[ویکی فقه] تخصیص کتاب به عقل به خارج کردن برخی مصادیق از حکم عام قرآنی به دلیل عقلی اطلاق می شود.
هر گاه دلیل عقلی موجب تخصیص عام کتاب ( قرآن ) گردد، تخصیص کتاب به عقل نامیده می شود؛ برای مثال، در آیه : ﴿اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء﴾، عقل حکم می کند که ذات و صفات الهی مخلوق نمی باشد؛ بنابراین، عام قرآنی به خاص عقلی تخصیص خورده است.
جواز تخصیص
از نظر اصولی ها تخصیص کتاب به دلیل خاص عقلی قطعی، جایز است.
هر گاه دلیل عقلی موجب تخصیص عام کتاب ( قرآن ) گردد، تخصیص کتاب به عقل نامیده می شود؛ برای مثال، در آیه : ﴿اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیْء﴾، عقل حکم می کند که ذات و صفات الهی مخلوق نمی باشد؛ بنابراین، عام قرآنی به خاص عقلی تخصیص خورده است.
جواز تخصیص
از نظر اصولی ها تخصیص کتاب به دلیل خاص عقلی قطعی، جایز است.
wikifeqh: تخصیص_کتاب_به_عقل