[ویکی فقه] ترور شخصیت نوح (قرآن). یکی از روش های مبارزاتی زورگویان و دشمنان انبیاء تهمت زدن و افتراء و دروغ بستن به آنان و ترور شخصیت آنان بود.
افترای برتری طلبی به نوح علیه السلام، با هدف لطمه زدن به شخصیت وی بود:ولقد ارسلنا نوحا الی قومه... • فقال الملؤا الذین کفروا من قومه ما هـذا الا بشر مثلکم یرید ان یتفضل علیکم...و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم ... جمعیت اشرافی (و مغرور) از قوم نوح که کافر بودند گفتند: «این مرد جز بشری همچون شما نیست، که می خواهد بر شما برتری جوید! ... .
← دیدگاه علامه طباطبایی
نسبت ناروای جنون به نوح علیه السّلام از سوی اشراف کافر قوم وی، توطئه ای دیگر جهت تخریب شخصیت وی بود:ولقد ارسلنا نوحا الی قومه... • فقال الملؤا الذین کفروا من قومه... • ان هو الا رجل به جنة فتربصوا به حتی حین.و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم... جمعیت اشرافی (و مغرور) از قوم نوح که کافر بودند گفتند... او فقط مردی است که به نوعی جنون مبتلاست! پس مدتی درباره او صبر کنید (تا مرگش فرا رسد، یا از این بیماری رهایی یابد!)» کذبت قبلهم قوم نوح فکذبوا عبدنا وقالوا مجنون وازدجر.پیش از آنها قوم نوح تکذیب کردند، (آری) بنده ما (نوح) را تکذیب کرده و گفتند: «او دیوانه است! » و (با انواع آزارها از ادامه رسالتش) بازداشته شد.
← تفسیر آیات
ترور شخصیت نوح علیه السّلام با نسبت ناروای گمراهی به آن حضرت، از سوی اشراف و سرشناسان قومش نمونه دیگری از بی احترامی به این پیامبر بزرگ خدا یود:لقد ارسلنا نوحا الی قومه... • قال الملا من قومه انا لنرک فی ضلـل مبین.ما نوح را به سوی قومش فرستادیم... . (ولی) اشراف قومش به او گفتند: «ما تو را در گمراهی آشکاری می بینیم!» کلمه ملا به معنای اشراف و بزرگان قوم است، و این طبقه از افراد اجتماع را از این نظر ملا گفته اند که هیبت آنان دل ها، و زینت و جمال شان چشم ها را پر می کند، و اگر با این تاکید شدید نسبت ضلالت به او داده اند، برای این است که این طبقه هرگز توقع نداشتند که یک نفر پیدا شود و بر بت پرستی آنان اعتراض نموده، صریحا پیشنهاد ترک خدایان شان را کند و از این عمل انذارشان نماید، لذا وقتی با چنین کسی مواجه شده اند تعجب نموده، او را با تاکید هر چه تمامتر گمراه خوانده اند، این هم که گفته اند: ما به یقین تو را گمراه می بینیم، مقصود از دیدن، حکم کردن است، یعنی به نظر چنین می رسد که تو سخت گمراهی. قوم نوح به جای اینکه از دعوت اصلاحی این پیامبر بزرگ که توام با نهایت خیرخواهی بود استقبال کنند، به آئین توحید بپیوندند و دست از ستم و فساد بردارند، جمعی از اشراف و ثروتمندانی که منافع خود را با بیداری مردم در خطر می دیدند، و مذهب او را مانعی بر سر راه هوسرانی ها و هوسبازی های خویش مشاهده می کردند صریحا در جواب نوح گفتند: ما ترا در گمراهی آشکار می بینیم (قال الملا من قومه انا لنراک فی ضلال مبین) ملا معمولا به جمعیتی گفته می شوند که عقیده واحدی برای خود انتخاب کرده اند و اجتماع و شکوه ظاهری آنها چشم ها را پر می کند، زیرا ماده اصلی این لغت به معنی پر کردن است، و در قرآن مجید این تعبیر بیشتر در مورد جمعیت های خودخواه و خودکامه ای که ظاهری آراسته، و باطنی آلوده دارند، و صحنه های مختلف اجتماع را با وجود خود پر می کنند، اطلاق شده است.
