تست گوزن ( آلمانی: Elchtest و انگلیسی: Moose test یا VDA به معنی تست مانور ناگهانی ) معیاری برای اندازه گیری ثبات و پایداری خودرو در مقابل انحراف و چپ شدن آن، در زمان تغییر ناگهانی مسیر می باشد. شرایط این تست باید برای تمام خودروها یکسان باشد و نتایج ارائه شده از این تست باید قابل مقایسه با هم باشند تا به وسیلهٔ آن از عدم اطمینان مشتریان به ایمنی وسایل نقلیه جلوگیری کند.
در نوامبر سال ۱۹۹۷ صنعت خودروسازی آلمان راه کاری برای سنجش ایمنی خودروها ابداع کرد. یکی از اهداف این طرح ابداع معیاری هایی ساده برای سنجش ایمنی وسایل نقلیه در حال حرکت بود. برای این منظور، گروهی از کارشناسان که شامل هفت خودروساز آلمانی، بخش بیمه، کانون خودرو، دانشمندان مستقل و نمایندگانی از طرف طراحان این تست و روزنامه نگاران گرد هم جمع شدند. هدف از این کار گروهی این بود که اطمینان حاصل شود که معیاری که قرار است برای آزمون تغییر مسیر ناگهانی تعریف کنند تجدید پذیر و قابل اثبات باشد و همچنین به گونه ای باشد که قابل فهم برای مصرف کنندگان باشد و در پایان این کار گروهی تست گوزن طراحی شد.
در حال حاضر، روش انجام تست گوزن تحت استاندارد ISO 3888 - 2:2011 انجام می شود، این استاندارد شامل ابعاد مسیر این تست است که مانور شدید و تغییر مسیر، برای تعیین معیاری قابل فهم برای ارزیابی توانایی حرکتی، فرمان پذیری و کنترل وسایل نقلیه در جلوگیری از برخورد با موانع در این مسیر انجام می گیرد. این تست قابل اجرا برای خودروهای سواری و وسایل نقلیهٔ تجاری سبک تا وزن ۳٫۵ تن می باشد.
اندازه گیری زمان طی مسیر این تست برای یک خودرو، با عبور کردن خودرو از روی خط شروع آغاز می شود و با عبور از آخرین مانع پایان می یابد. در زمان عبور از خط شروع پدال گاز رها می شود ( در طول مسیر تست نباید هیچگونه فشاری بر روی پدال گاز و پدال ترمز وارد شود ) بنابراین زمانی که خودرو وارد مسیر تست می شود در حال از دست دادن سرعت است ( در حالت کاهش سرعت یا شتاب منفی قرار دارد ) و این مسئله به این منظور است که رانندگان رفتار معمولی داشته باشند. در طول مسیر تست خودرو نباید به هیچ کدام از مخروط های ترافیکی برخورد کند، در غیر این صورت تست مورد قبول نیست.
سرعت اولیه خودرو در زمان عبور از روی خط شروع در طی تست های متوالی پله پله افزایش می یابد، سرعت اولیه ۶۰ کیلومتر است، این سرعت در مراحل بعدی افزایش می یابد تا زمانی که راننده ترمز کند یا به مخروط های ترافیکی برخورد کند یا اینکه خودرو دور خود بچرد و اسپین شود. این مسائل در بهترین حالت، عموماً در سرعت های حدود ۷۰–۸۰ کیلومتر ( ۴۵–۵۰ ) مایل اتفاق می افتند. این تست در خودروهای دارای ESP ( سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ) در حالت خاموش و روشن این ویژگی، انجام می شود. سیستم ESP برای جلوگیری از انحراف ناگهانی خودرو طراحی شده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر نوامبر سال ۱۹۹۷ صنعت خودروسازی آلمان راه کاری برای سنجش ایمنی خودروها ابداع کرد. یکی از اهداف این طرح ابداع معیاری هایی ساده برای سنجش ایمنی وسایل نقلیه در حال حرکت بود. برای این منظور، گروهی از کارشناسان که شامل هفت خودروساز آلمانی، بخش بیمه، کانون خودرو، دانشمندان مستقل و نمایندگانی از طرف طراحان این تست و روزنامه نگاران گرد هم جمع شدند. هدف از این کار گروهی این بود که اطمینان حاصل شود که معیاری که قرار است برای آزمون تغییر مسیر ناگهانی تعریف کنند تجدید پذیر و قابل اثبات باشد و همچنین به گونه ای باشد که قابل فهم برای مصرف کنندگان باشد و در پایان این کار گروهی تست گوزن طراحی شد.
در حال حاضر، روش انجام تست گوزن تحت استاندارد ISO 3888 - 2:2011 انجام می شود، این استاندارد شامل ابعاد مسیر این تست است که مانور شدید و تغییر مسیر، برای تعیین معیاری قابل فهم برای ارزیابی توانایی حرکتی، فرمان پذیری و کنترل وسایل نقلیه در جلوگیری از برخورد با موانع در این مسیر انجام می گیرد. این تست قابل اجرا برای خودروهای سواری و وسایل نقلیهٔ تجاری سبک تا وزن ۳٫۵ تن می باشد.
اندازه گیری زمان طی مسیر این تست برای یک خودرو، با عبور کردن خودرو از روی خط شروع آغاز می شود و با عبور از آخرین مانع پایان می یابد. در زمان عبور از خط شروع پدال گاز رها می شود ( در طول مسیر تست نباید هیچگونه فشاری بر روی پدال گاز و پدال ترمز وارد شود ) بنابراین زمانی که خودرو وارد مسیر تست می شود در حال از دست دادن سرعت است ( در حالت کاهش سرعت یا شتاب منفی قرار دارد ) و این مسئله به این منظور است که رانندگان رفتار معمولی داشته باشند. در طول مسیر تست خودرو نباید به هیچ کدام از مخروط های ترافیکی برخورد کند، در غیر این صورت تست مورد قبول نیست.
سرعت اولیه خودرو در زمان عبور از روی خط شروع در طی تست های متوالی پله پله افزایش می یابد، سرعت اولیه ۶۰ کیلومتر است، این سرعت در مراحل بعدی افزایش می یابد تا زمانی که راننده ترمز کند یا به مخروط های ترافیکی برخورد کند یا اینکه خودرو دور خود بچرد و اسپین شود. این مسائل در بهترین حالت، عموماً در سرعت های حدود ۷۰–۸۰ کیلومتر ( ۴۵–۵۰ ) مایل اتفاق می افتند. این تست در خودروهای دارای ESP ( سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ) در حالت خاموش و روشن این ویژگی، انجام می شود. سیستم ESP برای جلوگیری از انحراف ناگهانی خودرو طراحی شده است.
wiki: تست گوزن