[ویکی فقه] ترور شخصیت موسی (قرآن). ترور شخصیت حضرت موسی علیه السلام از برنامه های مبارزاتی فرعون در مقابل او بود، گاهی با نسبت دادن انواع بدی به او گاهی با دروغگو خواندنش و افتراهای مختلف حضرت موسی علیه السلام را مورد ترور شخصیت قرار می دادند.
شخصیت موسی علیه السّلام از سوی فرعونیان، با نسبت دادن بدی ها به وی مورد ترور قرار می گرفت:ولقد اخذنآءال فرعون بالسنین ونقص من الثمرت لعلهم یذکرون• فاذا جآءتهم الحسنة قالوا لنا هـذه وان تصبهم سیئة یطیروا بموسی ومن معه الآ انما طـئرهم عند الله ولـکن اکثرهم لایعلمون.و ما نزدیکان فرعون (و قوم او) را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم، شاید متذکر گردند! (اما آنها نه تنها پند نگرفتند، بلکه) هنگامی که نیکی (و نعمت) به آنها می رسید، می گفتند: «بخاطر خود ماست.» ولی موقعی که بدی (و بلا) به آنها می رسید، می گفتند: «از شومی موسی و کسان اوست»! آگاه باشید سرچشمه همه اینها، نزد خداست ولی بیشتر آنها نمی دانند! از ظواهر امر بر می آید که قوم فرعون وقتی پس از قحط سالی به سال خوشی می رسیده و نعمت و روزی شان فراوان می شده می گفته اند: این از خود ما است، و مقصودشان این بوده که، ما تا آنجا که به یاد داریم هرگز به قحط سالی دچار نشده ایم، و اگر در گذشته مبتلا به آن خشکسالی شدیم از نحوست موسی بوده است، و اگر این حرف را پس از نجات از قحط سالی زده اند برای این بوده که تا آن روز دچار چنین بلائی نشده بودند، و معلوم است که انسان معمولا وقتی متوجه ارزش و اهمیت نعمتی می شود که به ضد آن مبتلا بشود. قوم فرعون هم اگر به قحط سالی دچار نشده بودند پس از نجات و رسیدن به فراوانی نعمت نمی گفتند: این از ما است، گو اینکه طبعا و عادتا بایستی قضیه برعکس اینکه واقع شده بود واقع می شد، به این معنا که بایستی قبل از تفأل بد به موسی زدن می گفتند: این از ما است، چون وقتی مردمی قحط سالی و بلا را از نحوست شخص معینی می دانند که بر حسب ارتکاز و عادت دیرینه، نعمت و فراخی روزی و رفاه عیش را از خود بدانند، زیرا تا به رفاه و راحت خو نکرده باشند از گرفتاری و بلا آن طور که باید وحشت نمی کنند، ولیکن همانطور که گفتیم از ظواهر قضیه بر می آید که تفال بد به موسی زدن قبل از گفتن این از ما است بوده.
اتهام دروغگویی به موسی
متهم شدن موسی علیه السّلام به دروغگویی از سوی مخالفان، به انگیزه ترور شخصیت وی بود:وقال فرعون یـایها الملا ما علمت لکم من الـه غیری... انی لاظنه من الکـذبین.فرعون گفت: «ای جمعیت اشراف! من خدایی جز خودم برای شما سراغ ندارم. (امّا برای تحقیق بیشتر،) ... من گمان می کنم او از دروغگویان است!» ولقد ارسلنا موسی بـایـتنا وسلطـن مبین• الی فرعون وهـمـن وقـرون فقالوا سـحر کذاب.ما موسی را با آیات خود و دلیل روشن فرستادیم ... بسوی فرعون و هامان و قارون ولی آنها گفتند: «او ساحری بسیار دروغگو است!»
