تحلیل قیاس

لغت نامه دهخدا

تحلیل قیاس. [ ت َ لی ل ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) آنالوطیقای اول . خواجه نصیر طوسی در اساس الاقتباس آرد: قیاساتی که در علوم و اثناء محاورات از جهت اثبات و ابطال مطالب ایراد کنند بیشتر آن بود که از ترتیبها تحریف یافته باشد. و باشد که مقارن چیزهایی بود که بمثابت حشو بود یا بر نوعی اضمار مشتمل بود. پس چون خواهند که حال قیاس و مقدمات استکشاف کنند لامحاله آنرا به تحلیل یا به ترتیب طبیعی باید برد. و چون خواهند که تحلیل کنند اول مطلوب را از حشو و زواید ملخص باید کرد و حدودش از یکدیگر متمیز، تا کیف و کم تصور کرد. و اگر بعضی حدود مقید بود به قیدهای بسیار یا الفاظ بسیار بود مؤلف به تألیف تقییدی ، اولی آن بود که لفظی مفرد بجای آن بنهند تا از تشویشی که فکر را بسبب تکثیر معانی و لواحق لازم آید ایمن باشند. بعد از آن در اجزای قیاس نظر باید کرد و اجزاء اول قیاس مقدمات بود و اجزاء دوم حدود. و طلب مقدمات بر طلب حدود تقدیم باید کرد، چه عدد مقدمات کمتر بود، پس یافتنش آسان تر بود، و چون مقدمات یافته شود و از تلخیص اجزاء آن چنانکه در مطلوب گفتیم ، حدود یافته شود بی زیادت و کلفتی اما اگر اول حدود طلبیم عدد حدود بیشتر بود تجشم طلب زیادت بود و چون حدود یافته شود در ترکیب مقدمات از آن بر هیأتی که مؤدی بود به مطلوب ، به نظرهای مستأنف احتیاج افتد، چه ترکیب مقدمات از حدود بحسب اختلاف کیفی و کمی و وضع هر حدی در موضع محکوم ٌعلیه یا محکوم ٌبه ، و همچنین هیأت مقدمات بحسب اشکال چهارگانه و ضروب منتج و عقیم هر یک محتمل وجوه بسیار تواند بود، پس طریق تحلیل دراز و دشوار گردد و چون یک مقدمه یافته شود نگاه باید کرد تا با مطلوب هیچ اشتراک دارد یا نه. اگر اشتراک داشته باشد و بهر دو جزو مطلوب بود آن مقدمه شرطی تواند بود و قیاس استثنائی باشد. و دیگر مقدمه را با مقدمه اول اشتراک در آن جزو بود که در مطلوب مفقود بود و آن استثنا بود پس از حال مقدمه و کیفیت اشتراک با مطلوب که بعین جزو یا نقیضش بود، و از حال استثناء معلوم باید کرد که متصله است یا منفصله و کدام ضرب است. و اما اگر اشتراک آن مقدمه که یافته باشیم با مطلوب در یک جزو بود قیاس اقترانی بود. پس نگاه کنیم اگر اشتراک در محکوم ٌعلیه مطلوب بود آن مقدمه صغری بود و کبری مؤلف از دو جزو باقی باشد از هر دو و اگر اشتراک در محکوم ٌبه بود آن مقدمه کبری بود و صغری مؤلف از دو جزو باقی باشد از هر دو، و بعد از وجود هر دومقدمه حال شکل و ضرب به آسانی معلوم شود. و اگر دو مقدمه ، یافته شود یا از تألیف آن دو مقدمه مطلوب حاصل تواند آمد یا نتواند آمد. و بر تقدیر اول یکی ازآن دو مقدمه شرطی بود و دیگر استثنایی ، اگر قیاس استثنایی بود و یا هر دو مقدمه را با یکدیگر اشتراک بود به جزوی و با مطلوب به جزوی دیگر اگر قیاس اقترانی بود. و اگر از تألیف آن دو مقدمه مطلوب حاصل نتواند بود و آن دو مقدمه ضروری بود در مطلوب قیاس مرکب باشد و چون که مقدمه را با مطلوب از سه اشتراک چاره نیست تا منتج باشد: یکی اشتراک صغری با مطلوب در اصغر، و دیگری اشتراک کبری با او در اکبر، و سیم اشتراک هر دو مقدمه با یکدیگر در اوسط، پس هر گاه که دو مقدمه مفید این سه اشتراک باشد مطلوب از آن دو مقدمه حاصل آید اگر بر هیأت ضربی منتج بود و آن قیاس لامحاله بسیط بود، چنانکه گفته آمد. اما اگر مفید این سه اشتراک نبود حال آن دو مقدمه با مطلوب خالی نبود از آنکه : یا مفید دو اشتراک باشد یا مفید یک اشتراک تنها،یا مفید هیچ اشتراک نباشد. و قسم اول دو گونه بود: یکی آنکه اشتراک میان یک مقدمه و مطلوب بود، و دیگر میان هر دو مقدمه. و دوم آنکه هر دو اشتراک میان یک مقدمه و مطلوب بود، و هر دو مقدمه را با یکدیگر اشتراک نبود. ( اساس الاقتباس چ مدرس رضوی صص 302 - 304 ).

