فرهنگ معین
فرهنگ عمید
دانشنامه عمومی
ترموستات یا دماپای ( دماپا ) دستگاهی است برای نگه داشتن دمای یک سامانه در یک محدوده مشخص به کار می رود. این کار به وسیله کنترل شارش انرژی گرمایی به درون یا به بیرون از سامانه صورت می گیرد. ترموستات به دو نوع دیجیتال و آنالوگ تقسیم می شود.
ترموستات خودرو بین موتور و رادیاتور قرار دارد. هنگامی که دمای آب پایین است، آب را مسدود کرده و از گردش آن جلوگیری می کند؛ بنابراین، هنگامی که خودرو را برای اولین بار در صبح روشن می کنید، موتور در اسرع وقت به دمای کار می رسد. هنگامی که دمای موتور به حد لازم می رسد، ترموستات باز می شود تا بیش از حد گرم نشود.
ترموستات خودرو در واقع یک سوئیچ است که می تواند دمای آب موتور را در سطح مطلوبی ثابت نگه دارد و از متعادل بودن دمای حرارت موتور اطمینان حاصل می کند. تا زمانی که موتور کار می کند، پمپ گردش موتور دائماً در داخل موتور و سیستم خنک کننده می چرخد و از گرم شدن بیش از حد دما جلوگیری می کند. با این حال، هنگامی که خودرو را برای اولین بار روشن می کنید، این روند حتی با وجود سرد بودن آب ادامه می یابد. برای اینکه موتور به دمای کارکرد استاندارد برسد.
ترموستات همیشه باز: زمانی که موتور را برای اولین بار روشن می کنید، موتور باید در اسرع وقت به دمای نرمال عملکرد ( ۸۹ درجه ) برسد. وقتی ترموستات بازمی ماند، نمی توان به دمای نرمال رسید، زیرا آب موتور به طور مداوم در بین موتور و رادیاتور در حال گردش است. در این حالت، خودرو عملکرد پایینی خواهد داشت و سوخت بیشتری مصرف می کند. علاوه بر این، اگر زمستان باشد، بخاری به طور کامل گرم نمی شود.
در گذشته، ترموستات ها در تابستان از اتومبیل برداشته می شدند تا بیش از حد گرم نشود. شاید حتی شنیده باشید که ترموستات تابستانی و زمستانی وجود داشته است! در تابستان برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، ترموستاتی کم باز شونده، و در زمستان ترموستاتی با دهانه بالا نصب می شد تا ماشین به راحتی گرم شود. در خودروهای امروزی نیازی به چنین چیزی نیست و کارخانه ها تنها یک نوع ترموستات با درجه استاندارد تولید می کنند ترموستات الکتریکی هر دستوری که از سمت سنسور دمایی دریافت می کند را با استفاده از جریان الکتریکی به رله مینیاتوری انتقال می دهد. با این کار سبب قطع و وصل شدن جریان الکتریکی می گردد.
• طول عمر مفید ترموستات
ترموستات قطعه ای نیست که با مقدار مسافت طی شده یا از قبل تعیین شده بتوان تعویض کرد اما زمانی که علائم های هشدار دهنده نمایان شد یا زمانی که پمپ آب را تعویض می کنیم می توان ترموستات را هم تعویض کرد که با توجه به ارزان بودن آن، سرمایه گذاری هوشمندانه ای از نظر زمان و هزینه می باشد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفترموستات خودرو بین موتور و رادیاتور قرار دارد. هنگامی که دمای آب پایین است، آب را مسدود کرده و از گردش آن جلوگیری می کند؛ بنابراین، هنگامی که خودرو را برای اولین بار در صبح روشن می کنید، موتور در اسرع وقت به دمای کار می رسد. هنگامی که دمای موتور به حد لازم می رسد، ترموستات باز می شود تا بیش از حد گرم نشود.
