[ویکی فقه] تفسیر الوسیط (زحیلی). التفسیر الوسیط تالیف دکتر وهبة الزحیلی است.
سه تفسیر المنیر در ۱۶ جلد،الوسیط در ۳ جلد و الوجیز در یک جلد از دکتر وهبة الزحیلی نقاط مشترک فراوان و ضمن آن نقاط متفاوتی با هم دارند، با توجه به مقدمه ایشان به آنها می پردازیم.
← مشترگات
دکتر وهبة الزحیلی در مقدمه خود بر تفسیر الوسیط در مورد چگونگی شکل گیری آن، مطالبی عنوان می کنند، از جمله اینکه می فرمایند: به مدت هفت سال از ۱۹۹۲- ۱۹۹۸ میلادی در رادیو سوریه و رادیو صدای مردم به ترتیب هر روز به مدت شش دقیقه (غیر از روز جمعه) بحثی به نام قصص قرآن و (در رادیو صدای مردم) سه روز در هفته به مدت ۱۰ دقیقه با عنوان «قرآن و زندگی» سخنرانی داشتم. مجموعه قصص قرآن بعدها به نام «القصة القرآنیة- هدایة و بیان» چاپ و نشر شد. بعد از اتمام قصص قرآنی، تفسیر قرآن را از ابتدای آن، آغاز کرده و تا به انتهای قرآن ادامه دادم. مجموعه این سخنرانیها، به شکل تفسیر الوسیط در آمد. بر این اساس این تفسیر جهت مخاطبان عام، بیان شده و ارتباط بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته است.
روش مفسر
«التفسیر الوسیط» به زبان عربی، در صدد تفسیر تمامی آیات قرآن می باشد و در ۳ جلد قطور به این مهم دست یافته است، و با توجه به مقدمه قبل، روشن می شود که هدف مفسر تبیین و توضیح قرآن برای مخاطبان عام جهت بالا بردن اطلاعات قرآنی آنان و تسهیل فهم آن و در نهایت عمل به آن می باشد، هدف اسالی مفسر، اثبات این نکته است که اسلام دین زندگی و قرآن کتاب امروزی آن است و مسلمان می تواند، و باید با فهم صحیح از آیات الهی، زمینه عمل به آن را در دنیای،مادیگری و پرفریب و هیاهوی امروز، فراهم نماید. تلاش مفسر در جهت احیاء مبانی فکری و عملی قرآن در جوامع اسلامی است و این امر را با مطرح کردن مباحث عقیدتی، فقهی و عملی آن با بیانی ساده، شیوا و امروزین، پی گرفته است. این امر قالب تحلیلی و اجتهادی به تفسیر می دهد.
عنوان بندی مطالب
...
سه تفسیر المنیر در ۱۶ جلد،الوسیط در ۳ جلد و الوجیز در یک جلد از دکتر وهبة الزحیلی نقاط مشترک فراوان و ضمن آن نقاط متفاوتی با هم دارند، با توجه به مقدمه ایشان به آنها می پردازیم.
← مشترگات
دکتر وهبة الزحیلی در مقدمه خود بر تفسیر الوسیط در مورد چگونگی شکل گیری آن، مطالبی عنوان می کنند، از جمله اینکه می فرمایند: به مدت هفت سال از ۱۹۹۲- ۱۹۹۸ میلادی در رادیو سوریه و رادیو صدای مردم به ترتیب هر روز به مدت شش دقیقه (غیر از روز جمعه) بحثی به نام قصص قرآن و (در رادیو صدای مردم) سه روز در هفته به مدت ۱۰ دقیقه با عنوان «قرآن و زندگی» سخنرانی داشتم. مجموعه قصص قرآن بعدها به نام «القصة القرآنیة- هدایة و بیان» چاپ و نشر شد. بعد از اتمام قصص قرآنی، تفسیر قرآن را از ابتدای آن، آغاز کرده و تا به انتهای قرآن ادامه دادم. مجموعه این سخنرانیها، به شکل تفسیر الوسیط در آمد. بر این اساس این تفسیر جهت مخاطبان عام، بیان شده و ارتباط بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته است.
