تدثر

لغت نامه دهخدا

تدثر.[ ت َ دَث ْ ث ُ ] ( ع مص ) جامه بخویشتن درگرفتن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). جامه بخویشتن فاگرفتن. ( زوزنی ). پوشیدن جامه. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || پوشیدن دثار. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). پوشیدن دثار یعنی جامه بالا. ( آنندراج ). || بر ستور نشستن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( زوزنی ). برجستن مرد بر پشت اسب و برنشستن. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( المنجد ). برجستن مرد بر پشت اسب.( آنندراج ). برجستن مرد بر پشت اسب و سوار شدن بر آن. ( ناظم الاطباء ). || برشدن ستور بر ستور. ( تاج المصادر بیهقی ). برآمدن گشن بر ماده. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). برآمدن نر بر ماده. ( آنندراج ).

فرهنگ معین

(تَ دَ ثُّ ) [ ع . ] (مص م . ) خود را در جامه پیچیدن .

فرهنگ عمید

۱. خود را با لباس پوشاندن.
۲. لباس را به خود پیچیدن.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تدثّربه معنی پوشیدن دثار-جامه رویین- و پیچیدن خود به پوششی یا انداختن آن بر روی خویش همچون لحاف آمده است.
در مفهوم و معنای تدثّر در لغت و عرف اختلاف شده است. این اختلاف به فقه نیز سرایت کرده است. از آن به مناسبت در بابهایی نظیر صلات، حج و نکاح سخن رفته است.
حکم تدثر
پوشیدن حریر خالص و نیز لباس زرباف، همچنین تدثّر به آن به معنای پوشیدن جامه رویین بر مرد حرام است؛ لیکن در حرمت تدثّر به معنای پیچیدن خود به آنیا انداختن آن بر روی خود، اختلاف است. برخی گفته اند: اگر پوشیدن بر آن صادق باشد حرام وگرنه جایز است.در فرض شک در صدق پوشش نیز تدثّر جایز می باشد. در صحت نماز با تدثّر به حریر و لباس زربافت- به معنای دوم- برای مرد اختلاف است پوشیدن لباس دوخته بر مرد محرم حرام است؛ لیکن تدثّر به آن در فرض عدم صدق پوشش بر آن، جایز و در فرض صدق، حرام است. تهیه پوشاک زمستانی جهت تدثّر به آن -پوشیدن لباس گرم بر روی لباسها هنگام بیداری و روانداز هنگام خواب- از مصادیق نفقه واجب زوجه بر زوج است .

پیشنهاد کاربران

بپرس