اصطلاح تحقیق و توسعه یا تحتو [ ۱] یا پژوهش و گسترش ( پژوگو ) ( به انگلیسی: Research and development ) ( به انگلیسی R& D، همچنین تحقیق و توسعه فنی یا تحقیق و توسعه فن آورانه، و در اروپا RTD ) عبارت است از رشته فعالیت های مشخصی در یک کسب و کار. بنا به تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، پژوهش و گسترش به «کار خلاقانه ای گفته می شود که به طور سیستماتیک انجام می شود تا به دانش موجود بیفزاید و این دانش را برای ابداع کاربردهای تازه به کارببرد. »[ ۲] دسته بندی فعالیت های پژوهش و گسترش از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، اما در مجموع شامل دو مدل اصلی می شود. در یک مدل، وظیفۀ اصلی یک گروه پژوهش و توسعه، توسعه و دستیابی به محصول جدید است؛ در مدل دیگر، وظیفه اصلی گروه پژوهش و گسترش عبارت است از، ساخت و کشف دانش نوین پیرامون عناوین علمی و فناورانه به منظور توسعهٔ محصولات، پروسه ها و خدمات ارزشمند و جدید. در اکثر فعالیت های یک شرکت بازدهی سریع سود یا بهبود سریع در عملکردها، با هدف تسریع در بازگشت سرمایه گذاری معمولاً مورد انتظار است، اما این موارد دربارهٔ هیچ کدام از مدل های ذکر شده از پژوهش و توسعه، صدق نمی کنند. عموماً مهندسین، کادر پرسنلی در مدل اول پژوهش و توسعه را تشکیل می دهند، در حالی که در مدل دوم پژوهش و توسعه، غالباً دانشمندان صنعتی مشغول به فعالیت می شوند. فعالیت های پژوهش و گسترش توسط شرکت های خصوصی یا موسسات وشرکتهای دولتی انجام می پذیرند.
طراحی و توسعه محصول جدید معمولاً یک عامل بسیار مهم در بقای یک شرکت به شمار می آید. در صنایعی که دارای تحولات سریع هستند، شرکت ها می بایست طراحی ها و میزان محصولاتشان را به صورت پیوسته گسترش دهند. تغییرات پیوسته در فناوری، حضور رقبا و اولویت های در حال تغییر مشتریان، این گسترش را اجتناب ناپذیر کرده اند. یک شرکت بدون برنامه پژوهش و توسعه، اگر می خواهد که از قافله عقب نماند، می بایست بر اتحاد استراتژیک، تملک و شبکه های کاری تکیه کنند.
سیستمی که بر پایه بازاریابی حرکت می کند، تمرکز آن بر روی نیاز بازار است. اما سیستمی که فعالیت های آن بر پایه پژوهش و توسعه صورت می گیرد، بر روی نیازی که تاکنون برآورده نشده، متمرکز می شود.
عموماً، فعالیت های پژوهش و توسعه توسط واحدها یا مراکز تخصصی وابسته به یک شرکت هدایت می شوند، یا می تواند به صورت قراردادی به شرکت های تحقیقاتی یا دانشگاه ها برون سپاری شوند. در زمینه تجارت، «پژوهش و توسعه» معمولاً به فعالیت های آینده گرا و بلند مدت در حوزه های علوم و تکنولوژی گفته می شود. در آن از روش های متداول در تحقیقات علمی استفاده می شود با این تفاوت که هدف گیری به سمت نتایج از پیش تعیین شده تجاری است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفطراحی و توسعه محصول جدید معمولاً یک عامل بسیار مهم در بقای یک شرکت به شمار می آید. در صنایعی که دارای تحولات سریع هستند، شرکت ها می بایست طراحی ها و میزان محصولاتشان را به صورت پیوسته گسترش دهند. تغییرات پیوسته در فناوری، حضور رقبا و اولویت های در حال تغییر مشتریان، این گسترش را اجتناب ناپذیر کرده اند. یک شرکت بدون برنامه پژوهش و توسعه، اگر می خواهد که از قافله عقب نماند، می بایست بر اتحاد استراتژیک، تملک و شبکه های کاری تکیه کنند.
سیستمی که بر پایه بازاریابی حرکت می کند، تمرکز آن بر روی نیاز بازار است. اما سیستمی که فعالیت های آن بر پایه پژوهش و توسعه صورت می گیرد، بر روی نیازی که تاکنون برآورده نشده، متمرکز می شود.
عموماً، فعالیت های پژوهش و توسعه توسط واحدها یا مراکز تخصصی وابسته به یک شرکت هدایت می شوند، یا می تواند به صورت قراردادی به شرکت های تحقیقاتی یا دانشگاه ها برون سپاری شوند. در زمینه تجارت، «پژوهش و توسعه» معمولاً به فعالیت های آینده گرا و بلند مدت در حوزه های علوم و تکنولوژی گفته می شود. در آن از روش های متداول در تحقیقات علمی استفاده می شود با این تفاوت که هدف گیری به سمت نتایج از پیش تعیین شده تجاری است.
wiki: تحقیق و توسعه