← تفسیر آیات
نسبت ناروای جادوگری به موسی علیه السّلام یکی دیگر از برنامه های مبارزاتی از سوی فرعونیان برای ترور شخصیت او بود:ثم بعثنا من بعدهم موسی بـایـتنآ الی فرعون وملایه... • قال الملا من قوم فرعون ان هـذا لسـحر علیم.سپس بدنبال آنها (پیامبران پیشین ) موسی را با آیات خویش به سوی فرعون و اطرافیان او فرستادیم... . اطرافیان فرعون گفتند: «بی شک، این ساحری ماهر و دانا است! ولقد اخذنآ أل فرعون بالسنین ونقص من الثمرت لعلهم یذکرون• وقالوا مهما تاتنا به من ءایة لتسحرنا بها فما نحن لک بمؤمنین.و ما نزدیکان فرعون (و قوم او) را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم، شاید متذکر گردند! و گفتند: «هر زمان نشانه و معجزه ای برای ما بیاوری که سحرمان کنی، ما به تو ایمان نمی آوریم!» ثم بعثنا من بعدهم موسی وهـرون الی فرعون وملایه بـایـتنا فاستکبروا وکانوا قوما مجرمین• فلما جآءهم الحق من عندنا قالوا ان هـذا لسحر مبین. قال اجئتنا لتخرجنا من ارضنا بسحرک یـموسی. قال لهم موسی ویلکم لاتفتروا علی الله کذبا فیسحتکم بعذاب وقد خاب من افتری• قالوا ان هـذن لسـحرن یریدان ان یخرجاکم من ارضکم بسحرهما ویذهبا بطریقتکم المثلی. قال ءامنتم له قبل ان ءاذن لکم انه لکبیرکم الذی علمکم السحر فلاقطعن ایدیکم وارجلکم من خلـف ولاصلبنکم فی جذوع النخل ولتعلمن اینآ اشد عذابا وابقی. قال للملا حوله ان هـذا لسـحر علیم• یرید ان یخرجکم من ارضکم بسحره فماذا تامرون. قال ءامنتم له قبل ان ءاذن لکم انه لکبیرکم الذی علمکم السحر... والق عصاک فلما رءاها تهتز کانها جان ولی مدبرا... • فلما جاءتهم ءایـتنا مبصرة قالوا هـذا سحر مبین. فلما جاءهم موسی بـایـتنا بینـت قالوا ما هـذا الا سحر مفتری وما سمعنا بهـذا فی ءابائنا الاولین• فلما جاءهم الحق من عندنا قالوا لولا اوتی مثل ما اوتی موسی اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا سحران تظـهرا وقالوا انا بکل کـفرون. ولقد ارسلنا موسی بـایـتنا وسلطـن مبین• الی فرعون وهـمـن وقـرون فقالوا سـحر کذاب. ولقد ارسلنا موسی بـایـتنا الی فرعون وملایه فقال انی رسول رب العــلمین• وقالوا یـایه الساحر ادع لنا ربک بما عهد عندک اننا لمهتدون. وفی موسی اذ ارسلنـه الی فرعون بسلطـن مبین• فتولی برکنه وقال سـحر او مجنون.
← دیدگاه آیت الله مکارم
...
شخصیت موسی علیه السّلام از سوی فرعونیان، با نسبت دادن بدی ها به وی مورد ترور قرار می گرفت:ولقد اخذنآءال فرعون بالسنین ونقص من الثمرت لعلهم یذکرون• فاذا جآءتهم الحسنة قالوا لنا هـذه وان تصبهم سیئة یطیروا بموسی ومن معه الآ انما طـئرهم عند الله ولـکن اکثرهم لایعلمون.و ما نزدیکان فرعون (و قوم او) را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم، شاید متذکر گردند! (اما آنها نه تنها پند نگرفتند، بلکه) هنگامی که نیکی (و نعمت) به آنها می رسید، می گفتند: «بخاطر خود ماست.» ولی موقعی که بدی (و بلا) به آنها می رسید، می گفتند: «از شومی موسی و کسان اوست»! آگاه باشید سرچشمه همه اینها، نزد خداست ولی بیشتر آنها نمی دانند! از ظواهر امر بر می آید که قوم فرعون وقتی پس از قحط سالی به سال خوشی می رسیده و نعمت و روزی شان فراوان می شده می گفته اند: این از خود ما است، و مقصودشان این بوده که، ما تا آنجا که به یاد داریم هرگز به قحط سالی دچار نشده ایم، و اگر در گذشته مبتلا به آن خشکسالی شدیم از نحوست موسی بوده است، و اگر این حرف را پس از نجات از قحط سالی زده اند برای این بوده که تا آن روز دچار چنین بلائی نشده بودند، و معلوم است که انسان معمولا وقتی متوجه ارزش و اهمیت نعمتی می شود که به ضد آن مبتلا بشود. قوم فرعون هم اگر به قحط سالی دچار نشده بودند پس از نجات و رسیدن به فراوانی نعمت نمی گفتند: این از ما است، گو اینکه طبعا و عادتا بایستی قضیه برعکس اینکه واقع شده بود واقع می شد، به این معنا که بایستی قبل از تفأل بد به موسی زدن می گفتند: این از ما است، چون وقتی مردمی قحط سالی و بلا را از نحوست شخص معینی می دانند که بر حسب ارتکاز و عادت دیرینه، نعمت و فراخی روزی و رفاه عیش را از خود بدانند، زیرا تا به رفاه و راحت خو نکرده باشند از گرفتاری و بلا آن طور که باید وحشت نمی کنند، ولیکن همانطور که گفتیم از ظواهر قضیه بر می آید که تفال بد به موسی زدن قبل از گفتن این از ما است بوده.
