[ویکی فقه] تفسیر ثواب القرآن (ابهام زدایی). تفسیر ثواب القرآن ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • تفسیر ثواب القرآن (سکونی)، اثـر اسماعیل بن مهران سکونی از ثقات محدثین و مفسرین ایرانی تبار شیعه و از اصحاب• تفسیر ثواب القرآن (رازی)، اثر محمد بن حسان رازی از مفسران شیعه در قرن سوم هجری و از اصحاب• تفسیر ثواب القرآن (صفوانی)، اثر مـفسر محمد بن احمد جمال صفوانی از علمای ایرانی تبار و محدثین امامیه
...
...
wikifeqh: ثواب_القرآن_(ابهام_زدایی)
[ویکی فقه] تفسیر ثواب القرآن (رازی). ثواب القرآن اثر محمد بن حسان رازی از مفسران شیعه در قرن سوم هجری و از اصحاب می باشد.
ثواب القرآن اثر عبداللّه محمد (م ح ۲۵۴ ق) فرزند حسان رازی زینبی از مفسران شیعه در قرن سوم هجری و از اصحاب حـضرت امام علی الهادی (علیه السّلام) روایات و احادیث وی در کتب معتبر حدیث شیعه نقل شده است از جمله کتب اربعه.تـفـسیر ثواب القرآن بر حسب روش آن عصر و سایر مؤلفات مفسر به شیوه روائی است و نیز مفسر دارای تـفـسـیر دیگری به نام تفسیر (انا انزلناه) می باشد و ابوالعباس نجاشی هر دو تفسیر و سایر مـؤلـفـات مفسر را به واسطه استادش ابن شاذان قزوینی با سه واسطه روایت می نماید و نیز شیخ الطائفه شیخ طوسی تفسیرهای مذکور را از طریق ابن ابی جید روایت می کند. الذریعة.
ثواب القرآن اثر عبداللّه محمد (م ح ۲۵۴ ق) فرزند حسان رازی زینبی از مفسران شیعه در قرن سوم هجری و از اصحاب حـضرت امام علی الهادی (علیه السّلام) روایات و احادیث وی در کتب معتبر حدیث شیعه نقل شده است از جمله کتب اربعه.تـفـسیر ثواب القرآن بر حسب روش آن عصر و سایر مؤلفات مفسر به شیوه روائی است و نیز مفسر دارای تـفـسـیر دیگری به نام تفسیر (انا انزلناه) می باشد و ابوالعباس نجاشی هر دو تفسیر و سایر مـؤلـفـات مفسر را به واسطه استادش ابن شاذان قزوینی با سه واسطه روایت می نماید و نیز شیخ الطائفه شیخ طوسی تفسیرهای مذکور را از طریق ابن ابی جید روایت می کند. الذریعة.
wikifeqh: تفسیر_محمد_بن_حسان_رازی
[ویکی فقه] تفسیر ثواب القرآن (سکونی). تفسیر ثواب القرآن اثـر اسماعیل بن مهران سکونی از ثقات محدثین و مفسرین ایرانی تبار شیعه و از اصحاب می باشد.
ثواب القرآن اثـر ابویعقوب اسماعیل (زنده در ۲۰۳ ق) فرزند مهران بن ابی نصر زید سکونی کوفی از ثقات محدثین و مفسرین ایرانی تبار شیعه و از اصحاب حضرت صادق (علیه السّلام). شیخ طوسی در رجال خود او را جزء اصحاب حضرت صادق و حضرت رضا (علیهما السّلام) می داند.تفسیر وی به زبان عربی و به شیوه روائی است و طی تفسیرهای شیعی روائی و کتب معتبر حدیث امامیه بسیاری از روایات او را نقل نموده اند.
ثواب القرآن اثـر ابویعقوب اسماعیل (زنده در ۲۰۳ ق) فرزند مهران بن ابی نصر زید سکونی کوفی از ثقات محدثین و مفسرین ایرانی تبار شیعه و از اصحاب حضرت صادق (علیه السّلام). شیخ طوسی در رجال خود او را جزء اصحاب حضرت صادق و حضرت رضا (علیهما السّلام) می داند.تفسیر وی به زبان عربی و به شیوه روائی است و طی تفسیرهای شیعی روائی و کتب معتبر حدیث امامیه بسیاری از روایات او را نقل نموده اند.
wikifeqh: تفسیر_ثواب_القرآن_(سکونی)
[ویکی فقه] تفسیر ثواب القرآن (صفوانی). تفسیر ثواب القرآن اثر مـفسر محمد بن احمد جمال صفوانی از علمای ایرانی تبار و محدثین امامیه می باشد.
ثواب القرآن اثر مـفسر ابوعبداللّه محمد فرزند احمد (م ۳۵۸ ق) عبداللّه بن قضاعة بن مهران الجمال صفوانی از علمای ایرانی تبار و محدثین امامیه.وی از اجـله تلامیذ ثقة الاسلام کلینی (م ۳۲۹ ق) بوده و همچنین از بعضی مشایخ کلینی دارای اجازه روایت می باشد و نیز مفسر از مشایخ مفید و ابوغالب زراری و ابن نوح سیرافی است.ابوالعباس نجاشی مفسر را توثیق نموده از تفسیر او یاد کرده و از وی به عنوان (شیخ الطایفه ثقة فـقیه فاضل و کانت له منزلة عند السلطان) یاد کرده است سپس علت احترام سلطان را از مفسر چنین ضبط کرده است که یک روز مفسر با قاضی موصل در حضور ابن حمدان بحث امامت نمود که منجر به مباهله گردید. پس از ترک مجلس دست قاضی که به مباهله دراز شده بود ورم کرد و قاضی تب کرد و فردای آن روز درگذشت.ابن ندیم در الفهرست می نویسد: (در سال ۳۴۶ ق با جمال صفوانی ملاقات داشتم او مردی بلند قامت و آقامنش بود و جامه های نیکوئی بر تن داشت) تفسیر مورد بحث به شیوه روائی است.
ثواب القرآن اثر مـفسر ابوعبداللّه محمد فرزند احمد (م ۳۵۸ ق) عبداللّه بن قضاعة بن مهران الجمال صفوانی از علمای ایرانی تبار و محدثین امامیه.وی از اجـله تلامیذ ثقة الاسلام کلینی (م ۳۲۹ ق) بوده و همچنین از بعضی مشایخ کلینی دارای اجازه روایت می باشد و نیز مفسر از مشایخ مفید و ابوغالب زراری و ابن نوح سیرافی است.ابوالعباس نجاشی مفسر را توثیق نموده از تفسیر او یاد کرده و از وی به عنوان (شیخ الطایفه ثقة فـقیه فاضل و کانت له منزلة عند السلطان) یاد کرده است سپس علت احترام سلطان را از مفسر چنین ضبط کرده است که یک روز مفسر با قاضی موصل در حضور ابن حمدان بحث امامت نمود که منجر به مباهله گردید. پس از ترک مجلس دست قاضی که به مباهله دراز شده بود ورم کرد و قاضی تب کرد و فردای آن روز درگذشت.ابن ندیم در الفهرست می نویسد: (در سال ۳۴۶ ق با جمال صفوانی ملاقات داشتم او مردی بلند قامت و آقامنش بود و جامه های نیکوئی بر تن داشت) تفسیر مورد بحث به شیوه روائی است.
wikifeqh: تفسیر_ثواب_القرآن_(صفوانی)