[ویکی فقه] تحدی به قرآن (قرآن). خداوند با مشرکان به وسیله قرآن تحدی کرده است که اگر می توانید یک سوره همانند من بیاورید.
خداوند با مشرکان، در آوردن یک سوره همانند قرآن تحدی کرده است مثل این آیات شریفه که می فرماید:وان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله وادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صـدقین.و اگر در باره آنچه بر بنده خود (= پیامبر ) نازل کرده ایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، فرا خوانید اگر راست می گویید! .از آنجا که نفاق و کفر که موضوع بحث های آیات پیشین بود، گاهی از عدم درک محتوای نبوت و اعجاز پیامبر صلی الله علیه و آله، سرچشمه می گیرد، در آیات مورد بحث به این مسأله پرداخته و مخصوصاً انگشت روی معجزه جاویدان «قرآن» می گذارد تا هر گونه شک و تردید را نسبت به رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از میان ببرد، می گوید:«اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم، شک و تردید دارید لااقل سوره ای همانند آن بیاورید» ام یقولون افتره قل فاتوا بسورة مثله وادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صـدقین.آیا آنها می گویند: «او قرآن را بدروغ به خدا نسبت داده است»؟! بگو: «اگر راست می گویید، یک سوره همانند آن بیاورید؛ و غیر از خدا، هر کس را می توانید (به یاری) طلبید!»
تحدی در آوردن ده سوره
قرآن با مشرکان، در آوردن ده سوره همانند سوره های قرآن تحدی کرده در آنجا که خداوند می فرماید: ام یقولون افتره قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریـت وادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صـدقین.آنها می گویند: «او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگی است)!» بگو: «اگر راست می گویید، شما هم ده سوره ساختگی همانند این قرآن بیاورید؛ و تمام کسانی را که می توانید -غیر از خدا- (برای این کار) دعوت کنید!» .از آنجا که، این بهانه جوئی ها و ایرادتراشی ها، به خاطر آن بود که آنها اصولًا وحی الهی را منکر بودند و می گفتند: این آیات از طرف خدا نیست، اینها جمله هائی است که «محمّد» به دروغ بر خدا بسته، لذا آیه بعد به پاسخ این سخن با صراحت هر چه بیشتر پرداخته، می گوید: «آنها می گویند او (پیامبر) آنها را به خدا افترا بسته» «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ».«به آنها بگو اگر راست می گوئید که اینها ساخته و پرداخته مغز بشر است، شما هم ده سوره همانند این سوره های دروغین بیاورید و از هر کس می توانید- جز خدا- برای این کار دعوت کنید».
تحدی در آوردن کتابی مثل قرآن
خداوند با مشرکان، در آوردن کتابی مانند قرآن تحدی کرده است مثل این آیات که خداوند می فرماید:قل لئن اجتمعت الانس والجن علی ان یاتوا بمثل هـذا القرءان لایاتون بمثله ولو کان بعضهم لبعض ظهیرا.گو: «اگر انسانها و پریان ( جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد؛ هر چند یکدیگر را (در این کار) کمک کنند. .در این آیه به روشنی وصراحت تحدی شده است ، وظهور در این دارد که به تمامی خصوصیات قرآن وصفات کمالی که از نظر لفظ ومعنا دارد تحدی شده ، نه تنها به فصاحت وبلاغت لفظ آن ، زیرا اگر منظور معجره بودن لفظ آن بود دیگر معنا نداشت که همه جن وانس را دخالت دهد، بلکه باید می فرمود: اگر همه عرب جمع شوند نمی توانند به مثل آن بیاورند. فلما جاءهم الحق من عندنا قالوا لولا اوتی مثل ما اوتی موسی اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا سحران تظـهرا وقالوا انا بکل کـفرون• قل فاتوا بکتـب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صـدقین.ولی هنگامی که حقّ از نزد ما برای آنها آمد گفتند: «چرا مثل همان چیزی که به موسی داده شد به این پیامبر داده نشده است؟!» مگر بهانه جویانی همانند آنان، معجزاتی را که در گذشته به موسی داده شد، انکار نکردند و گفتند: «این دو نفر (= موسی و هارون ) دو ساحرند که دست به دست هم داده اند (تا ما را گمراه کنند) و ما به هر دو کافریم»؟! •بگو: «اگر راست می گویید (که تورات و قرآن از سوی خدا نیست)، کتابی هدایت بخش تر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!» ام یقولون تقوله بل لایؤمنون• فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صـدقین.یا می گویند: «قرآن را به خدا افترا بسته»، ولی آنان ایمان ندارند. •اگر راست می گویند سخنی همانند آن بیاورند! .
← دیدگاه آقای مکارم
...