روش مفسر
«التفسیر الوسیط» به زبان عربی، در صدد تفسیر تمامی آیات قرآن می باشد و در ۳ جلد قطور به این مهم دست یافته است، و با توجه به مقدمه قبل، روشن می شود که هدف مفسر تبیین و توضیح قرآن برای مخاطبان عام جهت بالا بردن اطلاعات قرآنی آنان و تسهیل فهم آن و در نهایت عمل به آن می باشد، هدف اسالی مفسر، اثبات این نکته است که اسلام دین زندگی و قرآن کتاب امروزی آن است و مسلمان می تواند، و باید با فهم صحیح از آیات الهی، زمینه عمل به آن را در دنیای،مادیگری و پرفریب و هیاهوی امروز، فراهم نماید. تلاش مفسر در جهت احیاء مبانی فکری و عملی قرآن در جوامع اسلامی است و این امر را با مطرح کردن مباحث عقیدتی، فقهی و عملی آن با بیانی ساده، شیوا و امروزین، پی گرفته است. این امر قالب تحلیلی و اجتهادی به تفسیر می دهد.
عنوان بندی مطالب
...
wikifeqh: تفسیر_الوسیط_(زحیلی)
[ویکی اهل البیت] تفسیر الوسیط(زحیلى). مشترکات و تفاوتهای سه تفسیر مفسر
سه تفسیر المنیر در 16 جلد، الوسیط در 3 جلد و الوجیز در یک جلد از دکتر وهبة الزحیلی نقاط مشترک فراوان و ضمن آن نقاط متفاوتی با هم دارند، با توجه به مقدمه ایشان به آنها می پردازیم.
نقاط مشترک آنها را می توان به طور خلاصه اینگونه بیان کرد: بیان مدلول آیات با دقت و با اسلوبی روان و ساده و جذاب، ارائه اسباب نزول صحیح آیات، توأم بودن تفسیر آیه به آیه با تفسیر روایی متشکل از روایات صحیحه ای که از لحاظ مغز و محتوی متناسب آیات است، دوری از روایات اسرائیلی در بیان قصص قرآن، همراه بودن تفسیر مأثور و معقول و تکیه بر تفاسیر مهم پیشینیان و معاصرین با توجه به اختلاف دیدگاههای آنها. تفاوت تفسیر المنیر با آندو در این است که آیات در حد گسترده و کامل مورد بررسی قرار گرفته اند، ابتدای هر سوره مضامین کل سوره قبل از تفسیر، بیان شده است، فضائل آن بنا بر روایات صحیحه ذکر، و از روایات جعلی و ضعیف اجتناب گردید، توضیحی در تناسبات سور قرآنی و آیات با همدیگر داده شده و قصص قرآنی و حوادث تاریخی در آن به طور مفصل بیان شده است. در استنباط احکام شرعی به معنای وسیع آن تلاش شده و در عقاید، عبادات، اخلاق، آداب، نظام اجتماعی و معاملات و اصول زندگی اجتماعی بر اساس قوانین اسلامی، بحثهای مفصلی انجام گرفته است. در مفردات لغوی، بیانی کافی و مبسوط داشته به وجوه بلاغت و اعراب توجه وافری شده است. در کنار این موارد، پرداختن به معجزات و روشن کردن آنها و نیز بیان اعجاز علمی قرآن، متناسب با زمان، محور تلاش بوده است.
در تفسیر الوجیز، هدف بیان مقصود هر آیه با عبارتی گویا و کوتاه بوده، و در شرح لغات فقط به توضیح کلمات غامض و نامفهوم اکتفا کرده، و شأن نزول آیات را لابلای شرح آنها متذکر شده ایم.
