تشبیه اسمان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تشبیه آسمان (قرآن). در قرآن کریم آیات متعددی به توصیف آسمان در روز قیامت و تشبیه آن پرداخته است.
در سوره انبیاء پیچیده و نابود شدن آسمان در قیامت، به پیچیده شدن طومار نوشته ها تشبیه شده است:یوم نطوی السماء کطی السجل للکتب کما بدانا اول خلق نعیده وعدا علینا انا کنا فـعلین. «روزی که آسمان را همچون در پیچیدن صفحه نامه ها در می پیچیم همان گونه که بار نخست آفرینش را آغاز کردیم دوباره آن را بازمی گردانیم وعده ای است بر عهده ما که ما انجام دهنده آنیم»
← درهم پیچیده شدن آسمانها
در آیات متعدد قرآن کریم آسمان، را همانند سقفی برافراشته توصیف کرده است:الذی جعل لکم الارض فرشـا و السماء بناء... «همان (خدایی) که زمین را برای شما فرشی (گسترده) و آسمان را بنایی (افراشته) قرار داد و از آسمان آبی فرود آورد و بدان از میوه ها رزقی برای شما بیرون آورد پس برای خدا همتایانی قرار ندهید در حالی که خود می دانید.» و جعلنا السماء سقفـا محفوظـا و هم عن ءایـتها معرضون. «و آسمان را سقفی محفوظ قرار دادیم و (لی) آنان از (مطالعه در) نشانه های آن اعراض می کنند.» الله الذی جعل لکم الارض قرارا و السماء بناء... «خدا (همان) کسی است که زمین را برای شما قرارگاه ساخت و آسمان را بنایی (گردانید) و شما را صورتگری کرد و صورتهای شما را نیکو نمود و از چیزهای پاکیزه به شما روزی داد این است خدا پروردگار شما بلندمرتبه و بزرگ است خدا پروردگار جهانیان.» و السماء بنینـها بایید و انا لموسعون. «و آسمان را به قدرت خود برافراشتیم و بی گمان ما (آسمان) گستریم.» و السقف المرفوع. « سوگند به بام بلند (آسمان)» و الی السماء کیف رفعت. «و به آسمان که چگونه برافراشته شده.»
رنگ آسمان در آستانه قیامت
رنگ آسمان در آستانه قیامت، مانند روغن مذاب در رنگهای گوناگون:در تعقیب آیات گذشته که بعضی از حوادث رستاخیز را بازگو می کرد، این آیات هم چنان ادامه همان بحث و ذکر خصوصیات دیگری از صحنه قیامت، و چگونگی حساب، و مجازات، و کیفر است.نخست می فرماید: " هنگامی که آسمان شکافته شود، و همانند روغن مذاب گلگون گردد، حوادث هولناکی واقع می شود که هیچکس را یارای تحمل آن نیست.از مجموع آیات" قیامت" به خوبی استفاده می شود که در آن روز نظام کنونی جهان به کلی در هم می ریزد، و حوادث بسیار هول انگیز در سرتاسر عالم رخ می دهد، کواکب و سیارات و زمین و آسمان دگرگون می شوند، و مسائلی که تصور آن امروز برای ما مشکل است واقع می گردد، و از جمله چیزی است که در آیه فوق آمده است که کرات آسمانی از هم می شکافد و به رنگ سرخ و به صورت مذاب همچون روغن در می آید." وردة" و" ورد" به معنی" گل " است و از آنجا که گلها غالبا سرخ رنگند معنی سرخ را در اینجا تداعی می کند.این واژه به معنی اسبهای سرخ رنگ نیز آمده، و از آنجا که اینگونه اسبها در فصول سال تغییر رنگ می دهند در فصل بهار کمی زرد رنگ و در فصل زمستان سرخ رنگ، و در شدت سرما تیره رنگ می شوند، دگرگونیهایی که صحنه آسمان در قیامت پیدا می کند به آن تشبیه شده است که گاه همچون شعله آتش سرخ و سوزان، و گاه زرد رنگ، و گاه سیاه دودآلود و تیره و تار می شود." دهان" (بر وزن کتاب) به معنی روغن مذاب، و گاه به معنی دردی است که در روغن ته نشین می کند، و غالبا رنگهای مختلفی دارد. این تشبیه ممکن است از این نظر باشد که رنگ آسمان به صورت روغن مذاب گلگون در می آید، و یا اشاره به ذوب شدن کرات آسمانی، و یا رنگهای مختلف آن بوده باشد بعضی" دهان" را به معنی" چرم سرخ رنگ" نیز تفسیر کرده اند، و در هر صورت این تشبیهات تنها می تواند شبحی از آن صحنه هولناک را مجسم سازد، چرا که در واقع شباهتی به هیچ حادثه ای از حوادث این دنیا ندارد، و صحنه هایی است که تا کسی نبیند نمی داند.و از آنجا که اعلام وقوع این حوادث هولناک در صحنه قیامت، و یا قبل از آن هشداری است به همه مجرمان و مؤمنان، و لطفی است از الطاف الهی، بعد از آن همان جمله سابق را تکرار فرموده، می گوید: " کدامین نعمت از نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید"؟! (فبای آلاء ربکما تکذبان).
رنگ آسمان مانند فلز
...

پیشنهاد کاربران

بپرس