[ویکی فقه] ظهور امام زمان (علیه السّلام) طبق روایاتی که در منابع شیعه و اهل سنت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) وارد شده، یک امر مسلم و قطعی است، اما براساس روایات معتبر، برای ظهور مبارکش وقت و زمان مشخصی بیان نشده است.
ظهور امام زمان (علیه السّلام) طبق روایاتی که در منابع شیعه و اهل سنت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) وارد شده، یک امر مسلم و قطعی است؛ اما سؤال این است که آیا برای ظهور آن حضرت زمان معینی نیز مشخص شده یانه؟اگر وقت معینی در نظر گرفته نشده آیا ما مجاز هستیم که با تطبق نشانه ها و تعیین مصداق های علامات ظهور، وقتی را برای ظهور آن حضرت تعیین کنیم؟
پاسخ اجمالی
بر اساس آموزه های ادیان الهی و عقیده تمام مذاهب اسلامی، ظهور منجی و مصلح در آخر الزمان، یکی از وعده های قطعی و حتمی خداوند است.بنا بر عقیده شیعه، این موعود الهی از فرزندان پیامبر و نسل فاطمه و امیرمؤمنان (علیه السّلام) و دوازدهمین حجت الهی به نام مبارک: «مهدی» فرزند امام یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) است.طبق روایات رسیده از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) آن حضرت برای اصلاح عالم ظهور خواهد کرد و قبل از ظهور او، علاماتی که وقوع آن حتمی است هویدا خواهد شد؛ اما براساس روایات معتبر، برای ظهور مبارکش وقت و زمان مشخصی بیان نشده است.پیشوایان هدایت و امامان معصوم (علیهم السّلام) در مقام پرسش از هنگامه ظهور، تصریح نموده اند که خداوند متعال برای ظهور آن حضرت وقتی را معین نفرموده و ما هم برای این امر وقتی را تعیین نکرده ایم؛ بنابراین، افرادی که از ظهور آن حضرت در وقت معینی خبر می دهند دروغگویند و به پیروانشان فرموده اند:اگر این چنین خبری را شنیدید از دروغ انگاشتن آن نترسید.حتی در برخی روایات فرموده اند: هنگامه ظهور مهدی ما، از اسرار خداوند است که هیچ کسی بر آن دست نمی یابد و اگر کسی برای ظهورش وقتی معینی را در نظر بگیرد، گویا شریک در علم خدا شده و ادعای آگاهی بر اسرار خداوند کرده است.امام صادق (علیه السّلام) برای مفضل می فرماید:«یَا مُفَضَّلُ لَا اُوَقِّتُ لَهُ وَقْتاً وَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ اِنَّ مَنْ وَقَّتَ لِمَهْدِیِّنَا وَقْتاً فَقَدْ شَارَکَ اللَّهَ تَعَالَی فِی عِلْمِهِ وَادَّعَی اَنَّهُ ظَهَرَ عَلَی سِرِّه».بنابراین، ظهور حضرت حتمی و انکارناپذیر و زمان ظهور از اسرار الهی است که تنها علم آن نزد خداوند است و هر زمانی که خداوند مصلحت بداند آن حضرت ظهور خواهد کرد و جهان بشریت را از غرقاب فتنه ها و گرداب ظلمت ها نجات داده و عدل و داد را تا اقصی نقاط عالم گسترده، دشمنان خدا خوار و بندگان صالح خدا حاکمان زمین خواهد شد.
پاسخ تفصیلی
معارف مهدویت همانند برخی معارف دیگر، به طور جدی دچار آسیب هایی شده است. وظیفه علماء دین و متخصصان عرصه مهدویت است که در مرحله نخست آن را آسیب شناسی نموده و آسیب زدایی نیز اقدام مهم بعدی است.ادعای مهدویت، ادعای نیابت، ملاقات با امام زمان، تعیین وقت ظهور و تطبیق نشانه های ظهور بر مصادق معین، برخی از آسیب های مهدویت می باشد.پاسخ تفصیلی از این پرسش، نیازمند بررسی روایات و تعمق در معانی آنها است؛ از این رو، برای اتقان مطلب روایات این موضوع را بررسی می نماییم.
