[ویکی فقه] ترور شخصیت شعیب (قرآن). ترور شخصیت یکی از روش های مبارزات دشمنان انبیاء بود.
قوم شعیب علیه السّلام، با نسبت دادن جادوشدگی وی را مورد ترور شخصیت قرار دادند:کذب اصحـب لـیکة المرسلین• قالوا انما انت من المسحرین.اصحاب ایکه (شهری نزدیک مدین) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، آنها گفتند: «تو فقط از افسون شدگانی! جمعیت ظالم و ستمگر که خود را در برابر حرف های منطقی شعیب بی دلیل دیدند برای اینکه به خودکامگی خود ادامه دهند، سیل تهمت و دروغ را متوجه او ساختند. نخست همان برچسب همیشگی را که مجرمان و جباران به پیامبران می زدند به او زدند و گفتند: تو فقط دیوانه ای! (قالوا انما انت من المسحرین). (مسحر، به معنی کسی است که مکرر مورد سحر واقع شده و ساحران در عقل او نفوذ کرده و آن را از کار انداخته اند.) تو اصلا یک حرف منطقی در سخنانت دیده نمی شود، و گمان می کنی با این سخنان می توانی ما را از آزادی عمل در اموالمان بازداری؟!. بعلاوه تو فقط بشری هستی همچون ما، چه انتظاری داری که ما پیرو تو شویم، اصلا چه فضیلت و برتری بر ما داری؟ (و ما انت الا بشر مثلنا). ما تنها گمانی که درباره تو داریم این است که فرد دروغگویی هستی! (و ان نظنک لمن الکاذبین). بعد از گفتن این سخنان ضد و نقیض که گاهی او را دروغگو و انسانی فرصت طلب که می خواهد با این وسیله بر آنها برتری جوید، و گاه او را مجنون خواندند، آخرین سخنشان این بود که بسیار خوب اگر راست می گویی سنگ های آسمانی را بر سر ما فرو ریز و ما را به همان بلائی که به آن تهدیدمان می کنی مبتلا ساز تا بدانی ما از این تهدیدها نمی ترسیم.
قوم شعیب علیه السّلام، با نسبت دادن جادوشدگی وی را مورد ترور شخصیت قرار دادند:کذب اصحـب لـیکة المرسلین• قالوا انما انت من المسحرین.اصحاب ایکه (شهری نزدیک مدین) رسولان (خدا) را تکذیب کردند، آنها گفتند: «تو فقط از افسون شدگانی! جمعیت ظالم و ستمگر که خود را در برابر حرف های منطقی شعیب بی دلیل دیدند برای اینکه به خودکامگی خود ادامه دهند، سیل تهمت و دروغ را متوجه او ساختند. نخست همان برچسب همیشگی را که مجرمان و جباران به پیامبران می زدند به او زدند و گفتند: تو فقط دیوانه ای! (قالوا انما انت من المسحرین). (مسحر، به معنی کسی است که مکرر مورد سحر واقع شده و ساحران در عقل او نفوذ کرده و آن را از کار انداخته اند.) تو اصلا یک حرف منطقی در سخنانت دیده نمی شود، و گمان می کنی با این سخنان می توانی ما را از آزادی عمل در اموالمان بازداری؟!. بعلاوه تو فقط بشری هستی همچون ما، چه انتظاری داری که ما پیرو تو شویم، اصلا چه فضیلت و برتری بر ما داری؟ (و ما انت الا بشر مثلنا). ما تنها گمانی که درباره تو داریم این است که فرد دروغگویی هستی! (و ان نظنک لمن الکاذبین). بعد از گفتن این سخنان ضد و نقیض که گاهی او را دروغگو و انسانی فرصت طلب که می خواهد با این وسیله بر آنها برتری جوید، و گاه او را مجنون خواندند، آخرین سخنشان این بود که بسیار خوب اگر راست می گویی سنگ های آسمانی را بر سر ما فرو ریز و ما را به همان بلائی که به آن تهدیدمان می کنی مبتلا ساز تا بدانی ما از این تهدیدها نمی ترسیم.
wikifeqh: ترور_شخصیت_شعیب_(قرآن)