[ویکی فقه] تحدی به هدایت (قرآن). تَحَدّی، اصطلاحی در علوم قرآنی و کلام اسلامی، به معنای هماورد جویی قرآن کریم می باشد که خداوند در مورد نبودن کتابی هدایت بخش تر از قرآن و تورات تحدی کرده است.
خداوند به نبودن کتابی هدایت بخش تر از قرآن و تورات تحدی کرده است که در قرآن هم میخوانیم:فلما جاءهم الحق من عندنا قالوا لولا اوتی مثل ما اوتی موسی اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا سحران تظـهرا وقالوا انا بکل کـفرون• قل فاتوا بکتـب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صـدقین.ولی هنگامی که حقّ از نزد ما برای آنها آمد گفتند: «چرا مثل همان چیزی که به موسی داده شد به این پیامبر داده نشده است؟!» مگر بهانه جویانی همانند آنان، معجزاتی را که در گذشته به موسی داده شد، انکار نکردند و گفتند: «این دو نفر (= موسی و هارون ) دو ساحرند که دست به دست هم داده اند (تا ما را گمراه کنند) و ما به هر دو کافریم»؟!•بگو: «اگر راست می گویید (که تورات و قرآن از سوی خدا نیست)، کتابی هدایت بخش تر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!» .وقتی خدای تعالی پیغمبر خود را مبعوث نموده ، و قرآن نازل شد، و حق به سویشان آمد، گفتند: ((لولا اوتی مثل ما اوتی موسی ، اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل ((، چرا به او آن معجزاتی را ندادند که به موسی دادند، آیا همین ها نبودند که به همان معجزات که به موسی داده شد در هنگامی که به اهل کتاب مراجعه کردند، و اهل کتاب قرآن را تصدیق کردند، کفر ورزیده گفتند: هم قرآن و هم تورات سحر است که یکدیگر را کمک می کنند، و مگر نگفتند ما به همه اینها کافریم ؟ آنگاه به رسول گرامی خود حجت رامی آموزد، تا با آن علیه کفار احتجاج کند، می فرماید: ((قل فاتوا بکتاب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه : به ایشان بگو اگر راست می گویید پس شما کتابی از نزد خدا بیاورید که بهتر از قرآن و تورات باشد، تا من آن را پیروی کنم ((، یعنی حکمت خدا واجب می سازد که بالاخره از ناحیه او کتابی به سوی خلق نازل شود، تا مردم را به سوی حق هدایت نموده ، و بدان حجت بر مردم تمام شود، و مردم حق را بشناسند. .
دعوت به تحدی
مشرکان لجوج اصرار داشتند که چرا پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) معجزاتی همچون موسی نداشته است ؟ و از سوی دیگر نه به گفته ها و گواهی تورات در باره علائم پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) اعتنا می کردند، و نه به قرآن مجید و آیات پرعظمتش ، لذا قرآن ، روی سخن را به پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) کرده می گوید: ((بگو اگر شما راست می گوئید که این دو کتاب از سوی خدا نیست ، کتابی روشنتر و هدایت بخشتر از آنها از سوی خدا بیاورید تا من از آن پیروی کنم )) (قل فاتوا بکتاب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صادقین ).
خداوند به نبودن کتابی هدایت بخش تر از قرآن و تورات تحدی کرده است که در قرآن هم میخوانیم:فلما جاءهم الحق من عندنا قالوا لولا اوتی مثل ما اوتی موسی اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا سحران تظـهرا وقالوا انا بکل کـفرون• قل فاتوا بکتـب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صـدقین.ولی هنگامی که حقّ از نزد ما برای آنها آمد گفتند: «چرا مثل همان چیزی که به موسی داده شد به این پیامبر داده نشده است؟!» مگر بهانه جویانی همانند آنان، معجزاتی را که در گذشته به موسی داده شد، انکار نکردند و گفتند: «این دو نفر (= موسی و هارون ) دو ساحرند که دست به دست هم داده اند (تا ما را گمراه کنند) و ما به هر دو کافریم»؟!•بگو: «اگر راست می گویید (که تورات و قرآن از سوی خدا نیست)، کتابی هدایت بخش تر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!» .وقتی خدای تعالی پیغمبر خود را مبعوث نموده ، و قرآن نازل شد، و حق به سویشان آمد، گفتند: ((لولا اوتی مثل ما اوتی موسی ، اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل ((، چرا به او آن معجزاتی را ندادند که به موسی دادند، آیا همین ها نبودند که به همان معجزات که به موسی داده شد در هنگامی که به اهل کتاب مراجعه کردند، و اهل کتاب قرآن را تصدیق کردند، کفر ورزیده گفتند: هم قرآن و هم تورات سحر است که یکدیگر را کمک می کنند، و مگر نگفتند ما به همه اینها کافریم ؟ آنگاه به رسول گرامی خود حجت رامی آموزد، تا با آن علیه کفار احتجاج کند، می فرماید: ((قل فاتوا بکتاب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه : به ایشان بگو اگر راست می گویید پس شما کتابی از نزد خدا بیاورید که بهتر از قرآن و تورات باشد، تا من آن را پیروی کنم ((، یعنی حکمت خدا واجب می سازد که بالاخره از ناحیه او کتابی به سوی خلق نازل شود، تا مردم را به سوی حق هدایت نموده ، و بدان حجت بر مردم تمام شود، و مردم حق را بشناسند. .
دعوت به تحدی
مشرکان لجوج اصرار داشتند که چرا پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) معجزاتی همچون موسی نداشته است ؟ و از سوی دیگر نه به گفته ها و گواهی تورات در باره علائم پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) اعتنا می کردند، و نه به قرآن مجید و آیات پرعظمتش ، لذا قرآن ، روی سخن را به پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) کرده می گوید: ((بگو اگر شما راست می گوئید که این دو کتاب از سوی خدا نیست ، کتابی روشنتر و هدایت بخشتر از آنها از سوی خدا بیاورید تا من از آن پیروی کنم )) (قل فاتوا بکتاب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صادقین ).
wikifeqh: تحدی_به_هدایت_(قرآن)