در تفسیر الوسیط، گاهی شرح بعضی آیات از تفسیر المنیر نیز گسترده تر شده، و از بین لغات، کلمات مهم تبیین گردیده، در شأن نزول نیز سعی بر نقل آن ذیل آیات بوده است، نکات اعرابی و بیانی را نیز در حد ضروری بیان داشته و ابتدای هر دسته آیات، مقدمه ای مختصر به تناسب موضوع واحد آنها ذکر شده است. بر این اساس عبارات هر سه تفسیر در بعضی موارد بر هم منطبق و در اکثر آنها، از هم جدا بوده است. توضیحات داده شده توسط مفسر، نشان می دهد که خط مشی و اهداف کلی ایشان در هر سه تفسیر مشترک است و فقط در نحوه ارائه و تفصیل و اجمال تفاوتهایی خواهند داشت.
دکتر وهبة الزحیلی در مقدمه خود بر تفسیر الوسیطدر مورد چگونگی شکل گیری آن، مطالبی عنوان می کنند، از جمله اینکه می فرمایند: به مدت هفت سال از 1992- 1998 میلادی در رادیو سوریه و رادیو صدای مردم به ترتیب هر روز به مدت شش دقیقه( غیر از روز جمعه) بحثی به نام قصص قرآن و( در رادیو صدای مردم) سه روز در هفته به مدت 10 دقیقه با عنوان« قرآن و زندگی» سخنرانی داشتم. مجموعه قصص قرآن بعدها به نام« القصة القرآنیة- هدایة و بیان» چاپ و نشر شد. بعد از اتمام قصص قرآنی، تفسیر قرآن را از ابتدای آن، آغاز کرده و تا به انتهای قرآن ادامه دادم. مجموعه این سخنرانیها، به شکل تفسیر الوسیط در آمد. بر این اساس این تفسیر جهت مخاطبان عام، بیان شده و ارتباط بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته است.
« التفسیر الوسیط» به زبان عربی، در صدد تفسیر تمامی آیات قرآن می باشد و در 3 جلد قطور به این مهم دست یافته است، و با توجه به مقدمه قبل، روشن می شود که هدف مفسر تبیین و توضیح قرآن برای مخاطبان عام جهت بالا بردن اطلاعات قرآنی آنان و تسهیل فهم آن و در نهایت عمل به آن می باشد، هدف اسالی مفسر، اثبات این نکته است که اسلام دین زندگی و قرآن کتاب امروزی آن است و مسلمان می تواند، و باید با فهم صحیح از آیات الهی، زمینه عمل به آن را در دنیای، مادیگری و پرفریب و هیاهوی امروز، فراهم نماید. تلاش مفسر در جهت احیاء مبانی فکری و عملی قرآن در جوامع اسلامی است و این امر را با مطرح کردن مباحث عقیدتی، فقهی و عملی آن با بیانی ساده، شیوا و امروزین، پی گرفته است. این امر قالب تحلیلی و اجتهادی به تفسیر می دهد.
روش کلی مفسر در بیان و توضیح آیات قرآنی را می توان اینگونه ترسیم کرد، آغاز هر سوره را با اشاره به نزول مکی، مدنی آن، در بعضی موارد آغاز می نماید، بر حسب تصادف، نگاهی به فضل سوره، وجه تسمیه و ثواب تلاوت آن خواهد داشت.
مقدمه هر سوره را با سخنی در مورد دسته آیات اولی آن پی می ریزد، عنوان بندی دسته آیاتی که موضوع واحدی را تشکیل می دهند، از هنرهای ایشان در تفسیر المنیر و نیز الوسیط می باشد. این عنوان به دنبال خود پیش مطلبی را به مثابه تمهیدی برای دسته آیات، خواهد داشت، مانند عنوان عقوبة القصاص در مقدمه آیات 178 و 179 بقره، جلد 1 ص 83. سپس به تفسیر و تبیین دسته آیات می پردازد، امّا نه به شکل آیه به آیه، بلکه بعنوان یک کل واحد.
