تحلیل قیاس
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] تحلیل قیاس یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای تجزیه اجزای نتیجه قیاس برای تعیین صورت واقعی آن است.
تحلیل قیاس، روشی برای تحصیل صورت حقیقی یک قیاس است، زیرا گاهی ظاهر یک استدلال قیاسی بر اثر انحراف از تالیف طبیعی یا اضمار بعضی از مقدمات یا الحاق مقدمه ای زاید، موافق یکی از اقسام قیاس نیست. برای اینکه دانسته شود صورت حقیقی این قیاس، موافق کدام یک از اقسام قیاس است به قانون تحلیل توسل می جویند. تحلیل عبارت است از اینکه مطلوب و نتیجه با مقدمات قیاس مقابله شود. اگر تمام نتیجه با انحفاظ هیئت و ماده در قیاس مزبور موجود بود قیاسی که این مطلوب از آن استنتاج شده است قیاس استثنائی و در غیر این صورت، اقترانی است، آن گاه برای دانستن این که اقترانی، بسیط است یا مرکب، دوباره عمل «تحلیل» تکرار می شود، به این گونه که دو طرف نتیجه را از هم تفکیک می کنیم؛ پس از آن برای تمایز صغرا از کبرا، اجزای هر یک از مقدمات را بررسی می کنیم. هر مقدمه ای که شامل موضوع نتیجه باشد، صغراست (زیرا صغرای هر قیاسی، مرکب از موضوع نتیجه و جزئی دیگر است) و چون صغرا به این طریق شناخته شد محمول نتیجه را با جزئی دیگر از صغرا مقابله می کنیم، اگر به یکی از اقسام ازدواجات با هم مقترن باشد، آن جزء، حداوسط و این قضیه، کبرا و این قیاس، اقترانی بسیط و هیئت آن هم موافق یکی از اشکال و قرینه هم موافق یکی از قراین آن شکل خواهد بود و اگر محمول نتیجه با آن جزء دیگر از صغرا مقترن نباشد دانسته می شود که قیاس، مرکب است؛ پس عمل «تحلیل» تکرار می شود تا اینکه مقدمات اصلی و هیئت تالیفی شناخته شود.
فایده تحلیل قیاس
فایده تحلیل قیاس، هنگامی است که در برخی قیاس ها در تالیف مقدمات انحرافی از تالیف طبیعی رخ داده باشد یا برخی مقدمات حذف شده و یا برخی مقدمات اضافی آورده شده باشد. در این گونه موارد از راه تحلیل به تلخیص مقدمات (صغرا و کبرا) و حدود قیاس (اکبر، اصغر و حدوسط) از زواید پرداخته می شود و به شکل واقعی قیاس دسترسی پیدا می شود و به منتج بودن یا نبودن آن علم پیدا می شود.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق).• ابوالبرکات ابن ملکا، هبه الله بن علی، الکتاب المعتبر فی الحکمة.• خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس.
...
تحلیل قیاس، روشی برای تحصیل صورت حقیقی یک قیاس است، زیرا گاهی ظاهر یک استدلال قیاسی بر اثر انحراف از تالیف طبیعی یا اضمار بعضی از مقدمات یا الحاق مقدمه ای زاید، موافق یکی از اقسام قیاس نیست. برای اینکه دانسته شود صورت حقیقی این قیاس، موافق کدام یک از اقسام قیاس است به قانون تحلیل توسل می جویند. تحلیل عبارت است از اینکه مطلوب و نتیجه با مقدمات قیاس مقابله شود. اگر تمام نتیجه با انحفاظ هیئت و ماده در قیاس مزبور موجود بود قیاسی که این مطلوب از آن استنتاج شده است قیاس استثنائی و در غیر این صورت، اقترانی است، آن گاه برای دانستن این که اقترانی، بسیط است یا مرکب، دوباره عمل «تحلیل» تکرار می شود، به این گونه که دو طرف نتیجه را از هم تفکیک می کنیم؛ پس از آن برای تمایز صغرا از کبرا، اجزای هر یک از مقدمات را بررسی می کنیم. هر مقدمه ای که شامل موضوع نتیجه باشد، صغراست (زیرا صغرای هر قیاسی، مرکب از موضوع نتیجه و جزئی دیگر است) و چون صغرا به این طریق شناخته شد محمول نتیجه را با جزئی دیگر از صغرا مقابله می کنیم، اگر به یکی از اقسام ازدواجات با هم مقترن باشد، آن جزء، حداوسط و این قضیه، کبرا و این قیاس، اقترانی بسیط و هیئت آن هم موافق یکی از اشکال و قرینه هم موافق یکی از قراین آن شکل خواهد بود و اگر محمول نتیجه با آن جزء دیگر از صغرا مقترن نباشد دانسته می شود که قیاس، مرکب است؛ پس عمل «تحلیل» تکرار می شود تا اینکه مقدمات اصلی و هیئت تالیفی شناخته شود.
فایده تحلیل قیاس
فایده تحلیل قیاس، هنگامی است که در برخی قیاس ها در تالیف مقدمات انحرافی از تالیف طبیعی رخ داده باشد یا برخی مقدمات حذف شده و یا برخی مقدمات اضافی آورده شده باشد. در این گونه موارد از راه تحلیل به تلخیص مقدمات (صغرا و کبرا) و حدود قیاس (اکبر، اصغر و حدوسط) از زواید پرداخته می شود و به شکل واقعی قیاس دسترسی پیدا می شود و به منتج بودن یا نبودن آن علم پیدا می شود.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق).• ابوالبرکات ابن ملکا، هبه الله بن علی، الکتاب المعتبر فی الحکمة.• خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس.
...
wikifeqh: تحلیل_قیاس
پیشنهاد کاربران
پیشنهادی ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید