[ویکی فقه] تفسیر ابومریم انصاری اثـر عبدالغفار بن قاسم فقیه مفسر شیخ المحدثین و از اصحاب می باشد.
تفسیر ابومریم انصاری اثـر ابومریم عبدالغفار (م ح ۱۵۰ ق) فرزند القاسم بن قیس بن فهد انصاری فقیه مفسر شیخ المحدثین و از اصحاب امام محمدباقر (علیه السّلام) و امام جعفر صادق (علیه السّلام) است.ابن حجر در لسان المیزان مفسر را رافضی و غیر ثقه و از رؤس الشیعة وصف نموده و از قول احمد بن حنبل می نویسد هرگاه ابوعبیده حدیثی را از قول ابن مریم نقل می کرد، مردم فریاد می زدند که لا نریده (او را نمی خواهیم). سپس از بخاری از مفسر با ذکر سند از ابن عباس از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) حدیث علی مولی من کنت مولاه را ضبط کرده است.
معرفی تفسیر
تفسیر مورد بحث در یک جلد به شیوه روائی به زبان عربی است که طی کتب معتبر حدیث شیعه و تفسیرهای امامیه منقول است.از جمله فرات کوفی در کتاب تفسیر خود در تفسیر آیه ۳۶ سوره نساء«واعبدوا الله ولا تشرکوا به شیئا وبالوالدین احسانا وبذی القربی» می نویسد وی از حضرت صادق (علیه السّلام) نقل می نماید که مراد از الـوالـدیـن، رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) و علی بن ابی طالب (علیه السّلام) است و همچنین در تفسیر آیه ۸۲ سوره انعام «الذین آمنوا ولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن وهم مهتدون» از حضرت صادق (علیه السّلام) نقل نموده که امام (علیه السّلام) فرمودند یا ابامریم هذه و الله نزلت فی علی بن ابی طالب (علیه السّلام) خاصة.
تفسیر ابومریم انصاری اثـر ابومریم عبدالغفار (م ح ۱۵۰ ق) فرزند القاسم بن قیس بن فهد انصاری فقیه مفسر شیخ المحدثین و از اصحاب امام محمدباقر (علیه السّلام) و امام جعفر صادق (علیه السّلام) است.ابن حجر در لسان المیزان مفسر را رافضی و غیر ثقه و از رؤس الشیعة وصف نموده و از قول احمد بن حنبل می نویسد هرگاه ابوعبیده حدیثی را از قول ابن مریم نقل می کرد، مردم فریاد می زدند که لا نریده (او را نمی خواهیم). سپس از بخاری از مفسر با ذکر سند از ابن عباس از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) حدیث علی مولی من کنت مولاه را ضبط کرده است.
معرفی تفسیر
تفسیر مورد بحث در یک جلد به شیوه روائی به زبان عربی است که طی کتب معتبر حدیث شیعه و تفسیرهای امامیه منقول است.از جمله فرات کوفی در کتاب تفسیر خود در تفسیر آیه ۳۶ سوره نساء«واعبدوا الله ولا تشرکوا به شیئا وبالوالدین احسانا وبذی القربی» می نویسد وی از حضرت صادق (علیه السّلام) نقل می نماید که مراد از الـوالـدیـن، رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) و علی بن ابی طالب (علیه السّلام) است و همچنین در تفسیر آیه ۸۲ سوره انعام «الذین آمنوا ولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن وهم مهتدون» از حضرت صادق (علیه السّلام) نقل نموده که امام (علیه السّلام) فرمودند یا ابامریم هذه و الله نزلت فی علی بن ابی طالب (علیه السّلام) خاصة.
wikifeqh: تفسیر_عبدالغفار_بن_قاسم