[ویکی فقه] بسیاری از موارد، شک هم می تواند مشمول اصل صحت باشد و هم اصل استصحاب ؛ ولی مفاد اصل صحت با مدلول استصحاب مطابقت ندارد و نتیجه معکوس است. اینکه موارد کدامیک از دو اصل تقدم دارد محل اختلاف است.
استصحاب بر دو گونه است، حکمی و موضوعی. استصحاب حکمی آن است که اگر در مورد بقای حکمی که در سابق بر موردی مترتب بوده، در حالت لاحق تردید کنیم با استصحاب، همان حکم سابق را بر آن مورد جاری می سازیم. استصحاب موضوعی آن است که اگر موضوعی سابقا دارای حکمی بوده و حال نسبت به بقای آن مردد باشیم، با اجرای اصل استصحاب، آن را باقی می انگاریم و همان حکم را بر آن مترتب می سازیم.
← استصحاب حکمی وموضوعی در برابر اصل صحت
۱. ↑ انصاری، مرتضی بن محمد امین، رسائل، ص۴۲۱. ۲. ↑ منیة الطالب، ج۴، ص۲۵۰. ۳. ↑ انصاری، مرتضی بن محمد امین، رسائل، ص۴۲۱ .۴. ↑ منیة الطالب، ج۴، ص۲۵۰ .۵. ↑ مجمع الافکار، ج۴، ص۳۱۸.
قواعد فقه، ج۲، ص۲۰۶.
...
استصحاب بر دو گونه است، حکمی و موضوعی. استصحاب حکمی آن است که اگر در مورد بقای حکمی که در سابق بر موردی مترتب بوده، در حالت لاحق تردید کنیم با استصحاب، همان حکم سابق را بر آن مورد جاری می سازیم. استصحاب موضوعی آن است که اگر موضوعی سابقا دارای حکمی بوده و حال نسبت به بقای آن مردد باشیم، با اجرای اصل استصحاب، آن را باقی می انگاریم و همان حکم را بر آن مترتب می سازیم.
← استصحاب حکمی وموضوعی در برابر اصل صحت
۱. ↑ انصاری، مرتضی بن محمد امین، رسائل، ص۴۲۱. ۲. ↑ منیة الطالب، ج۴، ص۲۵۰. ۳. ↑ انصاری، مرتضی بن محمد امین، رسائل، ص۴۲۱ .۴. ↑ منیة الطالب، ج۴، ص۲۵۰ .۵. ↑ مجمع الافکار، ج۴، ص۳۱۸.
قواعد فقه، ج۲، ص۲۰۶.
...
wikifeqh: تعارض_استصحاب_با_قاعده_صحت