[ویکی فقه] تغیر بآخره. تغیر بآخره، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و از الفاظ ذم راوی به حساب می آید.
از جمله الفاظ ذم واژه "تغیر بآخره" است این واژه در کلمات دانشمندان علوم حدیث در مورد افرادی به کار رفته است که دچار اختلاط شده اند یعنی سهو و نسیان بر آنان عارض شده در نقل حدیث اسانید را جابه جا نقل می کنند یا این که تغیر عقیده و مذهب داده شیعه اثنا عشری بوده فتحی شده اند و یا ثقه بوده فاسق شده اند.دانشمندان در مورد روایات ثقه ای که دچار اختلاط شده بیان داشته اند: روایات قبل از اختلاط آن شخص پذیرفته است ولی روایات بعد از اختلاط و روایاتی که معلوم نیست که قبل از اختلاط یا بعد از اختلاط بوده پذیرفته نیست.
راه شناخت روایات
در مورد شناخت روایات قبل از اختلاط راوی گفته اند از دو راه ثابت می شود:ا - تاریخ؛ب - قول راوی در نقل از شخص متصف به اختلاط: "حدثنی قبل اختلاطه". یعنی روایتی که من از ایشان نقل می کنم قبل از اختلاط وی بوده است و "تغیر بآخره "یعنی تغییر وضعیت راویی که از وی نقل می کنم در این اواخر بوده وضعیت ایشان قبل از این خوب بوده در مورد وهیب بن خالد بن عجلان باهلی ابوبکر البصری آورده اند: "ثقة ثبت، لکنّه تغیر بآخره". در مورد ثقه بودن ابو نعمان و غیر صحیح بودن تضعیف وی به دلیل اختلاط و عدم تاثیر اختلاط در ثقه بودن وی بیان شده است: قال الدار قطنی: "تغیّّرباخره"ما ظهر له بعد الاختلاط حدیث منکر و هو ثقة.
از جمله الفاظ ذم واژه "تغیر بآخره" است این واژه در کلمات دانشمندان علوم حدیث در مورد افرادی به کار رفته است که دچار اختلاط شده اند یعنی سهو و نسیان بر آنان عارض شده در نقل حدیث اسانید را جابه جا نقل می کنند یا این که تغیر عقیده و مذهب داده شیعه اثنا عشری بوده فتحی شده اند و یا ثقه بوده فاسق شده اند.دانشمندان در مورد روایات ثقه ای که دچار اختلاط شده بیان داشته اند: روایات قبل از اختلاط آن شخص پذیرفته است ولی روایات بعد از اختلاط و روایاتی که معلوم نیست که قبل از اختلاط یا بعد از اختلاط بوده پذیرفته نیست.
راه شناخت روایات
در مورد شناخت روایات قبل از اختلاط راوی گفته اند از دو راه ثابت می شود:ا - تاریخ؛ب - قول راوی در نقل از شخص متصف به اختلاط: "حدثنی قبل اختلاطه". یعنی روایتی که من از ایشان نقل می کنم قبل از اختلاط وی بوده است و "تغیر بآخره "یعنی تغییر وضعیت راویی که از وی نقل می کنم در این اواخر بوده وضعیت ایشان قبل از این خوب بوده در مورد وهیب بن خالد بن عجلان باهلی ابوبکر البصری آورده اند: "ثقة ثبت، لکنّه تغیر بآخره". در مورد ثقه بودن ابو نعمان و غیر صحیح بودن تضعیف وی به دلیل اختلاط و عدم تاثیر اختلاط در ثقه بودن وی بیان شده است: قال الدار قطنی: "تغیّّرباخره"ما ظهر له بعد الاختلاط حدیث منکر و هو ثقة.
wikifeqh: تغیر_بآخره