خداوند با مشرکان، در آوردن یک سوره همانند قرآن تحدی کرده است مثل این آیات شریفه که می فرماید:وان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله وادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صـدقین.و اگر در باره آنچه بر بنده خود (= پیامبر ) نازل کرده ایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، فرا خوانید اگر راست می گویید! .از آنجا که نفاق و کفر که موضوع بحث های آیات پیشین بود، گاهی از عدم درک محتوای نبوت و اعجاز پیامبر صلی الله علیه و آله، سرچشمه می گیرد، در آیات مورد بحث به این مسأله پرداخته و مخصوصاً انگشت روی معجزه جاویدان «قرآن» می گذارد تا هر گونه شک و تردید را نسبت به رسالت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از میان ببرد، می گوید:«اگر درباره آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم، شک و تردید دارید لااقل سوره ای همانند آن بیاورید» ام یقولون افتره قل فاتوا بسورة مثله وادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صـدقین.آیا آنها می گویند: «او قرآن را بدروغ به خدا نسبت داده است»؟! بگو: «اگر راست می گویید، یک سوره همانند آن بیاورید؛ و غیر از خدا، هر کس را می توانید (به یاری) طلبید!»
تحدی در آوردن ده سوره
قرآن با مشرکان، در آوردن ده سوره همانند سوره های قرآن تحدی کرده در آنجا که خداوند می فرماید: ام یقولون افتره قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریـت وادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صـدقین.آنها می گویند: «او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگی است)!» بگو: «اگر راست می گویید، شما هم ده سوره ساختگی همانند این قرآن بیاورید؛ و تمام کسانی را که می توانید -غیر از خدا- (برای این کار) دعوت کنید!» .از آنجا که، این بهانه جوئی ها و ایرادتراشی ها، به خاطر آن بود که آنها اصولًا وحی الهی را منکر بودند و می گفتند: این آیات از طرف خدا نیست، اینها جمله هائی است که «محمّد» به دروغ بر خدا بسته، لذا آیه بعد به پاسخ این سخن با صراحت هر چه بیشتر پرداخته، می گوید: «آنها می گویند او (پیامبر) آنها را به خدا افترا بسته» «أَمْ یَقُولُونَ افْتَراهُ».«به آنها بگو اگر راست می گوئید که اینها ساخته و پرداخته مغز بشر است، شما هم ده سوره همانند این سوره های دروغین بیاورید و از هر کس می توانید- جز خدا- برای این کار دعوت کنید».
تحدی در آوردن کتابی مثل قرآن
خداوند با مشرکان، در آوردن کتابی مانند قرآن تحدی کرده است مثل این آیات که خداوند می فرماید:قل لئن اجتمعت الانس والجن علی ان یاتوا بمثل هـذا القرءان لایاتون بمثله ولو کان بعضهم لبعض ظهیرا.گو: «اگر انسانها و پریان ( جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد؛ هر چند یکدیگر را (در این کار) کمک کنند. .در این آیه به روشنی وصراحت تحدی شده است ، وظهور در این دارد که به تمامی خصوصیات قرآن وصفات کمالی که از نظر لفظ ومعنا دارد تحدی شده ، نه تنها به فصاحت وبلاغت لفظ آن ، زیرا اگر منظور معجره بودن لفظ آن بود دیگر معنا نداشت که همه جن وانس را دخالت دهد، بلکه باید می فرمود: اگر همه عرب جمع شوند نمی توانند به مثل آن بیاورند. فلما جاءهم الحق من عندنا قالوا لولا اوتی مثل ما اوتی موسی اولم یکفروا بما اوتی موسی من قبل قالوا سحران تظـهرا وقالوا انا بکل کـفرون• قل فاتوا بکتـب من عند الله هو اهدی منهما اتبعه ان کنتم صـدقین.ولی هنگامی که حقّ از نزد ما برای آنها آمد گفتند: «چرا مثل همان چیزی که به موسی داده شد به این پیامبر داده نشده است؟!» مگر بهانه جویانی همانند آنان، معجزاتی را که در گذشته به موسی داده شد، انکار نکردند و گفتند: «این دو نفر (= موسی و هارون ) دو ساحرند که دست به دست هم داده اند (تا ما را گمراه کنند) و ما به هر دو کافریم»؟! •بگو: «اگر راست می گویید (که تورات و قرآن از سوی خدا نیست)، کتابی هدایت بخش تر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!» ام یقولون تقوله بل لایؤمنون• فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صـدقین.یا می گویند: «قرآن را به خدا افترا بسته»، ولی آنان ایمان ندارند. •اگر راست می گویند سخنی همانند آن بیاورند! .
← دیدگاه آقای مکارم
...
wikifeqh: تحدی_به_قرآن_(قرآن)