[ویکی فقه] تجرید أسانید الکافی و تنقیحها. طباطبایی بروجردی، سید حسین (۱۲۹۲ - ۱۳۸۰ ق) از مراجع بزرگ شیعه و از علمای بزرگ شیعه می باشد. وی صاحب تألیفات ارزشمند زیادی می باشد، از جمله آنان می توان از کتاب رجالی تجرید أسانید الکافی وتنقیحُها نام برد.
مرحوم بروجردی (رحمه الله) بر حاشیه کتاب مرآة العقول، ترتیب اسانید کتاب الکافی را با رموزی مشخص کرده و مقدمه ای بر آن نگاشته بودند. سپس دو نفر از شاگردان ایشان، به طور مستقل، اقدام به استخراج اسناد الکافی نموده اند که کتاب حاضر، یکی از این استخراج هاست.
مرحوم بروجردی (رحمه الله) بر حاشیه کتاب مرآة العقول، ترتیب اسانید کتاب الکافی را با رموزی مشخص کرده و مقدمه ای بر آن نگاشته بودند. سپس دو نفر از شاگردان ایشان، به طور مستقل، اقدام به استخراج اسناد الکافی نموده اند که کتاب حاضر، یکی از این استخراج هاست.
[ویکی فقه] طباطبایی بروجردی، سید حسین (۱۲۹۲ - ۱۳۸۰ ق) از مراجع بزرگ شیعه و از علمای بزرگ شیعه می باشد. وی صاحب تألیفات ارزشمند زیادی می باشد، از جمله آنان می توان از کتاب رجالی تجرید أسانید الکافی وتنقیحُها نام برد.
مرحوم بروجردی (رحمه الله) بر حاشیه کتاب مرآة العقول، ترتیب اسانید کتاب الکافی را با رموزی مشخص کرده و مقدمه ای بر آن نگاشته بودند. سپس دو نفر از شاگردان ایشان، به طور مستقل، اقدام به استخراج اسناد الکافی نموده اند که کتاب حاضر، یکی از این استخراج هاست.
ساختار کتاب
این کتاب، مشتمل بر مقدمه مؤلف در زندگی نامه مرحوم کلینی، بررسی ویژگی های کتاب الکافی، بیان طبقات محدثان از زمان صحابیان تا شیخ طوسی، اسامی راویانی که کتاب الکافی را از مرحوم کلینی روایت کرده اند و اسامی راویانی است که مرحوم کلینی در الکافی از آنها روایت نقل کرده و شیخ ایشان به حساب می آیند.
محتوای کتاب
در این مقدمه، مرحوم بروجردی (رحمه الله) به نقش و جایگاه طبقات رجال حدیث در مشخص کردن اشکال های موجود در اسناد و رفع این اشکال ها، از جمله سقطها، تصحیف ها، قلب ها، زیاده و نقصان ها، تمییز مشترکات، توحید مختلفات، و تشخیص ارسال موجود در اسناد احادیث، اشاره می نماید. متن کتاب در دو «مقصد» آورده شده است. مقصد اول، مشتمل بر جلد اول، و مقصد دوم، مشتمل بر جلد دوم کتاب است.در مقصد اول، مؤلف با استناد به اسناد موجود در کتاب الکافی و با توجه به این که راویان در ابتدای اسناد شیخ و استاد مرحوم کلینی به حساب می آیند، مشایخ وی را مشخص و ذکر نموده است تا طبقه راویان موجود در اسناد، مشخص گردد. طبقات رجال از زمان صحابیان تا شیخ طوس، در دوازده طبقه گنجانیده شده اند، به طوری که مرحوم کلینی در طبقه نهم راویان حدیث قرار می گیرد.در مقصد دوم، اسنادی که در صدر آنها تعبیر «عدة من اصحابنا» آورده شده و بعد از آن، اسامی «احمد بن محمد» و یا سه نفر از راویان طبقه هفتم به نام های احمد بن محمد بن خالد برقی، احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی و سهل بن زیاد آدمی قمی آورده شده است و مرحوم کلینی، از این افراد، با واسطه روایت نقل می نماید و در نتیجه، از مشایخ مرحوم کلینی به حساب نمی آیند و به همین جهت، ذکر ترتیب اسناد روایات آنها در «مقصد» ی مستقل از مشایخ کلینی آورده شده است.مؤلف با دسته بندی اسناد هر یک از این راویان، طریق های مختلف آنها را مشخص نموده است و به این وسیله، طبقه و جایگاه روایی آن راوی در اسناد روایات، مشخص شده است.شایان ذکر است که به دنبال ذکر هر سند، نشانی جلد و صفحه ای که سند از آن جا آورده شده، مشخص شده است. در ترتیب اسانید، اسامی راویان بر اساس حروف الفبا آمده است.محقق تهرانی در الذریعه ، این کتاب را عنوان طبقات الرواة هم فهرست نموده است.