افترای دروغگو بودن به نوح
...
افترای برتری طلبی به نوح علیه السلام، با هدف لطمه زدن به شخصیت وی بود:ولقد ارسلنا نوحا الی قومه... • فقال الملؤا الذین کفروا من قومه ما هـذا الا بشر مثلکم یرید ان یتفضل علیکم...و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم ... جمعیت اشرافی (و مغرور) از قوم نوح که کافر بودند گفتند: «این مرد جز بشری همچون شما نیست، که می خواهد بر شما برتری جوید! ... .
← دیدگاه علامه طباطبایی
نسبت ناروای جنون به نوح علیه السّلام از سوی اشراف کافر قوم وی، توطئه ای دیگر جهت تخریب شخصیت وی بود:ولقد ارسلنا نوحا الی قومه... • فقال الملؤا الذین کفروا من قومه... • ان هو الا رجل به جنة فتربصوا به حتی حین.و ما نوح را بسوی قومش فرستادیم... جمعیت اشرافی (و مغرور) از قوم نوح که کافر بودند گفتند... او فقط مردی است که به نوعی جنون مبتلاست! پس مدتی درباره او صبر کنید (تا مرگش فرا رسد، یا از این بیماری رهایی یابد!)» کذبت قبلهم قوم نوح فکذبوا عبدنا وقالوا مجنون وازدجر.پیش از آنها قوم نوح تکذیب کردند، (آری) بنده ما (نوح) را تکذیب کرده و گفتند: «او دیوانه است! » و (با انواع آزارها از ادامه رسالتش) بازداشته شد.
← تفسیر آیات
ترور شخصیت نوح علیه السّلام با نسبت ناروای گمراهی به آن حضرت، از سوی اشراف و سرشناسان قومش نمونه دیگری از بی احترامی به این پیامبر بزرگ خدا یود:لقد ارسلنا نوحا الی قومه... • قال الملا من قومه انا لنرک فی ضلـل مبین.ما نوح را به سوی قومش فرستادیم... . (ولی) اشراف قومش به او گفتند: «ما تو را در گمراهی آشکاری می بینیم!» کلمه ملا به معنای اشراف و بزرگان قوم است، و این طبقه از افراد اجتماع را از این نظر ملا گفته اند که هیبت آنان دل ها، و زینت و جمال شان چشم ها را پر می کند، و اگر با این تاکید شدید نسبت ضلالت به او داده اند، برای این است که این طبقه هرگز توقع نداشتند که یک نفر پیدا شود و بر بت پرستی آنان اعتراض نموده، صریحا پیشنهاد ترک خدایان شان را کند و از این عمل انذارشان نماید، لذا وقتی با چنین کسی مواجه شده اند تعجب نموده، او را با تاکید هر چه تمامتر گمراه خوانده اند، این هم که گفته اند: ما به یقین تو را گمراه می بینیم، مقصود از دیدن، حکم کردن است، یعنی به نظر چنین می رسد که تو سخت گمراهی. قوم نوح به جای اینکه از دعوت اصلاحی این پیامبر بزرگ که توام با نهایت خیرخواهی بود استقبال کنند، به آئین توحید بپیوندند و دست از ستم و فساد بردارند، جمعی از اشراف و ثروتمندانی که منافع خود را با بیداری مردم در خطر می دیدند، و مذهب او را مانعی بر سر راه هوسرانی ها و هوسبازی های خویش مشاهده می کردند صریحا در جواب نوح گفتند: ما ترا در گمراهی آشکار می بینیم (قال الملا من قومه انا لنراک فی ضلال مبین) ملا معمولا به جمعیتی گفته می شوند که عقیده واحدی برای خود انتخاب کرده اند و اجتماع و شکوه ظاهری آنها چشم ها را پر می کند، زیرا ماده اصلی این لغت به معنی پر کردن است، و در قرآن مجید این تعبیر بیشتر در مورد جمعیت های خودخواه و خودکامه ای که ظاهری آراسته، و باطنی آلوده دارند، و صحنه های مختلف اجتماع را با وجود خود پر می کنند، اطلاق شده است.
افترای دروغگو بودن به نوح
...
wikifeqh: ترور_شخصیت_نوح_(قرآن)