بررسی روایات عدم جواز تعیین وقت ظهور
...
ظهور امام زمان (علیه السّلام) طبق روایاتی که در منابع شیعه و اهل سنت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) وارد شده، یک امر مسلم و قطعی است؛ اما سؤال این است که آیا برای ظهور آن حضرت زمان معینی نیز مشخص شده یانه؟اگر وقت معینی در نظر گرفته نشده آیا ما مجاز هستیم که با تطبق نشانه ها و تعیین مصداق های علامات ظهور، وقتی را برای ظهور آن حضرت تعیین کنیم؟
پاسخ اجمالی
بر اساس آموزه های ادیان الهی و عقیده تمام مذاهب اسلامی، ظهور منجی و مصلح در آخر الزمان، یکی از وعده های قطعی و حتمی خداوند است.بنا بر عقیده شیعه، این موعود الهی از فرزندان پیامبر و نسل فاطمه و امیرمؤمنان (علیه السّلام) و دوازدهمین حجت الهی به نام مبارک: «مهدی» فرزند امام یازدهم شیعیان حضرت امام حسن عسکری (علیه السّلام) است.طبق روایات رسیده از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) آن حضرت برای اصلاح عالم ظهور خواهد کرد و قبل از ظهور او، علاماتی که وقوع آن حتمی است هویدا خواهد شد؛ اما براساس روایات معتبر، برای ظهور مبارکش وقت و زمان مشخصی بیان نشده است.پیشوایان هدایت و امامان معصوم (علیهم السّلام) در مقام پرسش از هنگامه ظهور، تصریح نموده اند که خداوند متعال برای ظهور آن حضرت وقتی را معین نفرموده و ما هم برای این امر وقتی را تعیین نکرده ایم؛ بنابراین، افرادی که از ظهور آن حضرت در وقت معینی خبر می دهند دروغگویند و به پیروانشان فرموده اند:اگر این چنین خبری را شنیدید از دروغ انگاشتن آن نترسید.حتی در برخی روایات فرموده اند: هنگامه ظهور مهدی ما، از اسرار خداوند است که هیچ کسی بر آن دست نمی یابد و اگر کسی برای ظهورش وقتی معینی را در نظر بگیرد، گویا شریک در علم خدا شده و ادعای آگاهی بر اسرار خداوند کرده است.امام صادق (علیه السّلام) برای مفضل می فرماید:«یَا مُفَضَّلُ لَا اُوَقِّتُ لَهُ وَقْتاً وَلَا یُوَقَّتُ لَهُ وَقْتٌ اِنَّ مَنْ وَقَّتَ لِمَهْدِیِّنَا وَقْتاً فَقَدْ شَارَکَ اللَّهَ تَعَالَی فِی عِلْمِهِ وَادَّعَی اَنَّهُ ظَهَرَ عَلَی سِرِّه».بنابراین، ظهور حضرت حتمی و انکارناپذیر و زمان ظهور از اسرار الهی است که تنها علم آن نزد خداوند است و هر زمانی که خداوند مصلحت بداند آن حضرت ظهور خواهد کرد و جهان بشریت را از غرقاب فتنه ها و گرداب ظلمت ها نجات داده و عدل و داد را تا اقصی نقاط عالم گسترده، دشمنان خدا خوار و بندگان صالح خدا حاکمان زمین خواهد شد.
پاسخ تفصیلی
معارف مهدویت همانند برخی معارف دیگر، به طور جدی دچار آسیب هایی شده است. وظیفه علماء دین و متخصصان عرصه مهدویت است که در مرحله نخست آن را آسیب شناسی نموده و آسیب زدایی نیز اقدام مهم بعدی است.ادعای مهدویت، ادعای نیابت، ملاقات با امام زمان، تعیین وقت ظهور و تطبیق نشانه های ظهور بر مصادق معین، برخی از آسیب های مهدویت می باشد.پاسخ تفصیلی از این پرسش، نیازمند بررسی روایات و تعمق در معانی آنها است؛ از این رو، برای اتقان مطلب روایات این موضوع را بررسی می نماییم.
بررسی روایات عدم جواز تعیین وقت ظهور
...
wikifeqh: تعیین_زمان_ظهور