تست خستگی یک شکل تخصصی از تست مکانیکی است که با اعمال بارگذاری چرخه ای بر روی یک کوپن یا سازه انجام می شود. این آزمایش ها یا برای تولید عمر خستگی و داده های رشد ترک، شناسایی مکان های بحرانی و یا برای نشان دادن ایمنی سازه ای که ممکن است مستعد خستگی باشد استفاده می شوند. تست خستگی بر روی طیف وسیعی از قطعات از نمونه بریده شده گرفته تا کالاهای مورد تست با اندازه کامل مانند خودرو و هواپیما استفاده می شود.
تست های خستگی روی نمونه های بریده شده معمولاً با استفاده از دستگاه های تست سروو هیدرولیک انجام می شوند که قادر به اعمال بارهای چرخه ای با دامنه متغیر بزرگ هستند. [ ۲] تست دامنه ثابت می تواند توسط ماشین های نوسانی ساده تر نیز اعمال شود. عمر خستگی یک نمونه تعداد چرخه هایی است که برای شکستن نمونه طول می کشد. این داده ها را می توان برای ایجاد منحنی های استرس - زندگی یا کرنش - زندگی استفاده کرد. سرعت رشد ترک در یک نمونه را می توان در طول آزمایش یا بعد از آن با استفاده از فراکتوگرافی اندازه گیری کرد. آزمایش نمونه ها همچنین می تواند در داخل اتاقک های محیطی انجام شود که در آن دما، رطوبت و محیطی که ممکن است بر سرعت رشد ترک تأثیر بگذارد را می توان کنترل کرد.
به دلیل اندازه و شکل منحصر به فرد مقالات آزمایشی با اندازه کامل، دکل های آزمایشی ویژه برای اعمال بار از طریق یک سری محرک های هیدرولیکی یا الکتریکی ساخته می شوند. هدف محرک ها بازتولید بارهای قابل توجهی است که توسط یک سازه تجربه می شود، که در مورد هواپیما ممکن است شامل مانور، وزش باد، بوفه و بارگذاری زمین - هوا - زمین ( GAG ) باشد. یک نمونه معرف یا بلوک بارگذاری به طور مکرر اعمال می شود تا زمانی که عمر ایمن سازه نشان داده شود یا خرابی هایی رخ دهد که نیاز به تعمیر دارند. ابزار دقیقی مانند لودسل ها ، کرنش سنج ها و گیج های جابجایی بر روی سازه نصب می شوند تا اطمینان حاصل شود که بارگذاری صحیح اعمال شده است . بازرسی های دوره ای از سازه در اطراف غلظت های بحرانی تنش مانند سوراخ ها و اتصالات برای تعیین زمان یافتن ترک های قابل تشخیص و اطمینان از اینکه هرگونه ترکی رخ می دهد، بر سایر نواحی مقاله آزمایشی تأثیر نمی گذارد، انجام می شود. از آنجایی که نمی توان همه بارها را اعمال کرد، هر گونه بارهای سازه ای نامتعادل معمولاً از طریق سازه های غیر بحرانی مانند زیرانداز به کف آزمایشی واکنش نشان می دهند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفتست های خستگی روی نمونه های بریده شده معمولاً با استفاده از دستگاه های تست سروو هیدرولیک انجام می شوند که قادر به اعمال بارهای چرخه ای با دامنه متغیر بزرگ هستند. [ ۲] تست دامنه ثابت می تواند توسط ماشین های نوسانی ساده تر نیز اعمال شود. عمر خستگی یک نمونه تعداد چرخه هایی است که برای شکستن نمونه طول می کشد. این داده ها را می توان برای ایجاد منحنی های استرس - زندگی یا کرنش - زندگی استفاده کرد. سرعت رشد ترک در یک نمونه را می توان در طول آزمایش یا بعد از آن با استفاده از فراکتوگرافی اندازه گیری کرد. آزمایش نمونه ها همچنین می تواند در داخل اتاقک های محیطی انجام شود که در آن دما، رطوبت و محیطی که ممکن است بر سرعت رشد ترک تأثیر بگذارد را می توان کنترل کرد.
به دلیل اندازه و شکل منحصر به فرد مقالات آزمایشی با اندازه کامل، دکل های آزمایشی ویژه برای اعمال بار از طریق یک سری محرک های هیدرولیکی یا الکتریکی ساخته می شوند. هدف محرک ها بازتولید بارهای قابل توجهی است که توسط یک سازه تجربه می شود، که در مورد هواپیما ممکن است شامل مانور، وزش باد، بوفه و بارگذاری زمین - هوا - زمین ( GAG ) باشد. یک نمونه معرف یا بلوک بارگذاری به طور مکرر اعمال می شود تا زمانی که عمر ایمن سازه نشان داده شود یا خرابی هایی رخ دهد که نیاز به تعمیر دارند. ابزار دقیقی مانند لودسل ها ، کرنش سنج ها و گیج های جابجایی بر روی سازه نصب می شوند تا اطمینان حاصل شود که بارگذاری صحیح اعمال شده است . بازرسی های دوره ای از سازه در اطراف غلظت های بحرانی تنش مانند سوراخ ها و اتصالات برای تعیین زمان یافتن ترک های قابل تشخیص و اطمینان از اینکه هرگونه ترکی رخ می دهد، بر سایر نواحی مقاله آزمایشی تأثیر نمی گذارد، انجام می شود. از آنجایی که نمی توان همه بارها را اعمال کرد، هر گونه بارهای سازه ای نامتعادل معمولاً از طریق سازه های غیر بحرانی مانند زیرانداز به کف آزمایشی واکنش نشان می دهند.
wiki: تست خستگی