نقاط مشترک آنها را می توان به طور خلاصه اینگونه بیان کرد: بیان مدلول آیات با دقت و با اسلوبی روان و ساده و جذاب، ارائه اسباب نزول صحیح آیات، توأم بودن تفسیر آیه به آیه با تفسیر روایی متشکل از روایات صحیحه ای که از لحاظ مغز و محتوی متناسب آیات است، دوری از روایات اسرائیلی در بیان قصص قرآن، همراه بودن تفسیر مأثور و معقول و تکیه بر تفاسیر مهم پیشینیان و معاصرین با توجه به اختلاف دیدگاههای آنها. تفاوت تفسیر المنیر با آندو در این است که آیات در حد گسترده و کامل مورد بررسی قرار گرفته اند، ابتدای هر سوره مضامین کل سوره قبل از تفسیر، بیان شده است، فضائل آن بنا بر روایات صحیحه ذکر، و از روایات جعلی و ضعیف اجتناب گردید، توضیحی در تناسبات سور قرآنی و آیات با همدیگر داده شده و قصص قرآنی و حوادث تاریخی در آن به طور مفصل بیان شده است. در استنباط احکام شرعی به معنای وسیع آن تلاش شده و در عقاید، عبادات، اخلاق، آداب، نظام اجتماعی و معاملات و اصول زندگی اجتماعی بر اساس قوانین اسلامی، بحثهای مفصلی انجام گرفته است. در مفردات لغوی، بیانی کافی و مبسوط داشته به وجوه بلاغت و اعراب توجه وافری شده است. در کنار این موارد، پرداختن به معجزات و روشن کردن آنها و نیز بیان اعجاز علمی قرآن، متناسب با زمان، محور تلاش بوده است.
در تفسیر الوجیز، هدف بیان مقصود هر آیه با عبارتی گویا و کوتاه بوده، و در شرح لغات فقط به توضیح کلمات غامض و نامفهوم اکتفا کرده، و شأن نزول آیات را لابلای شرح آنها متذکر شده ایم.
در تفسیر الوسیط، گاهی شرح بعضی آیات از تفسیر المنیر نیز گسترده تر شده، و از بین لغات، کلمات مهم تبیین گردیده، در شأن نزول نیز سعی بر نقل آن ذیل آیات بوده است، نکات اعرابی و بیانی را نیز در حد ضروری بیان داشته و ابتدای هر دسته آیات، مقدمه ای مختصر به تناسب موضوع واحد آنها ذکر شده است. بر این اساس عبارات هر سه تفسیر در بعضی موارد بر هم منطبق و در اکثر آنها، از هم جدا بوده است. توضیحات داده شده توسط مفسر، نشان می دهد که خط مشی و اهداف کلی ایشان در هر سه تفسیر مشترک است و فقط در نحوه ارائه و تفصیل و اجمال تفاوتهایی خواهند داشت.
دکتر وهبة الزحیلی در مقدمه خود بر تفسیر الوسیطدر مورد چگونگی شکل گیری آن، مطالبی عنوان می کنند، از جمله اینکه می فرمایند: به مدت هفت سال از 1992- 1998 میلادی در رادیو سوریه و رادیو صدای مردم به ترتیب هر روز به مدت شش دقیقه( غیر از روز جمعه) بحثی به نام قصص قرآن و( در رادیو صدای مردم) سه روز در هفته به مدت 10 دقیقه با عنوان« قرآن و زندگی» سخنرانی داشتم. مجموعه قصص قرآن بعدها به نام« القصة القرآنیة- هدایة و بیان» چاپ و نشر شد. بعد از اتمام قصص قرآنی، تفسیر قرآن را از ابتدای آن، آغاز کرده و تا به انتهای قرآن ادامه دادم. مجموعه این سخنرانیها، به شکل تفسیر الوسیط در آمد. بر این اساس این تفسیر جهت مخاطبان عام، بیان شده و ارتباط بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته است.