فرهنگ فارسی

آنالوطیقای اول . خواجه نصیر طوسی در اساس الاقتباس آرد : قیاساتی که در علوم و اثنائ محاورات از جهت اثبات و ابطال مطالب ایراد کنند بیشتر آن بود که از ترتیبها تحریف یافته باشد . و باشد که مقارن چیزهایی بود که بمثابت حشو بود یا بر نوعی اضمار مشتمل بود .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تحلیل قیاس یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای تجزیه اجزای نتیجه قیاس برای تعیین صورت واقعی آن است.
تحلیل قیاس، روشی برای تحصیل صورت حقیقی یک قیاس است، زیرا گاهی ظاهر یک استدلال قیاسی بر اثر انحراف از تالیف طبیعی یا اضمار بعضی از مقدمات یا الحاق مقدمه ای زاید، موافق یکی از اقسام قیاس نیست. برای اینکه دانسته شود صورت حقیقی این قیاس، موافق کدام یک از اقسام قیاس است به قانون تحلیل توسل می جویند. تحلیل عبارت است از اینکه مطلوب و نتیجه با مقدمات قیاس مقابله شود. اگر تمام نتیجه با انحفاظ هیئت و ماده در قیاس مزبور موجود بود قیاسی که این مطلوب از آن استنتاج شده است قیاس استثنائی و در غیر این صورت، اقترانی است، آن گاه برای دانستن این که اقترانی، بسیط است یا مرکب، دوباره عمل «تحلیل» تکرار می شود، به این گونه که دو طرف نتیجه را از هم تفکیک می کنیم؛ پس از آن برای تمایز صغرا از کبرا، اجزای هر یک از مقدمات را بررسی می کنیم. هر مقدمه ای که شامل موضوع نتیجه باشد، صغراست (زیرا صغرای هر قیاسی، مرکب از موضوع نتیجه و جزئی دیگر است) و چون صغرا به این طریق شناخته شد محمول نتیجه را با جزئی دیگر از صغرا مقابله می کنیم، اگر به یکی از اقسام ازدواجات با هم مقترن باشد، آن جزء، حداوسط و این قضیه، کبرا و این قیاس، اقترانی بسیط و هیئت آن هم موافق یکی از اشکال و قرینه هم موافق یکی از قراین آن شکل خواهد بود و اگر محمول نتیجه با آن جزء دیگر از صغرا مقترن نباشد دانسته می شود که قیاس، مرکب است؛ پس عمل «تحلیل» تکرار می شود تا اینکه مقدمات اصلی و هیئت تالیفی شناخته شود.
فایده تحلیل قیاس
فایده تحلیل قیاس، هنگامی است که در برخی قیاس ها در تالیف مقدمات انحرافی از تالیف طبیعی رخ داده باشد یا برخی مقدمات حذف شده و یا برخی مقدمات اضافی آورده شده باشد. در این گونه موارد از راه تحلیل به تلخیص مقدمات (صغرا و کبرا) و حدود قیاس (اکبر، اصغر و حدوسط) از زواید پرداخته می شود و به شکل واقعی قیاس دسترسی پیدا می شود و به منتج بودن یا نبودن آن علم پیدا می شود.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • شیرازی، قطب الدین، درة التاج (منطق).• ابوالبرکات ابن ملکا، هبه الله بن علی، الکتاب المعتبر فی الحکمة.• خواجه نصیرالدین طوسی، محمد بن محمد، اساس الاقتباس.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس