ترمز پرونی ( به فرانسوی: Frein de Prony ) ، عنوان نوعی دینام سنج است، که برای اندازه گیری توان یا گشتاور مکانیکی تحویلی موتورها مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله از یک چرخ لنگر که به نوعی ترمز اصطکاکی مجهز است تشکیل می شود. موتور به چرخ لنگر متصل می گردد. به ابزار ترمزگیری یک بازو متصل است، که نیروی وارد شده را به یک ابزار اندازه گیری نیرو ( مانند ترازوی فنری ) منتقل می کند. [ ۱] پس از راه اندازی موتور، ترمز فعال می شود تا اینکه سرعت به حد معینی کاهش یابد و در این حین میزان نیروی وارد شده به نیروسنج اندازه گیری می گردد. توان موتور با طول بازو، سرعت موتور و نیروی اندازه گیری شده متناسب است و می توان آن را محاسبه کرد. [ ۲]
با وجود اصول عملکرد ساده، به علت دقت پایین و دشواری های استفاده از این روش، با معرفی روش های جایگزین امروزه به ندرت از ترمز پرونی استفاده می شود. [ ۳] [ ۴]
ترمز پرونی توسط گاسپارد د پرونی در سال ۱۸۲۱ میلادی و به عنوان اولین نمونهٔ یک دینام سنج معرفی شد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبا وجود اصول عملکرد ساده، به علت دقت پایین و دشواری های استفاده از این روش، با معرفی روش های جایگزین امروزه به ندرت از ترمز پرونی استفاده می شود. [ ۳] [ ۴]
ترمز پرونی توسط گاسپارد د پرونی در سال ۱۸۲۱ میلادی و به عنوان اولین نمونهٔ یک دینام سنج معرفی شد. [ ۵]
wiki: ترمز پرونی