« التفسیر الوسیط» به زبان عربی، در صدد تفسیر تمامی آیات قرآن می باشد و در 3 جلد قطور به این مهم دست یافته است، و با توجه به مقدمه قبل، روشن می شود که هدف مفسر تبیین و توضیح قرآن برای مخاطبان عام جهت بالا بردن اطلاعات قرآنی آنان و تسهیل فهم آن و در نهایت عمل به آن می باشد، هدف اسالی مفسر، اثبات این نکته است که اسلام دین زندگی و قرآن کتاب امروزی آن است و مسلمان می تواند، و باید با فهم صحیح از آیات الهی، زمینه عمل به آن را در دنیای، مادیگری و پرفریب و هیاهوی امروز، فراهم نماید. تلاش مفسر در جهت احیاء مبانی فکری و عملی قرآن در جوامع اسلامی است و این امر را با مطرح کردن مباحث عقیدتی، فقهی و عملی آن با بیانی ساده، شیوا و امروزین، پی گرفته است. این امر قالب تحلیلی و اجتهادی به تفسیر می دهد.
روش کلی مفسر در بیان و توضیح آیات قرآنی را می توان اینگونه ترسیم کرد، آغاز هر سوره را با اشاره به نزول مکی، مدنی آن، در بعضی موارد آغاز می نماید، بر حسب تصادف، نگاهی به فضل سوره، وجه تسمیه و ثواب تلاوت آن خواهد داشت.
مقدمه هر سوره را با سخنی در مورد دسته آیات اولی آن پی می ریزد، عنوان بندی دسته آیاتی که موضوع واحدی را تشکیل می دهند، از هنرهای ایشان در تفسیر المنیر و نیز الوسیط می باشد. این عنوان به دنبال خود پیش مطلبی را به مثابه تمهیدی برای دسته آیات، خواهد داشت، مانند عنوان عقوبة القصاص در مقدمه آیات 178 و 179 بقره، جلد 1 ص 83. سپس به تفسیر و تبیین دسته آیات می پردازد، امّا نه به شکل آیه به آیه، بلکه بعنوان یک کل واحد.
wikiahlb: تفسیر_الوسیط(زحیلى)
[ویکی اهل البیت] تفسیر الوسیط(زحیلی). مشترکات و تفاوتهای سه تفسیر مفسر
سه تفسیر المنیر در 16 جلد، الوسیط در 3 جلد و الوجیز در یک جلد از دکتر وهبة الزحیلی نقاط مشترک فراوان و ضمن آن نقاط متفاوتی با هم دارند، با توجه به مقدمه ایشان به آنها می پردازیم.
نقاط مشترک آنها را می توان به طور خلاصه اینگونه بیان کرد: بیان مدلول آیات با دقت و با اسلوبی روان و ساده و جذاب، ارائه اسباب نزول صحیح آیات، توأم بودن تفسیر آیه به آیه با تفسیر روایی متشکل از روایات صحیحه ای که از لحاظ مغز و محتوی متناسب آیات است، دوری از روایات اسرائیلی در بیان قصص قرآن، همراه بودن تفسیر مأثور و معقول و تکیه بر تفاسیر مهم پیشینیان و معاصرین با توجه به اختلاف دیدگاههای آنها. تفاوت تفسیر المنیر با آندو در این است که آیات در حد گسترده و کامل مورد بررسی قرار گرفته اند، ابتدای هر سوره مضامین کل سوره قبل از تفسیر، بیان شده است، فضائل آن بنا بر روایات صحیحه ذکر، و از روایات جعلی و ضعیف اجتناب گردید، توضیحی در تناسبات سور قرآنی و آیات با همدیگر داده شده و قصص قرآنی و حوادث تاریخی در آن به طور مفصل بیان شده است. در استنباط احکام شرعی به معنای وسیع آن تلاش شده و در عقاید، عبادات، اخلاق، آداب، نظام اجتماعی و معاملات و اصول زندگی اجتماعی بر اساس قوانین اسلامی، بحثهای مفصلی انجام گرفته است. در مفردات لغوی، بیانی کافی و مبسوط داشته به وجوه بلاغت و اعراب توجه وافری شده است. در کنار این موارد، پرداختن به معجزات و روشن کردن آنها و نیز بیان اعجاز علمی قرآن، متناسب با زمان، محور تلاش بوده است.
در تفسیر الوجیز، هدف بیان مقصود هر آیه با عبارتی گویا و کوتاه بوده، و در شرح لغات فقط به توضیح کلمات غامض و نامفهوم اکتفا کرده، و شأن نزول آیات را لابلای شرح آنها متذکر شده ایم.
در تفسیر الوسیط، گاهی شرح بعضی آیات از تفسیر المنیر نیز گسترده تر شده، و از بین لغات، کلمات مهم تبیین گردیده، در شأن نزول نیز سعی بر نقل آن ذیل آیات بوده است، نکات اعرابی و بیانی را نیز در حد ضروری بیان داشته و ابتدای هر دسته آیات، مقدمه ای مختصر به تناسب موضوع واحد آنها ذکر شده است. بر این اساس عبارات هر سه تفسیر در بعضی موارد بر هم منطبق و در اکثر آنها، از هم جدا بوده است. توضیحات داده شده توسط مفسر، نشان می دهد که خط مشی و اهداف کلی ایشان در هر سه تفسیر مشترک است و فقط در نحوه ارائه و تفصیل و اجمال تفاوتهایی خواهند داشت.
دکتر وهبة الزحیلی در مقدمه خود بر تفسیر الوسیطدر مورد چگونگی شکل گیری آن، مطالبی عنوان می کنند، از جمله اینکه می فرمایند: به مدت هفت سال از 1992- 1998 میلادی در رادیو سوریه و رادیو صدای مردم به ترتیب هر روز به مدت شش دقیقه( غیر از روز جمعه) بحثی به نام قصص قرآن و( در رادیو صدای مردم) سه روز در هفته به مدت 10 دقیقه با عنوان«قرآن و زندگی» سخنرانی داشتم. مجموعه قصص قرآن بعدها به نام«القصة القرآنیة- هدایة و بیان» چاپ و نشر شد. بعد از اتمام قصص قرآنی، تفسیر قرآن را از ابتدای آن، آغاز کرده و تا به انتهای قرآن ادامه دادم. مجموعه این سخنرانیها، به شکل تفسیر الوسیط در آمد. بر این اساس این تفسیر جهت مخاطبان عام، بیان شده و ارتباط بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته است.
«التفسیر الوسیط» به زبان عربی، در صدد تفسیر تمامی آیات قرآن می باشد و در 3 جلد قطور به این مهم دست یافته است، و با توجه به مقدمه قبل، روشن می شود که هدف مفسر تبیین و توضیح قرآن برای مخاطبان عام جهت بالا بردن اطلاعات قرآنی آنان و تسهیل فهم آن و در نهایت عمل به آن می باشد، هدف اسالی مفسر، اثبات این نکته است که اسلام دین زندگی و قرآن کتاب امروزی آن است و مسلمان می تواند، و باید با فهم صحیح از آیات الهی، زمینه عمل به آن را در دنیای، مادیگری و پرفریب و هیاهوی امروز، فراهم نماید. تلاش مفسر در جهت احیاء مبانی فکری و عملی قرآن در جوامع اسلامی است و این امر را با مطرح کردن مباحث عقیدتی، فقهی و عملی آن با بیانی ساده، شیوا و امروزین، پی گرفته است. این امر قالب تحلیلی و اجتهادی به تفسیر می دهد.
نقاط مشترک آنها را می توان به طور خلاصه اینگونه بیان کرد: بیان مدلول آیات با دقت و با اسلوبی روان و ساده و جذاب، ارائه اسباب نزول صحیح آیات، توأم بودن تفسیر آیه به آیه با تفسیر روایی متشکل از روایات صحیحه ای که از لحاظ مغز و محتوی متناسب آیات است، دوری از روایات اسرائیلی در بیان قصص قرآن، همراه بودن تفسیر مأثور و معقول و تکیه بر تفاسیر مهم پیشینیان و معاصرین با توجه به اختلاف دیدگاههای آنها. تفاوت تفسیر المنیر با آندو در این است که آیات در حد گسترده و کامل مورد بررسی قرار گرفته اند، ابتدای هر سوره مضامین کل سوره قبل از تفسیر، بیان شده است، فضائل آن بنا بر روایات صحیحه ذکر، و از روایات جعلی و ضعیف اجتناب گردید، توضیحی در تناسبات سور قرآنی و آیات با همدیگر داده شده و قصص قرآنی و حوادث تاریخی در آن به طور مفصل بیان شده است. در استنباط احکام شرعی به معنای وسیع آن تلاش شده و در عقاید، عبادات، اخلاق، آداب، نظام اجتماعی و معاملات و اصول زندگی اجتماعی بر اساس قوانین اسلامی، بحثهای مفصلی انجام گرفته است. در مفردات لغوی، بیانی کافی و مبسوط داشته به وجوه بلاغت و اعراب توجه وافری شده است. در کنار این موارد، پرداختن به معجزات و روشن کردن آنها و نیز بیان اعجاز علمی قرآن، متناسب با زمان، محور تلاش بوده است.
