تبلیغ پیامبر

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] هر مکتبی پیامی برای جامعه دارد و مردم را به پذیرش آن فرامی‏خواند و در این جهت از روش‏های ویژه‏ای بهره می‏جوید که بااهداف اصلی آن مکتب وابسته است. تمامی پیامبران از حضرت آدم علیه السلام تا منجی بشریت‏ حضرت خاتم صلی الله علیه و آله از جانب خداوند مبعوث شدند تا انسان را از ظلمت و جهل به نور علم و هدایت و از تنگنای‏ طبیعت‏ به وادی بی‏انتهای معنویت و از ظلم و شقاوت به عدل و کرامت و از پرستش بت ها به عبادت خدا و از اطاعت اغیار و اشرار به استجابت اولیا و رسولان رهنمون شوند. پیام الهی پیامبران را با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جوامع بر سه محور توحید، نبوت و معاد پایه‏گذاری شده است. وجه تمایز این دعوت‏ها درکیفیت ‏بیان آن محورها و تبیین مسایل فرعی مطابق فهم و شعور مردم است. گرچه روش تبلیغی هر یک از پیامبران دارای ارزش ویژه‏خود می‏باشد. اما در این نوشتار تنها به شیوه‏های تبلیغی پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله خواهیم پرداخت.
در چنین جامعه‏ای پیامبر گرامی‏اسلام صلی الله علیه و آله مبعوث گشت. او عرب را ازتاریکی‏ها به سوی نور هدایت کرد. و از آنان امتی پدید آورد که‏از گمنامی به سوی شهرت و از سستی به سوی بیداری و از پستی به‏سوی فراز رفتند. و هنوز یک قرن نگذشته بود که یک پای در هند ویک پای دیگر در اندلس نهادند.

عوامل موفقیت تبلیغی پیامبر
قبل از بررسی روش‏های تبلیغ، به شناسایی عواملی که موجب توفیق ‏پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله شد، می‏پردازیم: اولین رکن مهم در تبلیغ‏ پیامبر صلی الله علیه و آله ویژگی‏های برتر پیام ایشان بود.
اگر محتوای پیام رسول خدا صلی الله علیه و آله دارای این ویژگی‏ها نبود، حتی درصورت وجود زمینه مساعد، تبلیغ یک تلاش کور و بی‏حاصل بود. این ویژگی‏ها عبارتند از:

← قابلیت اثبات و استدلال
...

پیشنهاد کاربران

بپرس