بصریان، شامیان و منشاء آنها)
3- ذکر اسامی قرّاء مشهور و راویان آنها( و بررسی حدیث نزل القرآن علی سبعة احرف).
4- معنای تفسیر و تأویل و شقوق آنها.
مؤلف در انگیزه تألیف تفسیر در مقدمه می نویسد: عشق به تلاوت قرآن و انس به قرائت آن سبب شد تا در مقام فهم و ادراک مبانی کتاب و معانی قرآن به تفاسیر فریقین مراجعه کنم و برای فهم نسبی آیات در آنها دقت نمایم، بر آن شدم تا نتیجه تحقیقات را به فارسی ساده و قابل فهم برای مردم هم عصر خود بنویسم، از 1318 تا 1339 ش، ظرف 22 سال با وجود گرفتاری به خدمات دولتی، این تفسیر را در 8 مجلد تنظیم کردم.
تفسیر خسروی، تفسیری است ساده و روان به زبان فارسی و در 8 مجلد که برای عموم مردم نوشته شده و خالی از بحثهای کسل کننده و زاید است. به همین دلیل به نقل قولها و وجوه تفسیری که توده مردم به آنها رغبتی ندارند نیامده است، در مقابل به پیام قرآن و تبیین کلمات وحی متناسب با خواننده فارسی کاملا عنایت شده است.
مفسر در ابتدای مقدمه اذعان می دارد که تفسیر مجمع البیان در بین تفاسیر موقعیت ویژه ای دارد به همین جهت مقدمه آن را ترجمه و مبنای مقدمه خود قرار داده است، بنابر این مطالب مطرح شده در مقدمه عبارتند از:
1- فضیلت طلب دانش و علم قرآن( با استفاده از روایات)
2- شماره آیات قرآن و فایده شناختن آن( شماره منقول از اهل مدینه، مکیان، کوفیان، بصریان، شامیان و منشاء آنها)
3- ذکر اسامی قرّاء مشهور و راویان آنها( و بررسی حدیث نزل القرآن علی سبعة احرف).
4- معنای تفسیر و تأویل و شقوق آنها.
wikiahlb: تفسیر_خسروى