در تفسیر الوجیز، هدف بیان مقصود هر آیه با عبارتی گویا و کوتاه بوده، و در شرح لغات فقط به توضیح کلمات غامض و نامفهوم اکتفا کرده، و شأن نزول آیات را لابلای شرح آنها متذکر شده ایم.
در تفسیر الوسیط، گاهی شرح بعضی آیات از تفسیر المنیر نیز گسترده تر شده، و از بین لغات، کلمات مهم تبیین گردیده، در شأن نزول نیز سعی بر نقل آن ذیل آیات بوده است، نکات اعرابی و بیانی را نیز در حد ضروری بیان داشته و ابتدای هر دسته آیات، مقدمه ای مختصر به تناسب موضوع واحد آنها ذکر شده است. بر این اساس عبارات هر سه تفسیر در بعضی موارد بر هم منطبق و در اکثر آنها، از هم جدا بوده است. توضیحات داده شده توسط مفسر، نشان می دهد که خط مشی و اهداف کلی ایشان در هر سه تفسیر مشترک است و فقط در نحوه ارائه و تفصیل و اجمال تفاوتهایی خواهند داشت.
دکتر وهبة الزحیلی در مقدمه خود بر تفسیر الوسیطدر مورد چگونگی شکل گیری آن، مطالبی عنوان می کنند، از جمله اینکه می فرمایند: به مدت هفت سال از 1992- 1998 میلادی در رادیو سوریه و رادیو صدای مردم به ترتیب هر روز به مدت شش دقیقه( غیر از روز جمعه) بحثی به نام قصص قرآن و( در رادیو صدای مردم) سه روز در هفته به مدت 10 دقیقه با عنوان«قرآن و زندگی» سخنرانی داشتم. مجموعه قصص قرآن بعدها به نام«القصة القرآنیة- هدایة و بیان» چاپ و نشر شد. بعد از اتمام قصص قرآنی، تفسیر قرآن را از ابتدای آن، آغاز کرده و تا به انتهای قرآن ادامه دادم. مجموعه این سخنرانیها، به شکل تفسیر الوسیط در آمد. بر این اساس این تفسیر جهت مخاطبان عام، بیان شده و ارتباط بیشتری با زندگی روزمره مردم داشته است.
«التفسیر الوسیط» به زبان عربی، در صدد تفسیر تمامی آیات قرآن می باشد و در 3 جلد قطور به این مهم دست یافته است، و با توجه به مقدمه قبل، روشن می شود که هدف مفسر تبیین و توضیح قرآن برای مخاطبان عام جهت بالا بردن اطلاعات قرآنی آنان و تسهیل فهم آن و در نهایت عمل به آن می باشد، هدف اسالی مفسر، اثبات این نکته است که اسلام دین زندگی و قرآن کتاب امروزی آن است و مسلمان می تواند، و باید با فهم صحیح از آیات الهی، زمینه عمل به آن را در دنیای، مادیگری و پرفریب و هیاهوی امروز، فراهم نماید. تلاش مفسر در جهت احیاء مبانی فکری و عملی قرآن در جوامع اسلامی است و این امر را با مطرح کردن مباحث عقیدتی، فقهی و عملی آن با بیانی ساده، شیوا و امروزین، پی گرفته است. این امر قالب تحلیلی و اجتهادی به تفسیر می دهد.