اتهام دروغگویی به موسی
متهم شدن موسی علیه السّلام به دروغگویی از سوی مخالفان، به انگیزه ترور شخصیت وی بود:وقال فرعون یـایها الملا ما علمت لکم من الـه غیری... انی لاظنه من الکـذبین.فرعون گفت: «ای جمعیت اشراف! من خدایی جز خودم برای شما سراغ ندارم. (امّا برای تحقیق بیشتر،) ... من گمان می کنم او از دروغگویان است!» ولقد ارسلنا موسی بـایـتنا وسلطـن مبین• الی فرعون وهـمـن وقـرون فقالوا سـحر کذاب.ما موسی را با آیات خود و دلیل روشن فرستادیم ... بسوی فرعون و هامان و قارون ولی آنها گفتند: «او ساحری بسیار دروغگو است!»
← تفسیر آیات
نسبت ناروای جادوگری به موسی علیه السّلام یکی دیگر از برنامه های مبارزاتی از سوی فرعونیان برای ترور شخصیت او بود:ثم بعثنا من بعدهم موسی بـایـتنآ الی فرعون وملایه... • قال الملا من قوم فرعون ان هـذا لسـحر علیم.سپس بدنبال آنها (پیامبران پیشین ) موسی را با آیات خویش به سوی فرعون و اطرافیان او فرستادیم... . اطرافیان فرعون گفتند: «بی شک، این ساحری ماهر و دانا است! ولقد اخذنآ أل فرعون بالسنین ونقص من الثمرت لعلهم یذکرون• وقالوا مهما تاتنا به من ءایة لتسحرنا بها فما نحن لک بمؤمنین.و ما نزدیکان فرعون (و قوم او) را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم، شاید متذکر گردند! و گفتند: «هر زمان نشانه و معجزه ای برای ما بیاوری که سحرمان کنی، ما به تو ایمان نمی آوریم!» ثم بعثنا من بعدهم موسی وهـرون الی فرعون وملایه بـایـتنا فاستکبروا وکانوا قوما مجرمین• فلما جآءهم الحق من عندنا قالوا ان هـذا لسحر مبین. قال اجئتنا لتخرجنا من ارضنا بسحرک یـموسی. قال لهم موسی ویلکم لاتفتروا علی الله کذبا فیسحتکم بعذاب وقد خاب من افتری• قالوا ان هـذن لسـحرن یریدان ان یخرجاکم من ارضکم بسحرهما ویذهبا بطریقتکم المثلی. قال ءامنتم له قبل ان ءاذن لکم انه لکبیرکم الذی علمکم السحر فلاقطعن ایدیکم وارجلکم من خلـف ولاصلبنکم فی جذوع النخل ولتعلمن اینآ اشد عذابا وابقی. قال للملا حوله ان هـذا لسـحر علیم• یرید ان یخرجکم من ارضکم بسحره فماذا تامرون. قال ءامنتم له قبل ان ءاذن لکم انه لکبیرکم الذی علمکم السحر... والق عصاک فلما رءاها تهتز کانها جان ولی مدبرا... • فلما جاءتهم ءایـتنا مبصرة قالوا هـذا سحر مبین. فلما جاءهم موسی بـایـتنا بینـت قالوا ما هـذا الا سحر مفتری وما سمعنا بهـذا فی ءابائنا الاولین• فلما جاءهم الحق من عندنا قالوا لولا اوتی مثل ما اوتی موسی اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا سحران تظـهرا وقالوا انا بکل کـفرون. ولقد ارسلنا موسی بـایـتنا وسلطـن مبین• الی فرعون وهـمـن وقـرون فقالوا سـحر کذاب. ولقد ارسلنا موسی بـایـتنا الی فرعون وملایه فقال انی رسول رب العــلمین• وقالوا یـایه الساحر ادع لنا ربک بما عهد عندک اننا لمهتدون. وفی موسی اذ ارسلنـه الی فرعون بسلطـن مبین• فتولی برکنه وقال سـحر او مجنون.
← دیدگاه آیت الله مکارم
...
wikifeqh: ترور_شخصیت_موسی_(قرآن)