مرحوم بروجردی (رحمه الله) بر حاشیه کتاب مرآة العقول، ترتیب اسانید کتاب الکافی را با رموزی مشخص کرده و مقدمه ای بر آن نگاشته بودند. سپس دو نفر از شاگردان ایشان، به طور مستقل، اقدام به استخراج اسناد الکافی نموده اند که کتاب حاضر، یکی از این استخراج هاست.
ساختار کتاب
این کتاب، مشتمل بر مقدمه مؤلف در زندگی نامه مرحوم کلینی، بررسی ویژگی های کتاب الکافی، بیان طبقات محدثان از زمان صحابیان تا شیخ طوسی، اسامی راویانی که کتاب الکافی را از مرحوم کلینی روایت کرده اند و اسامی راویانی است که مرحوم کلینی در الکافی از آنها روایت نقل کرده و شیخ ایشان به حساب می آیند.
محتوای کتاب
در این مقدمه، مرحوم بروجردی (رحمه الله) به نقش و جایگاه طبقات رجال حدیث در مشخص کردن اشکال های موجود در اسناد و رفع این اشکال ها، از جمله سقطها، تصحیف ها، قلب ها، زیاده و نقصان ها، تمییز مشترکات، توحید مختلفات، و تشخیص ارسال موجود در اسناد احادیث، اشاره می نماید. متن کتاب در دو «مقصد» آورده شده است. مقصد اول، مشتمل بر جلد اول، و مقصد دوم، مشتمل بر جلد دوم کتاب است.در مقصد اول، مؤلف با استناد به اسناد موجود در کتاب الکافی و با توجه به این که راویان در ابتدای اسناد شیخ و استاد مرحوم کلینی به حساب می آیند، مشایخ وی را مشخص و ذکر نموده است تا طبقه راویان موجود در اسناد، مشخص گردد. طبقات رجال از زمان صحابیان تا شیخ طوس، در دوازده طبقه گنجانیده شده اند، به طوری که مرحوم کلینی در طبقه نهم راویان حدیث قرار می گیرد.در مقصد دوم، اسنادی که در صدر آنها تعبیر «عدة من اصحابنا» آورده شده و بعد از آن، اسامی «احمد بن محمد» و یا سه نفر از راویان طبقه هفتم به نام های احمد بن محمد بن خالد برقی، احمد بن محمد بن عیسی اشعری قمی و سهل بن زیاد آدمی قمی آورده شده است و مرحوم کلینی، از این افراد، با واسطه روایت نقل می نماید و در نتیجه، از مشایخ مرحوم کلینی به حساب نمی آیند و به همین جهت، ذکر ترتیب اسناد روایات آنها در «مقصد» ی مستقل از مشایخ کلینی آورده شده است.مؤلف با دسته بندی اسناد هر یک از این راویان، طریق های مختلف آنها را مشخص نموده است و به این وسیله، طبقه و جایگاه روایی آن راوی در اسناد روایات، مشخص شده است.شایان ذکر است که به دنبال ذکر هر سند، نشانی جلد و صفحه ای که سند از آن جا آورده شده، مشخص شده است. در ترتیب اسانید، اسامی راویان بر اساس حروف الفبا آمده است.محقق تهرانی در الذریعه ، این کتاب را عنوان طبقات الرواة هم فهرست نموده است.
wikifeqh: تجرید_اسانید_الکافی_و_تنقیحها