تحقیق تجربی ( انگلیسی: Empirical research ) تحقیقی با استفاده از شواهد تجربی است. همچنین روشی برای کسب دانش از طریق مشاهده یا تجربه مستقیم و غیرمستقیم است. تجربه گرایی برای برخی از تحقیقات بیش از انواع دیگر ارزش قائل است. شواهد تجربی ( سوابق مشاهدات یا تجربیات مستقیم فرد ) را می توان به صورت کمی یا کیفی تحلیل کرد. محقق با کمی کردن شواهد یا معنا بخشیدن به آن به صورت کیفی، می تواند به سؤالات تجربی پاسخ دهد، که باید با شواهد جمع آوری شده ( داده ) به وضوح تعریف شده و پاسخ گو باشد. طراحی تحقیق برحسب زمینه و سؤال مورد بررسی متفاوت است. بسیاری از محققان اشکال کمی و کیفی تجزیه و تحلیل را ترکیب می کنند تا به سؤالاتی که در محیط های آزمایشگاهی، به ویژه در علوم اجتماعی و آموزش قابل مطالعه نیستند، پاسخ دهند.
در برخی زمینه ها، تحقیقات کمی ممکن است با یک سؤال تحقیقاتی آغاز شود ( مثلاً، «آیا گوش دادن به موسیقی آوازی در حین یادگیری فهرست کلمات، تأثیری بر به خاطر سپردن این کلمات دارد؟» ) که از طریق آزمایش سنجش می شود. معمولاً محقق در مورد موضوع مورد بررسی نظریه خاصی دارد. بر اساس این نظریه، گزاره ها یا فرضیه هایی مطرح خواهند شد ( مثلاً «گوش دادن به موسیقی آوازی تأثیر منفی بر یادگیری فهرست کلمات دارد». از این فرضیه ها، پیش بینی هایی دربارهٔ رویدادهای خاص به دست می آیند ( برای مثال، «افرادی که در حین گوش دادن به موسیقی آوازی فهرستی از کلمات را مطالعه می کنند، در آزمون حافظه بعدی کلمات کمتری را نسبت به افرادی که فهرستی از کلمات را در سکوت مطالعه می کنند، به خاطر می آورند. » ) . سپس می توان این پیش بینی ها را با یک آزمایش مناسب امتحان کرد. و دریافت که بسته به نتایج آزمایش، نظریه ای که فرضیه ها و پیش بینی ها بر آن استوار شده اند درست است یا خیر، [ ۱] یا ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند و سپس تحت آزمایش های بیشتر قرار گیرند.
محقق تلاش می کند تا تعامل بین ابزار ( حواس انسان ) و موجودی که مشاهده می شود را به طور دقیق توصیف کند. اگر ابزار دقیق درگیر باشد، از محقق انتظار می رود که ابزار خود را با اعمال آن بر روی اشیاء استاندارد شناخته شده و مستندسازی نتایج قبل از اعمال آن بر روی اشیاء ناشناخته، تدقیق کند. به عبارت دیگر، تحقیقاتی را که قبلاً انجام نشده و نتایج آن ها را توصیف می کند.
در عمل، انباشت شواهد موافق یا علیه هر نظریه خاص، شامل طرح های پژوهشی برنامه ریزی شده برای جمع آوری داده های تجربی است، و دقت آکادمیک، بخش بزرگی از قضاوت در مورد شایستگی طراحی تحقیق را بازی می کند. چندین نوع شناسی برای چنین طرح هایی پیشنهاد شده است که یکی از محبوب ترین آن ها از کمپبل و استنلی است. [ ۲] آن ها مسئول عمومیت بخشیدن به تمایز بین طرح های پیش آزمایشی، آزمایشی و شبه آزمایشی هستند و مدافعان سرسخت نقش اصلی آزمایش های تصادفی سازی شده در تحقیقات آموزشی هستند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر برخی زمینه ها، تحقیقات کمی ممکن است با یک سؤال تحقیقاتی آغاز شود ( مثلاً، «آیا گوش دادن به موسیقی آوازی در حین یادگیری فهرست کلمات، تأثیری بر به خاطر سپردن این کلمات دارد؟» ) که از طریق آزمایش سنجش می شود. معمولاً محقق در مورد موضوع مورد بررسی نظریه خاصی دارد. بر اساس این نظریه، گزاره ها یا فرضیه هایی مطرح خواهند شد ( مثلاً «گوش دادن به موسیقی آوازی تأثیر منفی بر یادگیری فهرست کلمات دارد». از این فرضیه ها، پیش بینی هایی دربارهٔ رویدادهای خاص به دست می آیند ( برای مثال، «افرادی که در حین گوش دادن به موسیقی آوازی فهرستی از کلمات را مطالعه می کنند، در آزمون حافظه بعدی کلمات کمتری را نسبت به افرادی که فهرستی از کلمات را در سکوت مطالعه می کنند، به خاطر می آورند. » ) . سپس می توان این پیش بینی ها را با یک آزمایش مناسب امتحان کرد. و دریافت که بسته به نتایج آزمایش، نظریه ای که فرضیه ها و پیش بینی ها بر آن استوار شده اند درست است یا خیر، [ ۱] یا ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند و سپس تحت آزمایش های بیشتر قرار گیرند.
محقق تلاش می کند تا تعامل بین ابزار ( حواس انسان ) و موجودی که مشاهده می شود را به طور دقیق توصیف کند. اگر ابزار دقیق درگیر باشد، از محقق انتظار می رود که ابزار خود را با اعمال آن بر روی اشیاء استاندارد شناخته شده و مستندسازی نتایج قبل از اعمال آن بر روی اشیاء ناشناخته، تدقیق کند. به عبارت دیگر، تحقیقاتی را که قبلاً انجام نشده و نتایج آن ها را توصیف می کند.
در عمل، انباشت شواهد موافق یا علیه هر نظریه خاص، شامل طرح های پژوهشی برنامه ریزی شده برای جمع آوری داده های تجربی است، و دقت آکادمیک، بخش بزرگی از قضاوت در مورد شایستگی طراحی تحقیق را بازی می کند. چندین نوع شناسی برای چنین طرح هایی پیشنهاد شده است که یکی از محبوب ترین آن ها از کمپبل و استنلی است. [ ۲] آن ها مسئول عمومیت بخشیدن به تمایز بین طرح های پیش آزمایشی، آزمایشی و شبه آزمایشی هستند و مدافعان سرسخت نقش اصلی آزمایش های تصادفی سازی شده در تحقیقات آموزشی هستند.
wiki: تحقیق تجربی