ترکیب از ماده و صورت

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] بیشتر فیلسوفان، ترکیب از ماده و صورت را ترکیب حقیقیِ خارجی می دانند؛ برخی دیگر عقیده دارند که ترکیب خارجی، نمی تواند ترکیب حقیقی باشد؛ اما برخی دیگر بر این مطلب اتفاق نظر دارند که ترکیب ماده و صورت ترکیبی حقیقی است و میان اجزای آن اتحاد حقیقی وجود دارد.
ترکیب در فلسفه به معنیِ «یکی شدنِ چند چیز» یا «اتحاد امور کثیر» است.
تقسیمات ترکیب
ترکیب در فلسفه، چندگونه تقسیم دارد:۱. تقسیم به حقیقی و اعتباری؛ ۲. تقسیم به عقلی و خارجی؛ ۳. تقسیم به انضمامی و اتحادی.
ترکیب از ماده و صورت
در فلسفه اسلامی، بیشترِ فیلسوفان انواعِ جسم را مرکب از دو جزء می دانند: ماده و صورتِ نوعیه. ماده جزءِ قابلی و بالقوه جسم است و صورت نوعی، جزء فاعلی و بالفعل آن محسوب می شود. این دو جزء، وقتی در ذهن به نحوِ لابشرط تصور می شوند همان جنس و فصل ماهیات خواهند بود. در واقع مصداق خارجیِ اجزای عقلی ماهیت، یعنی جنس و فصل به ترتیبْ همان ماده و صورتِ خارجی است و تنها تفاوت آنها این است که ماده لحاظِ بشرط ِلای جنس و جنس، لحاظ لابشرط ماده است و صورت، لحاظ بشرط لای فصل و فصل، لحاظ لابشرط آن است.
نظر فلاسفه
...

پیشنهاد کاربران

بپرس