ترموستات خودرو در واقع یک سوئیچ است که می تواند دمای آب موتور را در سطح مطلوبی ثابت نگه دارد و از متعادل بودن دمای حرارت موتور اطمینان حاصل می کند. تا زمانی که موتور کار می کند، پمپ گردش موتور دائماً در داخل موتور و سیستم خنک کننده می چرخد و از گرم شدن بیش از حد دما جلوگیری می کند. با این حال، هنگامی که خودرو را برای اولین بار روشن می کنید، این روند حتی با وجود سرد بودن آب ادامه می یابد. برای اینکه موتور به دمای کارکرد استاندارد برسد.
ترموستات همیشه باز: زمانی که موتور را برای اولین بار روشن می کنید، موتور باید در اسرع وقت به دمای نرمال عملکرد ( ۸۹ درجه ) برسد. وقتی ترموستات بازمی ماند، نمی توان به دمای نرمال رسید، زیرا آب موتور به طور مداوم در بین موتور و رادیاتور در حال گردش است. در این حالت، خودرو عملکرد پایینی خواهد داشت و سوخت بیشتری مصرف می کند. علاوه بر این، اگر زمستان باشد، بخاری به طور کامل گرم نمی شود.
در گذشته، ترموستات ها در تابستان از اتومبیل برداشته می شدند تا بیش از حد گرم نشود. شاید حتی شنیده باشید که ترموستات تابستانی و زمستانی وجود داشته است! در تابستان برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، ترموستاتی کم باز شونده، و در زمستان ترموستاتی با دهانه بالا نصب می شد تا ماشین به راحتی گرم شود. در خودروهای امروزی نیازی به چنین چیزی نیست و کارخانه ها تنها یک نوع ترموستات با درجه استاندارد تولید می کنند ترموستات الکتریکی هر دستوری که از سمت سنسور دمایی دریافت می کند را با استفاده از جریان الکتریکی به رله مینیاتوری انتقال می دهد. با این کار سبب قطع و وصل شدن جریان الکتریکی می گردد.
• طول عمر مفید ترموستات
ترموستات قطعه ای نیست که با مقدار مسافت طی شده یا از قبل تعیین شده بتوان تعویض کرد اما زمانی که علائم های هشدار دهنده نمایان شد یا زمانی که پمپ آب را تعویض می کنیم می توان ترموستات را هم تعویض کرد که با توجه به ارزان بودن آن، سرمایه گذاری هوشمندانه ای از نظر زمان و هزینه می باشد.
wiki: ترموستات
دانشنامه آزاد فارسی
تِرموسْتات (thermostat)
تِرموسْتات
وسیلۀ تنظیم دما برمبنای پس خورد. ترموستات مجهز به حس گری دمایی، غالباً تسمۀ دوفلزی، است که کلید یا دریچه ای را به کار می اندازد و جریان برق یا سوخت را کنترل می کند. از ترموستات در گرمایش مرکزی، اجاق گاز، و موتور اتومبیل استفاده می کنند. وقتی دما به میزان از پیش تعیین شده برسد، مثلاً در اتاق یا فِر اجاق گاز، حسگر دما جریان برق گرمکن اتاق یا جریان گاز اجاق را قطع می کند. وقتی اتاق یا فر اجاق گاز سرد شود، حسگر دوباره جریان برق یا گاز را برقرار می کند.
تِرموسْتات
وسیلۀ تنظیم دما برمبنای پس خورد. ترموستات مجهز به حس گری دمایی، غالباً تسمۀ دوفلزی، است که کلید یا دریچه ای را به کار می اندازد و جریان برق یا سوخت را کنترل می کند. از ترموستات در گرمایش مرکزی، اجاق گاز، و موتور اتومبیل استفاده می کنند. وقتی دما به میزان از پیش تعیین شده برسد، مثلاً در اتاق یا فِر اجاق گاز، حسگر دما جریان برق گرمکن اتاق یا جریان گاز اجاق را قطع می کند. وقتی اتاق یا فر اجاق گاز سرد شود، حسگر دوباره جریان برق یا گاز را برقرار می کند.
wikijoo: ترموستات
جدول کلمات
مترادف ها
ترموستات، دستگاه تنظیم حرارت
پیشنهاد کاربران
دمابند
دمابان به معنی نگهبان دما
برابر پارسی = دماپا
دماپا