تبرج جاهلیت اولی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تبرج جاهلیت أولی (قرآن). تبرج ، از ماده برج، به این معنا که زن زیباییهایش را برای مردان آشکار کند. و خودنمایی زنان دوران جاهلیت ، در معرض نگاه نامحرمان به عنوان تبرج جاهلیت اولی شناخته می شود.
خودنمایی زنان دوران جاهلیت، در معرض نگاه نامحرمان، امری شایع بوده است:وقرن فی بیوتکن ولاتبرجن تبرج الجـهلیة الاولی... «و در خانه هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده اش را فرمان برید خدا فقط می خواهد آلودگی را از شما خاندان ( پیامبر ) بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» جاهلیت اولی، جاهلیت قبل از بعثت پیامبر -صلی الله علیه و آله وسلم- است.

[ویکی فقه] تبرج جاهلیت اولی (قرآن). تبرج ، از ماده برج، به این معنا که زن زیباییهایش را برای مردان آشکار کند. و خودنمایی زنان دوران جاهلیت ، در معرض نگاه نامحرمان به عنوان تبرج جاهلیت اولی شناخته می شود.
خودنمایی زنان دوران جاهلیت، در معرض نگاه نامحرمان، امری شایع بوده است:وقرن فی بیوتکن ولاتبرجن تبرج الجـهلیة الاولی... «و در خانه هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید و نماز برپا دارید و زکات بدهید و خدا و فرستاده اش را فرمان برید خدا فقط می خواهد آلودگی را از شما خاندان ( پیامبر ) بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» جاهلیت اولی، جاهلیت قبل از بعثت پیامبر -صلی الله علیه و آله وسلم- است.
← دیدگاه تفسیر نمونه
در آیه ۳۲ سوره احزاب همسران پیامبر -صلی الله علیه وآله-، از زینت و خودآرایی و تبرج دوران جاهلیت منع شده اند:یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولا معروفا «ای همسران پیامبر شما مانند هیچ یک از زنان (دیگر) نیستید اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آنکه در دلش بیماری است طمع ورزد و گفتاری شایسته گویید.»
همسران پیامبر
در آیات گذشته سخن از موقعیت و مسئولیت سنگین همسران پیامبر- صلی الله علیه و آله وسلّم - بود، در آیات مورد بحث این موضوع همچنان ادامه می یابد و طی آیاتی هفت دستور مهم به همسران پیامبر - صلی الله علیه و آله وسلّم - می دهد.نخست در مقدمه کوتاهی می فرماید: ای همسران پیامبر - صلی الله علیه و آله وسلّم - شما همچون یکی از زنان عادی نیستید اگر تقوا پیشه کنید (یا نساء النبی لستن کاحد من النساء ان اتقیتن).شما به خاطر انتسابتان به پیامبر - صلی الله علیه و آله وسلّم - از یک سو، و قرار گرفتنتان در کانون وحی و شنیدن آیات قرآن و تعلیمات اسلام از سوی دیگر دارای موقعیت خاصی هستید که می توانید سرمشقی برای همه زنان باشید، چه در مسیر تقوا و چه در مسیر گناه.بنابر این موقعیت خود را درک کنید و مسئولیت سنگین خویش را به فراموشی نسپارید و بدانید که اگر تقوا پیشه کنید در پیشگاه خدا مقام بسیار ممتازی خواهید داشت.و به دنبال این مقدمه که طرف را برای پذیرش مسئولیتها آماده می سازد و به آنها شخصیت می دهد نخستین دستور در زمینه عفت صادر می کند و مخصوصا به سراغ یک نکته باریک میرود تا مسائل دیگر در این رابطه خود بخود روشن گردد، می فرماید بنابر این به گونهای هوسانگیز سخن نگوئید که بیماردلان در شما طمع کنند (فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض).بلکه به هنگام سخن گفتن، جدی و خشک و بطور معمولی سخن بگوئید، نه همچون زنان کم شخصیت که سعی دارند با تعبیرات تحریک کننده که گاه توام با ادا و اطوار مخصوصی است که افراد شهوت ران را به فکر گناه می افکند سخن بگوئید.تعبیر به الذی فی قلبه مرض (کسی که در دل او بیماری است) تعبیر بسیار گویا و رسائی است از این حقیقت که غریزه جنسی در حد تعادل و مشروع عین سلامت است، اما هنگامی که از این حد بگذرد نوعی بیماری خواهد بود تا آنجا که گاه به سر حد جنون می رسد که از آن تعبیر به جنون جنسی می کنند و امروز دانشمندان انواع و اقسامی از این بیماری روانی را که بر اثر طغیان این غریزه و تن در دادن به انواع آلودگیهای جنسی و محیطهای کثیف به وجود می آید در کتب خود شرح داده اند.
← دومین دستور
...

پیشنهاد کاربران

بپرس