ترمیم کامپوزیت

دانشنامه عمومی

مواد کامپوزیت با طیف گسترده ای از کاربردها در بازارهایی از جمله ( هوا فضا، دریایی، خودرو، حمل و نقل سطحی و تجهیزات ورزشی ) استفاده می شوند. آسیب به اجزای کامپوزیت همیشه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و میزان آسیب دیدگی برای اجزای سازه ای با روشهای مناسب آزمون غیرمخرب ( NDT ) بهتر تعیین می شود. مفهوم ترمیم کامپوزیت سازه های کامپوزیتی یا فلزی ساده است. به صورتی که ترمیم پیوندی باعث کاهش تنش ها در ناحیه آسیب دیده می شود. و همچنین باعث می شود ترک ها باز نشوند و بنابراین رشد نکنند.
ساختارهای ترکیبی مورد علاقه عمدتاً دارای اجزای تشکیل شده از لایه های لمینیتی یا سازه های ساندویچی می باشند. که در ( شکل ۱ ) نشان داده شده است. ساختارهای لمینیتی ( ورقه ای ) به گونه ای مونتاژ می شوند که جهت الیاف، بیشتر خصوصیات مکانیکی مورد نظر را فراهم می کند. هسته ضخیم تر است و همچنین پانل با حداقل افزایش وزن سخت تر می شود. و ماتریس تا حد زیادی عملکرد محیطی را تعیین می کند. در ساختارهای ساندویچی، پوسته های نازک و با مقاومت بالا توسط هسته های لانه زنبوری سبک از هم جدا شده و به آن متصل می شوند.
مهم ترین آسیب به کامپوزیت های تقویت شده با الیاف در نتیجه حوادث ضربه است. سرعت کم و سرعت زیاد ضربه در آسیب قابل توجهی که به یک پیکربندی ترکیبی معین وارد می کند. می تواند باعث ایجاد الگوهای متفاوتی شود. در فلزات، انرژی برخورد از طریق تغییر شکل های الاستیک و پلاستیک پراکنده می شود و هنوز هم ساختار حاشیه خوبی از یکپارچگی سازه را حفظ می کند. اما در مواد کامپوزیتی تقویت شده با الیاف، آسیب معمولاً بیشتر از آن است که در سطح مشاهده می شود. برخی از موارد آسیب معمول برای سازه های مرکب در ( شکل ۲ ) نشان داده شده است.
در لمینت یکپارچه آسیب زمینه ای می تواند به میزان بیشتری نسبت به چیزی که مشاهده می شود. سختی قابل رویت بر روی سطح آن را گسترش دهد. نوع دیگر آسیب، شکاف ورقه ورقه است. در اینجا آسیب از طول کامل قطعه گسترش نمی یابد. و اثرات آن بر عملکرد مکانیکی به طول نسبت به ضخامت جزء بستگی دارد.
در سازه های ساندویچی، ضربه منجر به فرورفتگی در اندازه های مختلف می شود و بسته به سطح انرژی، آسیب سوراخ غیر معمول نیست. در این حالت ممکن است هر دو رویه آسیب ببینند. از دیگر انواع آسیب های متداول می توان به آسیب ناشی از گرما و آسیب سوراخ پیچ و مهره اشاره کرد. آسیب گرما ناشی از قرار گرفتن در دمای بالا است که باعث شکستگی موضعی با جداسازی لایه های سطحی می شود. آسیب سوراخ پیچ و مهره در اثر تنش های به وجود آمده در سطوح تماس سازه کامپوزیت با یک پیچ یا میخ که برای اهداف اتصال استفاده می شود، ایجاد می شود. که می تواند منجر به از بین رفتن سوراخ و منجر به شکاف ورقه ورقه، یا آسیب به لایه های بالایی شود. در هر صورت، تأثیر بر عملکرد مکانیکی به ضخامت قسمت آسیب دیده بستگی دارد.
عکس ترمیم کامپوزیتعکس ترمیم کامپوزیتعکس ترمیم کامپوزیتعکس ترمیم کامپوزیتعکس ترمیم کامپوزیتعکس ترمیم کامپوزیت
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس