[ویکی فقه] تأویل کارهای خضر (قرآن). تاویل، بازگشت دادن هر چیزی به هدف مورد نظر از آن و در اصطلاح قرآن به چهار معنا آمده است؛ عاقبت و نتیجه کار: اسراء آیه۳۵ ؛تعبیر خواب: یوسف آیه۶ ؛ حقیقت قیامت و معاد: اعراف آیه۵۳ ؛ تعیین مراد و مقصود خداوند از آیات مجمل و متشابه قرآن : آل عمران آیه۷.
بنا بر آیه ۷۸سوره کهف حضرت خضر -علیه السلام -به حضرت موسی -علیه السلام-، درباره آگاه کردن او به تاویل کارهایش اطمینان دادن :فانطـلقا حتی اذا رکبا فی السفینة خرقها قال اخرقتها لتغرق اهلها لقد جئت شیـا امرا «پس رهسپار گردیدند تا وقتی که سوار کشتی شدند (وی) آن را سوراخ کرد (موسی) گفت آیا کشتی را سوراخ کردی تا سرنشینانش را غرق کنی واقعا به کار ناروایی مبادرت ورزیدی.»
بنا بر آیه ۷۸سوره کهف حضرت خضر -علیه السلام -به حضرت موسی -علیه السلام-، درباره آگاه کردن او به تاویل کارهایش اطمینان دادن :فانطـلقا حتی اذا رکبا فی السفینة خرقها قال اخرقتها لتغرق اهلها لقد جئت شیـا امرا «پس رهسپار گردیدند تا وقتی که سوار کشتی شدند (وی) آن را سوراخ کرد (موسی) گفت آیا کشتی را سوراخ کردی تا سرنشینانش را غرق کنی واقعا به کار ناروایی مبادرت ورزیدی.»
[ویکی فقه] تاویل کارهای خضر (قرآن). تاویل، بازگشت دادن هر چیزی به هدف مورد نظر از آن و در اصطلاح قرآن به چهار معنا آمده است؛ عاقبت و نتیجه کار: اسراء آیه۳۵ ؛تعبیر خواب: یوسف آیه۶ ؛ حقیقت قیامت و معاد: اعراف آیه۵۳ ؛ تعیین مراد و مقصود خداوند از آیات مجمل و متشابه قرآن : آل عمران آیه۷.
بنا بر آیه ۷۸سوره کهف حضرت خضر -علیه السلام -به حضرت موسی -علیه السلام-، درباره آگاه کردن او به تاویل کارهایش اطمینان دادن :فانطـلقا حتی اذا رکبا فی السفینة خرقها قال اخرقتها لتغرق اهلها لقد جئت شیـا امرا «پس رهسپار گردیدند تا وقتی که سوار کشتی شدند (وی) آن را سوراخ کرد (موسی) گفت آیا کشتی را سوراخ کردی تا سرنشینانش را غرق کنی واقعا به کار ناروایی مبادرت ورزیدی.»
← دیدگاه المیزان در آیه ۷۱ کهف
آگاه شدن موسی -علیه السّلام- به تاویل کارهای شگفت انگیز خضر- علیه السلام- :اما السفینة فکانت لمسـکین یعملون فی البحر فاردت ان اعیبها وکان وراءهم ملک یاخذ کل سفینة غصبا «اما کشتی از آن بینوایانی بود که در دریا کار می کردند خواستم آن را معیوب کنم (چرا که) پیشاپیش آنان پادشاهی بود که هر کشتی (درستی) را به زور می گرفت.» از این جمله شروع کرده به تفصیل آن وعدهای که اجمالا داده و گفته بود به زودی تو را خبر می دهم.جمله (ان اعیبها)یعنی آن را معیوب کنم. وهمین خود قرینه است بر اینکه مقصود از (کل سفینة)هر سفینه سالم وغیر معیوب بوده است.(وکان وراءهم ملک)- کلمه (وراء)به معنای پشت سر است، و ظرفی است در مقابل ظرفی دیگر که همان روبروی آدمی است که به آن (قدام) و (امام) می گویند، ولیکن گاهی کلمه (وراء)بر جوی که در آن جو دشمنی خود را پنهان کرده وآدمی از آن غافل باشد اطلاق می شود، هر چند که پشت سر نباشد، بلکه روبرو باشد. و نیز بر جهتی که در آن چیزی باشد که آدمی از آن روگردان است و یا در آن چیزی باشد که آدمی را از غیر خودش به خودش مشغول می کند، هر چند که پشت سر نباشد. کانه آدمی روی خود را از آن چیز به طرف خلاف آن برمی گرداند، همچنانکه خدای تعالی هر سه معنا را استعمال کرده وفرموده : (فمن ابتغی وراء ذلک فاولئک هم العادون)ونیز فرموده : (وما کان لبشر ان یکلمه الله الاوحیا اومن وراء حجاب)ونیز فرموده : (والله من ورائهم)وخلاصه معنای آیه این است که : کشتی مزبور مال عدهای از مستمندان بوده که با آن در دریا کار می کردند، ولقمه نانی به دست می آوردند، ودر آنجا پادشاهی بود که کشتیهای دریا را غصب می کرد، من خواستم آن را معیوب کنم تا آن پادشاه جبار بدان طمع نبندد، و از آن صرفنظر کند.
← علت کشتن غلام
تاویل کشتن نوجوان به دست خضر -علیه السلام- مصون ماندن پدر و مادر با ایمان از کفر و طغیان بود :فانطلقا حتی اذا لقیا غلـما فقتله... «پس رفتند تا به نوجوانی برخوردند ( بنده ما) او را کشت (موسی به او) گفت آیا شخص بی گناهی را بدون اینکه کسی را به قتل رسانده باشد کشتی واقعا کار ناپسندی مرتکب شدی.» واما الغلـم فکان ابواه مؤمنین فخشینآ ان یرهقهما طغیـنا وکفرا «و اما نوجوان پدر و مادرش (هر دو) مؤمن بودند پس ترسیدیم (مبادا) آن دو را به طغیان و کفر بکشد.»
تاویل معیوب کردن
...
بنا بر آیه ۷۸سوره کهف حضرت خضر -علیه السلام -به حضرت موسی -علیه السلام-، درباره آگاه کردن او به تاویل کارهایش اطمینان دادن :فانطـلقا حتی اذا رکبا فی السفینة خرقها قال اخرقتها لتغرق اهلها لقد جئت شیـا امرا «پس رهسپار گردیدند تا وقتی که سوار کشتی شدند (وی) آن را سوراخ کرد (موسی) گفت آیا کشتی را سوراخ کردی تا سرنشینانش را غرق کنی واقعا به کار ناروایی مبادرت ورزیدی.»
← دیدگاه المیزان در آیه ۷۱ کهف
آگاه شدن موسی -علیه السّلام- به تاویل کارهای شگفت انگیز خضر- علیه السلام- :اما السفینة فکانت لمسـکین یعملون فی البحر فاردت ان اعیبها وکان وراءهم ملک یاخذ کل سفینة غصبا «اما کشتی از آن بینوایانی بود که در دریا کار می کردند خواستم آن را معیوب کنم (چرا که) پیشاپیش آنان پادشاهی بود که هر کشتی (درستی) را به زور می گرفت.» از این جمله شروع کرده به تفصیل آن وعدهای که اجمالا داده و گفته بود به زودی تو را خبر می دهم.جمله (ان اعیبها)یعنی آن را معیوب کنم. وهمین خود قرینه است بر اینکه مقصود از (کل سفینة)هر سفینه سالم وغیر معیوب بوده است.(وکان وراءهم ملک)- کلمه (وراء)به معنای پشت سر است، و ظرفی است در مقابل ظرفی دیگر که همان روبروی آدمی است که به آن (قدام) و (امام) می گویند، ولیکن گاهی کلمه (وراء)بر جوی که در آن جو دشمنی خود را پنهان کرده وآدمی از آن غافل باشد اطلاق می شود، هر چند که پشت سر نباشد، بلکه روبرو باشد. و نیز بر جهتی که در آن چیزی باشد که آدمی از آن روگردان است و یا در آن چیزی باشد که آدمی را از غیر خودش به خودش مشغول می کند، هر چند که پشت سر نباشد. کانه آدمی روی خود را از آن چیز به طرف خلاف آن برمی گرداند، همچنانکه خدای تعالی هر سه معنا را استعمال کرده وفرموده : (فمن ابتغی وراء ذلک فاولئک هم العادون)ونیز فرموده : (وما کان لبشر ان یکلمه الله الاوحیا اومن وراء حجاب)ونیز فرموده : (والله من ورائهم)وخلاصه معنای آیه این است که : کشتی مزبور مال عدهای از مستمندان بوده که با آن در دریا کار می کردند، ولقمه نانی به دست می آوردند، ودر آنجا پادشاهی بود که کشتیهای دریا را غصب می کرد، من خواستم آن را معیوب کنم تا آن پادشاه جبار بدان طمع نبندد، و از آن صرفنظر کند.
← علت کشتن غلام
تاویل کشتن نوجوان به دست خضر -علیه السلام- مصون ماندن پدر و مادر با ایمان از کفر و طغیان بود :فانطلقا حتی اذا لقیا غلـما فقتله... «پس رفتند تا به نوجوانی برخوردند ( بنده ما) او را کشت (موسی به او) گفت آیا شخص بی گناهی را بدون اینکه کسی را به قتل رسانده باشد کشتی واقعا کار ناپسندی مرتکب شدی.» واما الغلـم فکان ابواه مؤمنین فخشینآ ان یرهقهما طغیـنا وکفرا «و اما نوجوان پدر و مادرش (هر دو) مؤمن بودند پس ترسیدیم (مبادا) آن دو را به طغیان و کفر بکشد.»
تاویل معیوب کردن
...
wikifeqh: تأویل_کارهای_خضر_(قرآن)